Sabtu, 16 Disember 2017

Budaya Politik Matang & Sejahtera - Siri 4

Siri 4
Oleh : Tongkat Sunan

Budaya Politik Matang & Sejahtera
1. Bertunjang Prinsip
2. Politik Dakwah
3. Amar Makruf Nahi Mungkar
4. Fokus Penyelesaian Islam
5. Pertentangan Dasar Bukan Fizikal
6. Utamakan Kepentingan Rakyat, Kurangkan Politiking
7. Politik Aman & Diplomasi
8. Politik Sebenar Bukan Persepsi
9. Politik Rasional & Profesional

*Politik Dakwah*

Sekarang berleluasa fitnah yang mengatakan bahawa PAS kini sudah bersekongkol dengan Barisan Nasional, lebih banyak berdiam diri dan menyokong di dalam diam, menerima pula imbuhan daripada kerajaan dan kini PAS tidak lagi menjadi bahan cercaan kerajaan. Mereka menggunakan hadis-hadis Rasulullah
Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bagi menyokong tuduhan dan fitnah jahat mereka.

Sepertimana yang dijelaskan sebelum ini, PAS konsisten dengan pendekatan Dakwah & Siasah serta dalam masa sama tidak melupakan Tarbiyah kepada ahli-ahlinya. Inilah barangkali strategi PAS yang tidak pernah ditinggalkan sejak dari mula penubuhan PAS pada tahun 1951 hinggalah ke saat ini. Cuma barangkali pendekatannya tidak sama mengikut peredaran zaman.

Firman Allah swt yang berbunyi;

وَمَاۤ اَرۡسَلۡنٰكَ اِلَّا كَآفَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيۡرًا وَّنَذِيۡرًا وَّلٰـكِنَّ اَكۡثَرَ النَّاسِ لَا يَعۡلَمُوۡنَ

Artinya : "Dan Kami tidak mengutus kamu, malainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai peringatan, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui." (QS. Saba: 28)

Sebagai ummat Nabi Muhammad saw, maka setelah kewafatan Baginda saw, tanggungjawab dakwah itu terbeban ke atas setiap yang mukallaf daripada kita baik lelaki mahupun perempuan. Namun pendekatan dakwah tersebut justeru mempunyai kaedah-kaedah yang pelbagai sehingga ianya boleh diasimilasikan dengan gerak kerja siasah atau tanpanya. Dan terbukti di Malaysia ini sebahagian masyarakat mengambil pendekatan dakwah melalui saluran pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau juga melalui premis-premis pendidikan rasmi dan swasta.

Firman Allah swt lagi;

اُدۡعُ اِلٰى سَبِيۡلِ رَبِّكَ بِالۡحِكۡمَةِ وَالۡمَوۡعِظَةِ الۡحَسَنَةِ​ وَجَادِلۡهُمۡ بِالَّتِىۡ هِىَ اَحۡسَنُ​ؕ اِنَّ رَبَّكَ هُوَ اَعۡلَمُ بِمَنۡ ضَلَّ عَنۡ سَبِيۡلِهٖ​ وَهُوَ اَعۡلَمُ بِالۡمُهۡتَدِيۡنَ‏

Artinya : "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk." (QS. An-Nahl:125)

Dalam hal ini pula, Allah swt menunjukkan bagaimana kaedah dakwah itu harus dilaksanakan kepada mad'u atau sasaran dakwah itu sendiri. Bukan hanya pendekatan serang dan serang tanpa memberi peluang untuk mad'u membuat pembetulan atas kesilapannya dan tanpa memberi peluang kepada mad'u untuk berubah. Dakwah itu mesti dengan bijaksana, setiap mad'u maka berbeza kaedah dan caranya. Mad'u dalan kelompok siasah atau politik pendekatan dakwahnya berbeza dengan mad'u masyarakat umum dan mad'u kepada pemerintah yang zalim pastinya juga mempunyai pendekatan yang berbeza.

Secara bahasa Mau'izhah hasanah terdiri dari dua kata, yaitu Mau'izhah dan hasanah. Kata mau'izhah berasal dari kata Wa'adza ya'idzu-wa'adzun- I'dzatan yang berarti nasehat, bimbingan, pendidikan dan peringatan. Sementara hasanah atau merupakan kebaikan dari sayyi'ah yang berarti kebaikan.

Tuduhan melulu kepada PAS untuk bergabung dengan Barisan Nasional @ UMNO adalah satu tuduhan yang jelas bersifat fitnah dan jahat, yang mana tuduhan ini dilihat untuk memusnahkan perjuangan Islam yang didominasi oleh PAS di Malaysia.

PAS sendiri tidak pernah menghalang mana-mana pertubuhan atau parti yang hendak mengangkat Islam sebagai wadah perjuangannya, namun dengan mengkhianati perjuangan PAS dan dalam masa yang sama menidakkan perjuangan Islam ini, adalah suatu perkara yang tidak dapat dibenarkan.

Allah SWT berfirman:

هَلْ أَتَىٰكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ.  إِذْ نَادَىٰهُ رَبُّهُۥ بِٱلْوَادِ ٱلْمُقَدَّسِ طُوًى. ٱذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ. فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَىٰ أَن تَزَكَّىٰ. وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ.

“Sudah sampaikah kepadamu (ya Muhammad) kisah Musa. Tatkala Tuhannya memanggilnya di lembah suci ialah lembah Thuwa; “Pergilah kamu kepada Fir’aun, Sesungguhnya Dia telah melampaui batas, dan Katakanlah (kepada Fir’aun): “Adakah keinginan bagimu untuk membersihkan diri (dari kesesatan)”. Dan kamu akan kupimpin ke jalan Tuhanmu agar supaya kamu takut kepada-Nya?“” (QS. An-Nazi’at: 15-19).

Mengapa Allah swt memberitahu kepada Nabi Muhammad saw tentang kisah Nabi Musa as ini? Adakah hanya sekadar untuk bercerita? Jadi di sini dapat diambil pengajaran daripada ayat tersebut akan kaedah dakwah yang dianjurkan dalam Islam.

Bersesuaian pula dengan pendekatan PAS untuk mengambil pemerintahan secara muwajahah silmiah iaitu secara aman sejahtera melalui jalan pilihanraya.

Namun itu tidak bermakna PAS akan bergerak dengan dakwah semata-mata, kerana PAS bergerak atas konsep Dakwah, Siasah dan Tarbiyah.

Apabila ramai penentang-penentang PAS mempersoalkan kenapa PAS tidak mahu menjatuhkan Perdana Menteri yang ada sekarang ini atas isu 1MDB? Adakah PAS kononnya telah menerima dedak yang bukan sedikit daripada beliau? Tetapi jawapan PAS adalah kerana dengan  kita menumbangkan individu, maka selepas itu akan naik lagi individu yang mungkin lebih teruk daripada itu. Maka yang perlu ditumbangkan adalah sistem itu sendiri bukannya individu. Namun penjelasan PAS ini amat sukar dipahami oleh mereka yang memang tidak mahu membuka akal fikir mereka.

Samalah juga dengan menerima kembali Tun M sebagai bakal Perdana Menteri akan datang sekiranya Pakatan Harapan menang, maka ianya bakal mengulang sejarah kediktatoran selama 22 tahun dahulu.

Maka dakwah PAS adalah menukar sistem sekular yang ada sekarang kepada sistem Islam, mengubah pendekatan sekularisme kepada pendekatan Islamik. PAS bukan mahu memaksa bukan Islam untuk memeluk Islam, tetapi apa yang PAS mahu ialah meletakkan Islam sebagai method pentadbiran yang bakal memberi keuntungan kepada semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Ini barulah sesuai dikatakan yang Islam itu "rahmatan lil aalamin", slogan dan tindakannya hendaklah berjalan seiring dan bukan hanya slogan di bibir atau di atas kertas semata-mata.

Akhir kalam, pejuang-pejuang RAHMATAN LIL AALAMIN hendaklah berfikir panjang dengan akal yang sihat dan sejahtera, usah dibungkam dengan benci dan dendam maka segala yang baik turut menjadi buruk kerana bersebab yang baik itu daripada PAS. Lihatlah dengan mata hati dan bukan dengan mata kaki.

Wallahu 'alam...
Siiru 'ala barakatillah..

#Allahummasolli_ala_SaiyyidinaMuhammad
#MAMPUCentre
#BPMSlillahitaala
#SEJAHTERAbersamaISLAM
Jom KLIK dan LIKE
https://www.facebook.com/mampu.centre