PAUTAN TAMBAHAN

Selasa, 23 Januari 2018

Negara Perlu Tukar Sistem Yang Rosak.

_Oleh: Lebai Ajees _

T. Mahadir letak jawatan... Naik Pak Lah...Harapkan Pak Lah, rupanya belum syuruk gegak gempita hujan kembali turun bersama guruh, kilat sabung menyabung, maka turunlah Pak Lah membawa bersama harapan rakyat pada yg turut kecundang...
Turun Pak Lah, naiklah Najib... Rakyat tertanya tanya, mungkin inilah harapan rakyat... Rupanya lagi parah dari Pak Lah...
Ini semua aturan T.Mahadir untuk menggantikan tempatnya, pernah satu ketika T.M pernah menyebut kesilapan beliau yg paling besar adalah mengangkat Najib sebagai PM...

Rupanya 2 pm selepas T.M serba tidak menjadi untuk memulihkan kepercayaan rakyat, apatah lagi memulihkan ekonomi...
Adakah salah PM atau sistem yg mereka amalkan?

Nampaknya sistem yg mereka amalkan sudah tidak relevan untuk memulihkan kerosakan peninggalan warisan T.M...
Kini PH memilih T.M sekali lagi sebagai arkitek utk memulihkan sistem yg sudah rosak itu...
Adakah T.M mampu membaikinya sedangkan dialah yg menjadi perekanya yg mengubah landskap negara dgn kurang tambah sistem untuk menambah kuasa PM sehingga kan melucutkan kuasa raja-raja?..

Adakah T.M mampu untuk mengembalikan nya kepada sistem yg lebih baik? Cagaran apa yg T.M suakan? Adakah cukup dengan disucikan oleh PH sudah cukup membuktikan yg T.M sudah insaf & ingin kembali ke landasan yg betul?

Jika dilihat gerak tari T.M jangankan segenggam, secuit pn tak nampak yg T.M ingin bersama dengan slogan PH *Selamatkan Malaysia*..Adakah maksud selamat kan dari rejim Najib & kembali semula pd rejimnya yg suatu masa dulu lebih parah dari Najib?
T.M kelihatan mencari ruang disebalik kusut masai & kecelaruan PH untuk menjayakan misinya untuk menyelamatkan empayar anak²nya... Itu kelihatan jelas dari beberapa kenyataan nya yg sahih...
Adakah kita juga akan terus dikelirukan dengan janji T.M yg belum pasti?

*Fikir-fikirkan*

#Allahummasolli_ala_SaiyyidinaMuhammad
#MAMPUCentre
#BPMSlillahitaala
#SEJAHTERAbersamaISLAM
Jom KLIK dan LIKE
https://www.facebook.com/mampu.centre

Tanding 130 kerusi, 'King Maker', '3rd Force' dan Kerajaan Teknokrat

TUAN IBRAHIM TUAN MAN 
 22 JANUARY 2018

(Bahagian Pertama)

KITA kena memahami apa maksud 'King Maker'. PAS kita bertanding dalam Gagasan Sejahtera ini 130 kerusi. Bermakna melepasi separuh daripada jumlah kerusi 222. Bermakna kalau kita menang, PAS ready bersedia untuk mengambil alih negara Malaysia.

Sejarah PAS bertanding tak pernah lebih daripada 180, tak pernah. Dulu kita bertanding pun 70 lebih. Pernah 60 lebih pun. Sebenarnya setiap kali muafakat politik, PAS korban kerusi banyak bersama dengan Semangat 46, kita bahagi kerusi kepada Semangat 46, bersama PKR kita bahagi kerusi kepada PKR, itu realiti politik Malaysia. Daripada 13 kali Pilihan Raya, 10 kali PAS bertanding bersama gabungan. Method gabungan macam-macam. 

Sebenarnya gabungan yang ada ini, contoh dengan Semangat 46, kita ada persefahaman politik. Dia bukan tahaluf. Persefahaman politik tidak mengikat syarat. Kita dengan Pakatan Rakyat dulu kita tahaluf, tahaluf ini ada agreement, ada syarat. Kita dengan BN, itu tahaluf, kita masuk dengan syarat, ada 11 syarat. Bila syarat itu dipatuhi, kita patuh. Bila syarat itu dilanggar, kita wajib tarik, wajib keluar, sebab pelanggaran syarat. Kata Rasulullah S.A.W:

المسلمون على شروطهم

"Orang Islam ini terikat dengan syarat."

Bila syarat itu batal, maka batallah tahaluf. Contoh, macam kita ambil sembahyang ada syarat; syarat sah, syarat batal wudhu’. Sembahyang pun ada syarat sah, ada syarat batal. Hubungan suami isteri ada syarat sah, ada syarat batal. Sayang macam mana pun, bila terbatal, maka kena fasakh. Apatah lagi politik.

Jadi kita ada persefahaman, kita ada kerjasama, kita ada tahaluf, ini pendekatan-pendekatan kita bina. Adapun dalam Gagasan Sejahtera, konsepnya berbeza dengan dalam Pakatan Rakyat.

Dalam Gagasan Sejahtera, dominasinya, payungnya oleh PAS. Mereka bernaung, kawan-kawan kita ini bernaung di bawah PAS, bersedia bekerja bersama PAS, bersedia memenangkan PAS. Kalau mereka bertanding pun mereka akan bertanding atas lambang PAS. Syura akan buat keputusan. Maknanya, mereka ini rakan yang bernaung di bawah kita, bawah PAS.

Tan Sri Kadir banyak kali, Tan Sri bincang banyak kali. Kami ikut PAS. PAS bawalah kami. PAS aturlah kami. PAS susunlah kami. Kami akan ikut jalan yang disusun oleh PAS. Dan kita beritahu apa yang kita nak buat, kita bincang. Walaupun dia naungannya dominasi oleh PAS, tapi PAS ini sebarang perkara kita buat, kita bincang, kita maklum. Contoh, manifesto. Kita draf, kita panggil, kita akan duduk nanti, kita akan bincang, tengok bersama, sebab ini manifesto bersama Gagasan Sejahtera.

Kerusi PAS kita ada 130 yang kita tengok. Kita minta daripada Ikatan berapa kerusi yang dia rasa pada pandangan dia, dia ada calon, ada tokoh yang dia boleh bertanding. Ok kita boleh masuk. Kita tak terikat sekarang, banyak kerusi, meja pula kurang. Kerusi tak ada masalah.

Makna kita bincang begitu. Kebimbangan sahabat kita tadi bahawa PAS setiap kali muafakat kadang-kadang kita tolong, memanglah bila kita berpakat, kata Almarhum Tok Guru Nik Aziz, yang ada jangan tamak, yang ada jangan bakhil, yang minta jangan tamak. Kita kena ada give and take.

PAS ada ahli, ada jentera, kawan kita tak ada ahli, tak ada jentera. Kita bantu dia. Konsepnya bila kita tolong, sepatutnya tolonglah kita. Tapi bila kita bawa Gagasan, idea kita, kita bantu. Tapi bila mereka tak bantu, langgar syarat, kita terpaksa. Contoh.

Jadi, saya nak balik kepada soalan tadi, kalau sekiranya kita menang 40 kerusi, target kita memerintah, sebab itu kita bertanding jumlah kerusi kita banyak. Kalau ditakdirkan 40 kerusi, tuan-tuan faham tak apa makna 'King Maker'? 'King Maker' ini makna PAS yang jadi kuasa penentu. Bukan penentu siapa nak memerintah sahaja, penentu kepada dasar negara ini. Kalau PAS ada 40 kerusi, PAS tak boleh memerintah, BN tak boleh memerintah, PH tak boleh memerintah. Semua parti mengharapkan 40 kerusi PAS.

Kalau PAS sokong PH, PH boleh memerintah. Kalau PAS sokong BN, BN boleh memerintah. Jadi orang tanya kita nak sokong mana? Kita akan sokong siapa yang terima dasar yang PAS perjuang. Ini syarat kami. Siapa terima syarat, kita akan sokong dia. Waktu itu tuan-tuan, BN kata, kami minggu lepas dah sokong. PH akan kata kami bulan lepas dah sokong.

Yang kedua, sebab semua orang nak. Yang kedua, yang kita nak bawa ini perubahan dasar kepada rakyat kita. Kita tak nak rakyat kecewa semula. Dulu zaman Tun, macam-macam isu berlaku, sampai dia letak jawatan, naik Pak Lah, rakyat beri harapan kepada Pak Lah. Tiba-tiba rakyat kecewa dengan Pak Lah. Pak Lah turun letak jawatan. Naik Najib, rakyat kecewa dengan Najib. Nak naik balik Tun Mahathir? Lu pikir sendirilah. Kan?

Jadi, kita tak nak rakyat dikecewakan. Ini generasi muda ini tuan-tuan, masa depan dia kena clear. Felda, tak akan tergantung macam ini? Anak-anak muda yang hilang peluang pekerjaan, masalah perpaduan nasional di Malaysia tak selesai. Ini kena bina. Kita kena tentu masa depan negara kita. Jadi kita sebab itu bagi kita, perubahan dasar, bukan perubahan individu. Yang ubah ialah dasar.

Jadi bila 'King Maker' ini maknanya, kita boleh atur hala tuju. Tapi ingat, kalau mereka langgar syarat, kita tarik sokongan, kerajaan itu tumbang. Tumbang kerajaan! Sebab itu mereka tidak akan langgar syarat sebab takut kerajaan tumbang. Kerajaan macam ini tak stabil, tak stabil. Kerajaan yang stabil kerajaan yang ada dua pertiga majoriti. Tetapi dua pertiga majoriti, kalau diserah kepada orang yang rosak, rosak negara tuan-tuan.

Di Indonesia, bila Golkar memerintah, zaman ....., zaman Sukarno, sampai zaman... Maknanya bila berlaku demikian, rakyat setiap kali pilihan raya, majoriti menang besar Golkar, 90 peratus, 95 peratus, tetapi dia tidak mencerminkan hasrat rakyat kerana berlaku manipulasi dalam pilihan raya. Macam Malaysialah, persempadanan dianjak, komposisi kaum dianjak.

Tuan-tuan bayangkan tiga kali persempadanan Pilihan Raya Malaysia, Kelantan, Terengganu, Kedah, Perlis tidak pernah mendapat tambahan kerusi Parlimen. Tiga kali persempadanan dipinda, tambahannya di mana? Di Johor, di Sabah, di Sarawak. Kelantan tak bertambah, lapan kerusi Parlimen. Pasal apa? Bimbang kerana PAS menang, ini bahaya. Ini ketidakadilan dalam (pilihan raya).

Sebab itu ada Parlimen sampai 100,000 pengundi satu Parlimen. Ada satu kawasan 30,000 dah satu Parlimen. Tuan-tuan bayangkan. Macam di Baling Kedah, Baling 100,000 lebih pengundi satu Parlimen. Ini tak adil. Kita kena perbetulkan tiga. Pertama Suruhanjaya Pilihan Raya. Yang kedua media. Yang ketiga sistem kehakiman.

Kemudian, kalau sekiranya PAS, dia tanya soalan kedua, kalau BN dapat katalah 108 kerusi, PAS nak pergi ke mana? Baik. Kita tidak akan bawa parti kepada benda yang merosakkan dan bercanggah dengan syarak. Ini prinsip PAS. Kalau sekiranya kita tengok dalam dua situasi ini berada benda bercanggah dengan syarak, tidak menguntungkan Islam, menyusahkan rakyat, PAS kita tidak mengambil sikap untuk menyokong mana-mana pihak.

Sebab itu Nabi tak sokong Rom, Nabi tak sokong Parsi. Padahal kalau Nabi nak cepat menang, sokong Parsi, sokong Rom, Rom kuasa besar dunia. Tapi kenapa Nabi bina kekuatan sendiri? Sebab kalau kita sokong Rom, perubahan tak berlaku. Sama juga Parsi, sebab itu Nabi bina kekuatan, sebab bagi kita, sebenarnya rakyat mahu perubahan.

Saya pernah jumpa seorang pimpinan Tionghua, saya kata cuba kamu senaraikan 20, senaraikan 20 bentuk negara yang kamu nak. Dia senarai. Saya beritahu dia, senarai ini ialah senarai PAS. Semua ciri ini ada dalam PAS. Dia kata kalau PAS kami tak hendak, tapi sifat ini kami hendak. Saya kata tak apa, sebab dia ini ada fobia, ditakutkan, diracun, sebut RUU355, diracunkan. Sebab manusia jadi musuh kepada kejahilan. Manusia jadi musuh kepada kejahilan.

Ada seorang Non-Muslim berlaku di Eropah, dibawa oleh kawan dia air, air mineral, dia minum air itu. Dia kata ehh..... sedaplah air ini, baguslah air ini, dia puji-puji-puji. Dia pun tanya kawan dia air apa ini? Kawan dia kata air zam-zam. Owh... dia kata air zam-zam, patut tak elok pun. Kalau dia tak tahu itu zam-zam, dia minum. Tapi kalau dia tahu, dia tak minum, bukan sebab air, sebab stigma, pemikirannya telah pun ditakutkan.

Islam pun begitu. Sebab itu kita tak boleh bercakap sahaja, kita kena buktikan. Kita kena bukti. Saya sebut dunia kagum bila pemimpin tak rasuah. Tuan-tuan, bagi sayalah, kalau pemimpin tak rasuah, itu normal, itu biasa, tak ada benda-benda. Tuan-tuan tak perlu kagum kalau ada pemimpin tak rasuah, sebab memang pemimpin tak boleh rasuah, memang kita semua tak boleh rasuah. Tapi tuan-tuan boleh kagum kalau pemimpin yang halal pun dia tak ambil, ini kita kagum, yang halal yang baik, yang jadi hak dia pun dia tak ambil.

Tok Guru Nik Aziz Menteri Besar, Terengganu Tok Guru Haji Hadi, sepanjang dia Menteri Besar, berpuluh elaun yang beliau tak ambil. Elaun rumah sahaja sejuta lebih tak pernah ambil. Elaun make up isteri. Rupanya ada elaun make up bini ini. Elaun make up isteri tak pernah ambil. Elaun keraian jamuan raya tak pernah ambil. Padahal dari segi undang-undang boleh ambil, tak salah. Yang ini kita kagum. Yang hak dia pun dia tak ambil, apa lagi nak rasuah? Apa lagi nak ambil yang haram? Yang ini yang kita kena, yang ini kita nak beri kepada rakyat.

Akhirnya yang ketiga, tentang hubungan PAS dengan DAP? Tadi saya sebut tadi, DAP ini waktu masih dalam muafakat Pakatan Rakyat, dulu Barisan Alternatif, DAP tarik diri daripada Barisan Alternatif, keluar daripada BA, kerana Pilihan Raya Sarawak. Kemudian DAP menyerang PAS, serang Presiden, masa itu dalam muafakat Pakatan Rakyat. Puncanya DAP tak bagi kita bentang RUU 355.

Kita kata, PAS tak paksa DAP sokong dalam Parlimen, tapi tak boleh menyekat, ini hak kami. Dulu tak boleh bawa, sekarang kita boleh bawa. Kalau PAS tak bawa, salah, tak boleh. Almarhum Tok Guru Nik Aziz kata, dulu traffic light warna merah, tak boleh jalan, sekarang ini hijau, kenapa tak jalan? Maka kita kata ini hak kami, masa itu saya sebut lagi, Pemuda DAP Sarawak menyerang PAS Kelantan kerana Enakmen Jenayah Syariah. Padahal Enakmen Jenayah Syariah bidang kuasa Negeri, bukan bidang kuasa Persekutuan. Dia serang.

Saya masih ingat lagi, saya beritahu Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, saya kata tolonglah pimpinan Pusat DAP, tegur sikit Pemuda DAP Sarawak. Sebab dia serang Kerajaan Kelantan, masa itu dalam Pakatan Rakyat. Apa kata dia? Payah sikitlah sebab DAP Sarawak dia ada autonomi dia, payah sikit (DAP) Pusat nak tegur, kadang-kadang terlajak tegur nanti ada masalah.

Saya kata kalau DAP Sarawak ada autonomi, kami di Kelantan pun ada autonomi. Waktu itu tuan ingat masa dia serang hingga diwujudkan Pasma. Wujudkan Pasma serang kepimpinan, sokong orang tertentu dalam pemilihan PAS. Ini campur tangan dalam parti rakan, tak betul.

Sama dengan PKR, minta maaf. PKR pergi Kelantan serang Kerajaan Kelantan. Masa itu masih dalam Pakatan Rakyat. Kebetulan kematian dua kerusi Pilihan Raya Kecil Sungai Besar, kita beritahu ini kerusi tradisi PAS, PAS akan bertanding. Tapi bila PAS bertanding, PKR masa itu masih dalam hubungan, tak putus lagi, PKR naik atas pentas PAN serang PAS. Padahal masih lagi dalam muafakat politik. Tak betul tuan-tuan sekalian.

Jadi oleh kerana itu, kita buat keputusan, Syura yang buat keputusan, lalu kita akur. Jadi insya-Allah bukan bermakna kita tolak pengundi Cina. PAS tak pernah menolak bangsa, PAS tak pernah menolak kaum, bahkan kita mengalu-alukan dalam Dewan Himpunan kita, semua bukan Islam, ada Iban di sana, ada Kadazan di sana, ada orang Cina, ada orang India duduk dalam Dewan Himpunan Penyokong bersama dengan PAS.

Soal formula penyatuan rakyat Malaysia, kita kena menyatukan mereka di atas persamaan, jangan besarkan perbezaan. Kalau kita nak satukan rakyat, kena kecilkan perbezaan, besarkan nilai-nilai persamaan, barulah kita boleh bertemu titik pertemuan. Kalau kita besarkan perbezaan, contoh bahasa, orang Cina dia ada bahasa dia, kita kena rai bahasa dia, budaya dia, itu hak dia. Tak boleh sekat bangsa dia, bahasa dia, bahkan PAS kita mengalu-alukan bahasa mereka, itu budaya dia. Cuma di sana ada perkara yang kita kena berbeza. Apa dia beza? Akidah. Akidah berbeza. Maka yang berbeza perlu dihormati. Yang persamaan perlu dibesarkan supaya kita dapat titik pertemuan dalam bina masa depan negara Malaysia.

Soal raja-raja perlukah ambil alih sementara? Saya ingat tak perlu. Dan kita pun kita menghormati institusi Raja Berperlembagaan, tapi Raja tidak perlu campur tangan dalam urusan politik negara. Maknanya proses transformasi ataupun peralihan kuasa tidak perlu kepada Majlis Raja-Raja campur tangan. Kita Majlis Raja-Raja ini ialah Badan yang kita jadi rujukan, ada masalah apa semua tak selesai, baru kita bawa kepada Majlis Raja-Raja bukan kita heret Raja-raja dalam kemelut politik.

Jadi itu Raja-Raja dia sebagai penasihat penaung. Jadi saya fikir dalam fasa peralihan ini, kita akan buat peralihan dengan cara aman, tenang, tidak berlaku huru-hara, tidak berlaku benda yang tak baik. Macam di Kelantan, macam di Selangor. Selangor bertukar kerajaan tak ada huru-hara. Kelantan bertukar kerajaan tak ada huru-hara. Peralihan cara tenang, harmoni dan menghormati sistem politik demokrasi yang kita amalkan.

 

(Bahagian Kedua)

Saya nak sebut soal memang sepatutnya kerajaan tidak direlatedkan dengan parti yang memerintah. Tapi dominasi disebut kerajaan, kerajaan, kerajaan, hingga rakyat merasakan kalau siapa yang lawan kerajaan, maka lawan kerajaan, yang kita lawan ini bukan kerajaan, yang kita lawan ini ialah Umno.

Mana boleh kita lawan kerajaan, kerajaan itukan kita semua sebahagian daripada kerajaan. Betul dari segi akademiknya memang begitu. Tapi dari segi kefahaman umumnya, bila sebut kerajaan, dia akan related dengan siapa yang memerintah kerajaan tersebut. Sebab itu tuan-tuan Umno dia cuba, BN dia cuba untuk dominated, satu lagi projek Kerajaan Barisan Nasional, kan? Dia nak tanamkan dalam fikiran kita, bila sebut kerajaan itu BN, hingga kita kata jangan tukar kerajaan, jangan lawan kerajaan. Yang kita lawan, PAS bukan lawan kerajaan, PAS lawan Umno. Yang kita nak tukar ini ialah parti yang menerajui kerajaan. Parti yang menerajui kerajaan.

Sebab itu kita kena beza ya dalam BPMS, Budaya Politik Matang Sejahtera yang PAS bawa ini, kita jangan banyakkan musuh dalam politik, jangan berkelahi dengan pegawai pelaksana dasar. Yang kita nak serang, yang kita nak ubah ialah pembuat dasar, bukan pelaksana dasar. Polis pelaksana dasar. Tentera pelaksana. Cikgu, pegawai kerajaan dia pelaksana. Pegawai Felda pelaksana. Pengurus Felda pelaksana dasar. Yang kita nak ubah ialah pembuat dasar.

Jangan pegawai kerajaan rasa, bila PAS memerintah, mereka semua kena tukar. Saya ingat lagi Pilihan Raya Sarawak, kempen puak-puak BN sana macam mana? Kalau BN kalah, kerajaan akan cabut semua jalan-jalan ini. Cabut semua jeti-jeti itu. Ini kata jeti ini kerajaan BN yang buat. Kita akan cabut semua kalau kita kalah. Orang kampung takutlah. Jadi, sebenarnya saya setuju dengan istilah tersebut. Kita harus beza.

Cuma dalam konteks boleh tak kita kata Kerajaan Kelantan? Boleh, tak ada masalah Kerajaan Kelantan. Cuma bergantung kepada tajuk. Kadang-kadang orang kita ditanya itu merujuk kepada parti yang memerintah. Pada waktu itu, referencenya ialah pada parti. Kerajaan PAS Kelantan supaya orang tahu perbezaan Kerajaan Kelantan yang memerintahnya PAS dengan Kerajaan Pusat.

Sebab dulu bila disebut kerajaan itu orang nampak BN. Sebut kerajaan orang nampak Barisan Nasional hingga sebahagian orang kampung di Kelantan, kita sebut Kerajaan PAS Kelantan supaya dalam konsep pemahaman, dia memahami bahawa yang memerintah Kelatan bukan BN, tapi Kerajaan PAS. Tapi dari segi ilmiahnya, memang betul sebut kerajaan, tetapi apa yang penting bergantung kepada apa matlamat, apa yang nak disampaikan. Mesej apa yang nak disampai.

Kalau kita nak banding hasil hutan, Kerajaan Kelantan dengan Kerajaan Johor, beza, Kerajaan Pahang hasil hutan. Tapi orang tak nampak kekuatan yang ada mendominasi, kenapa Kelantan macam ini kenapa Pahang macam ini? Kenapa hasil hutan di Pahang 10,000 hektar boleh dapat jumlahnya katalah (RM)5 juta, kenapa Kelantan jumlah yang sama sampai dapat RM20 juta? Yang beza kat sini ialah kerana parti yang menerajui kerajaan itu.

Jadi di situ ada faktor-faktor yang perlu kita tonjol. Walaubagaimanapun insya-Allah bila rakyat kita memahami lebih faham politik Malaysia, politik negara, kefahaman politik lebih tinggi, pada waktu itu tuan-tuan, banyak akan berubah.

Saya kagum di US, di UK, kempen pilihan raya dia tak ada bendera macam kita. Tak ada bendera banyak, tak ada, bendera sikit-sikit je. Dia kita pula lawan bendera. Jangan kalah bendera. Kerusi kalah tak apa, bendera jangan kalah. Jadi, akhirnya kita lawan bendera.

Almarhum Tok Guru Nik Aziz, akhir-akhir hidup dia, ini antara pesanan dia kepada kamilah. Pilihan raya akan datang, kurangkan pembaziran bahan kempen, dia suruh kurangkan poster-poster, bendera yang tak patut ini, jangan lawan bendera, lawan hati. Ambil hati rakyat, jangan ambil apa yang rakyat tengok, ambil kuasa dari hati mereka. Wallahua’lam.

 
(Bahagian Ketiga)

Baik, Kerajaan Teknokrat ini ada ulasan panjang dalam, penerangan PAS pun dah keluar. Cuma saya nak ringkaskan begini, Kerajaan teknokrat ialah satu kerajaan di mana pembuat dasar bukan hanya terdiri daripada ahli-ahli politik, tetapi turut sama dilibatkan dengan tokoh-tokoh yang mempunyai pengalaman dalam pentadbiran dan pengurusan, sama ada mereka dilantik sebagai Senator yang duduk dalam pembuat dasar, ataupun mereka dijemput khas dalam mana-mana program besar kerajaan nak buat satu polisi. Pandangan mereka itu diambil sebagaimana pandangan Menteri-menteri juga.

Dalam Perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri tak boleh tak bertanding, Perdana Menteri mesti orang bertanding. Kalau dia tak bertanding Perdana Menteri, dia tak boleh jadi Perdana Menteri.

Contohnya Anwar, kalau dia keluar daripada itu, dia memang nak jadi Perdana Menteri dia kena bertanding jugalah. Tanpa bertanding politik tak boleh. Kalau lantik dia sebagai Senator, untuk jawatan Menteri, Timbalan Menteri boleh, tapi Perdana Menteri tak boleh.

Jadi dalam kerajaan Teknokrat ialah satu gabungan team yang mengatur menyusun polisi-polisi kerajaan yang terdiri daripada tokoh-tokoh korporat, tokoh-tokoh akademik, tokoh-tokoh ilmuwan yang duduk bersama merangka dasar bagi negara, bukan hanya orang politik sahaja. Jadi, satu gagasan yang kita nak hargai pengalaman-pengalaman tokoh-tokoh yang berjaya ini.

Dan saya tengok sebab itu dia muncul satu gerakan baru kalau di Eropah pun, yang disebut sebagai Third Force. Third Force ini kuasa ketiga, politik ini jangan ada dalam kepala kita, hitam putih je, kalau tidak BN, pembangkang, tak boleh. Sekarang kita bentuk ketiga. Tak semestinya kalau dia bukan BN, maka dia bukan Pakatan Harapan, tak semesti.

Sebab itu kita kena bagimultiple choice kepada rakyat. Rakyat boleh pilih. Dia tak setuju kepada BN, tapi tak setuju kepada Pakatan Harapan. Jadi kalau dia tak ada pilihan ketiga, dia nak duduk di mana?

Jadi dia kena ada satu pilihan lagi, dia tengok BN dia tak setuju, PH tak setuju, kalau tengok kepada tulisan saudara Arul dalam PSM Parti Sosialis, dia cadangkan rosakkan kertas undi. Rosakkan kertas undi. Bagi dia, rosakkan kertas undi ini satu protes terhadap dua-dua parti yang tak betul ini. BN tak betul, PH tak betul. Dia cadang rosak. PAS kita tak cadang rosak, kita cadang tak setuju PH, tak setuju BN, pilih PAS.

Jangan tak ada pilihan, mesti ada pilihan. Rosakkan kertas undi kalau Kerajaan BN ini jenis kerajaan yang jenis ambil berat boleh tuan-tuan, PAS pernah boikot pilihan raya. PSM pernah boikot pilihan raya, tapi kita ada kerajaan yang pekak bisu tuan-tuan, tuan-tuan boikot apa pun dia buat tak tahu je.

PAS pernah boikot Pilihan Raya Kecil Batu Talam Raub, PAS boikot pilihan raya kerana kita tak setuju beberapa perkara. Tapi apa hasilnya? Tak ada. Kerajaan tak peduli pun rakyat yang boikot. Peratus keluar mengundi yang sangat rendah, dia tak peduli pun. Jadi, bagi kita, tak boleh boikot, tak boleh rosakkan kertas undi. Tapi, kalau anda tak setuju kepada Barisan Nasional, anda tak setuju kepada Pakatan Harapan, kami kemukakan pilihan untuk anda yang betul, Gagasan Sejahtera bersama dengan PAS.

(Transkrip oleh Pelatih Harakah, ZAID MD ADHAR dan suntingan oleh Penolong Pengarang Berita Harakah, IZWAN ABDUL HALIM dari jawapan penjelasan oleh Timbalan Presiden PAS pada sesi dialog sempena Majlis Makan Malam Bersama Pimpinan Gagasan Sejahtera, 18 Januari 2018 di Dewan Chon Moi, Kota Tinggi) - HARAKAHDAILY 22/1/2018

#http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/4874-tanding-130-kerusi-king-maker-3rd-force-dan-kerajaan-teknokrat

Isnin, 22 Januari 2018

Gagasan Sejahtera komited ubah dasar negara.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN  21 JANUARY 2018

JOHOR ini saya banyak kali turun sebab saya duduk tengok bulan purnama akan muncul di Johor. Dan Johor ini walaupun kita rasa suatu negeri yang payah untuk kita menangi, tetapi kadang-kadang Allah Taala ingat kita dua kali, dalam surah (asy-Syarh):

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
(asy-Syarh: 5-6)

Dalam surah Asy-Syarh ini Allah Taala menyebut:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
"Bersama susah kamu itu akan ada kesenangan."

Dan Allah Taala sebut kali kedua:

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
"Dan bersama susah kamu itu akan ada kesenangan."

Apa maknanya? Kesusahan kita berjuang, kesusahan kita berlawan, bina, kita tubuh, kita bentuk, Allah janji bila kita berdepan dengan kesusahan, Allah akan sediakan jalan kepada kemenangan dan kesenangan insya-Allah.

Jadi oleh kerana itu kalau kita lihat dalam Gagasan Sejahtera, kita ada tiga komponen. Yang pertama parti politik hingga setakat ini kita ada Ikatan, kita ada Berjasa, kita ada PCM, kita ada PAS, dan ada beberapa parti lagi yang dalam perundingan.

Yang kedua kita ada hampir 300 NGO, 200 daripada Kongres Rakyat yang telah kita adakan, dan 26 haribulan ini kita ada satu lagi himpunan juga di bawah anjuran NGO bersama-sama dengan PAS iaitu Himpunan MyAqsa yang dijangka lebih kurang 300 NGO yang akan menjayakan himpunan ini. Dan ini sangat besar tuan-tuan sekalian.

Kemudian di samping NGO, kita ada tokoh-tokoh individu-individu tertentu, tokoh korporat, tokoh akademik, tokoh usahawan yang bagi komitmen untuk bersama-sama dengan Gagasan Sejahtera dalam Pilihan Raya Ke-14.

Sebab itu bila kita menganalisa senario politik negara kita, parti yang bersedia untuk mengubah dasar ada dua. Yang pertama semua orang tahu bahawa PAS bersama dengan Gagasan Sejahtera, komitmen kita nak ialah mengubah polisi, mengubah dasar, kerana negara kita punah ialah kerana dasar yang rosak. Tukar individu tidak menjamin negara jadi baik, apatahlagi nak tukar Najib, nak naik Tun Mahathir, lagi teruk.

Komitmen kita ialah untuk mengubah dasar, sebab Sirah Nabi, Nabi tidak datang untuk basmi rasuah, Nabi tidak datang untuk basmi minum arak, berzina atau sebagainya, sebab semua nilai-nilai buruk ini dia berpunca daripada kerosakan dasar. Bila akidah mereka betul, maka akan betullah ekonomi mereka, akan betullah politik mereka, akan betullah sistem sosial mereka, akan betullah undang-undang mereka.

Tetapi bila mana akidah mereka rosak, maka akan rosaklah ekonomi dia, akan rosaklah politik dia, akan rosaklah undang-undang dia. Sebab manusia, dia tidak boleh mengatur hidup dalam kerangka manusia, dia mesti duduk dalam satu sistem di mana kerangkanya yang mengatur dia ialah pencipta manusia, bukan manusia. Pencipta manusia, dia mengatur untuk manusia.

Maka kerana itu, PAS, kita gerakkan perubahan bahawa kalau nak negara kita selamat, ialah kita kena kembali kepada satu sistem yang selamat. Sistem yang mengiktiraf kepelbagaian bangsa, kepelbagaian warna kulit, kepelbagaian agama.

Islam tidak pernah membahagikan manusia mengikut bangsa. Sebab bangsa bukan pilihan kita. Dr Ann Wan Seng tidak minta dilahirkan Cina. Saya tidak minta dilahirkan Melayu. Yang Berhormat tidak minta dilahirkan Jawa. Siapa yang menentu? Yang menentu Allah. Kalau kita kata Melayu lebih mulia daripada Cina, kita letakkan ketidakadilan kepada Allah. Sebab itu Nabi sebut:

لا فضل لعربي على أعجمي
ولا لأبيض على أسود إلا بالتقوى

"Tidak ada kelebihan orang kulit putih berbanding kulit hitam. Tidak ada kelebihan bangsa Arab berbanding bukan bangsa Arab. Yang lebih ialah takwa."

Tuan-tuan tengok ayat ini, yang lebih ialah takwa. Kenapa takwa? Sebab takwa semua orang boleh dapat. Semua orang boleh dapat takwa. Cina boleh dapat takwa, India boleh dapat takwa. Iban boleh dapat takwa. Tapi Iban tak boleh jadi Cina. Saya tak boleh jadi Cina. Cina tak boleh jadi Melayu.

Jadi kalau kita letak bangsa sebagai tanda kemuliaan, kita letak benda yang manusia tak mungkin boleh capai. Sebab ini tak boleh buat. Saya nak tukar warna kulit jadi putih, tak boleh. Warna kulit bangsa bahkan agama, agama. Sebab itu Allah Taala menurunkan ayat:

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ 
"Tidak boleh paksa, tak boleh paksa orang masuk Islam."
(al-Baqarah: 256)

Kenapa tak boleh paksa? Kalau kita paksa, dia jadi munafik. Dia berpura-pura Islam. Islam tak mahu berpura-pura. Sebab itu bagi kita, agama ialah pilihan. Manusia boleh memilih. Allah Taala turunkan Nabi Muhammad S.A.W membawa al-Quranul Karim, tunjuk akhlak yang baik, tunjuk cara yang baik, hidup yang baik, lalu ini dibuka, dibentang kepada manusia.

Sebab itu Islam itu dipanggil Al-Fathu. Al-Fathu makna buka, bentang. Umpama air. Kalau sekiranya kita tak buka, dia tak mungkin boleh keluar. Minyak wangi, wangi macam mana minyak wangi, kalau tak dibuka tudungnya, orang tak tahu.

Demikian juga Islam, orang tak nampak cantiknya undang-undang Islam sebab mereka tidak pernah berada di dalam sistem tersebut. Orang tak nampak bagaimana indahnya ekonomi Islam sebab dia tak berada dalam sistem itu.

Jadi untuk memahami sistem tersebut, yang ada dua, yang pertama kena baca sejarah kejayaan Islam dulu. Kita akan nampak kejayaan. Yang kedua kita perlu menunjukkan model, mewujudkan model contoh. Walaupun contoh ini tidak sempurna, tetapi ini yang terbaik yang kita ada.

PAS memerintah Kelantan 27 tahun. Baru ini Jabatan Audit Negara bagi anugerah kepada Jabatan-jabatan, ada sembilan Jabatan di Kelantan, Pejabat Menteri Besar, Pejabat Kewangan Negeri Kelantan mendapat markah 99 peratus. Jabatan Kewangan 98 peratus. Jabatan lain kebanyakan 95, 96, 97 peratus. Itu tinggi, tak ada negeri macam itu di Malaysia. Ini contoh model.

Yang kedua, sepanjang 27 tahun tak ada rekod pimpinan kita didakwa di mahkamah kerana terlibat rasuah, tak ada. Sepanjang 27 tahun kita memerintah, tidak ada non-Muslim mengadu dia dianiaya, dia tak boleh beramal.

Saya ingat lagi bila Dr Ann Wan Seng sebut soal kubur, di Kota Bharu, masyarakat Cina pada waktu itu sebelum PAS memerintah, tak ada kawasan perkuburan Cina. Kalau meninggal dunia, dia terpaksa kebumikan jauh kawasan lain. Bila PAS mengambil alih tahun 1990, Persatuan Cina datang jumpa Menteri Besar, minta digazet satu kawasan perkuburan Cina. Tok Guru Nik Aziz terkejut, dia kata tak ada kubur? Tak ada.

Dia orang kata kami orang bukan Islam hidup susah, mati pun susah. Tak ada kubur. Ini hak asasi. Ini hak kaum, ini hak agama, mana boleh kita tak bagi, tak boleh. Ini hak dia. Lalu kita bagi.

Sebab itu bagi kita, kita nak minta rakyat Malaysia, bukan menilai hanya pada parti yang boleh dimanipulasi, tapi tengok jasa. Pilihan Raya Ke-14, rakyat Malaysia makin matang. Dia akan menilai seseorang itu bukan sahaja pada parti yang ingin buat perubahan, tapi ialah calon yang bersedia membawa kebajikan kepada pengundi, bukan calon menang, makan tidur, bukan. Tapi calon yang turun bekerja, jentera yang turun bekerja.

Jadi ini malam ini saya nak ucap tahniah kepada Unit Amal PAS. Unit Amal ini tuan-tuan, berlaku banjir di mana, pergi tanpa minta bantuan, tanpa minta duit, buat kerja tanpa minta upah. Ini Kota Tinggi ini dulu banjir besar, ada satu peti undi saya tak ingat nama peti undi itu di sini, PAS dapat dua undi.

Ini saudara Onn Jaafar beritahu sayalah. Dia dah keluar. Tak apalah. PAS tidak pernah memusuhi kawan-kawan kita yang keluar. Cuma kita terkilan elok-elok duduk dalam jamaah Islam, sabarlah sekejap. Tak apa, mudah-mudahan kita doa dia balik semula. Ramai juga yang dah balik sebenarnya. Ramai yang dah balik. Yang isi borang semula, yang minta nak balik semula ramai. Alhamdulillah. Cuma tak perlu kita hebohlah.

Jentera Amal kita buat kerja misi banjir di Kota Tinggi masa itu. Dia basuh, pindahkan pengundi, sediakan makan, basuh rumah bersih siap. Tahun depan, mari Pilihan Raya Umum, kampung itu, peti undi itu PAS dapat tiga undi, tambah satu je. Sebab itu saya beritahu orang Unit Amal kita, dan kitalah pimpinan PAS khususnya, kalau kita bekerja kerana manusia, kita akan kecewa. Tapi kalau kita bekerja kerana Allah, Allah tidak pernah mengecewakan kita.

Dan akhir sekali, dalam Gagasan Sejahtera, kita sentiasa ada pertemuan, dan insya-Allah lepas ini pun kita ada mesyuarat dengan rakan-rakan parti kita ini, sebagaimana disebut tadi, 130 kerusi yang PAS akan bertanding, yang Gagasan Sejahtera akan bertanding, 130 ini bukan PAS, 130 ini ialah Gagasan Sejahtera. Makna 130 ini ialah kerusi PAS, kerusi Ikatan, kerusi Berjasa, kerusi PCM. 130 ini juga kita akan bagi kepada rakan-rakan NGO yang bernaung di bawah Gagasan Sejahtera.

(Jumlah) 130 juga kita akan bagi kepada individu-individu tertentu. Kalau tuan-tuan ingat, Tuan Guru Presiden banyak kali sebut, mengemukakan idea Kerajaan Teknokrat. Kerajaan Teknokrat bererti kerajaan yang bukan hanya disusun oleh ahli politik. Saya sangat bersetuju dan kami pimpinan setuju dengan cadangan Gagasan Presiden, sebab bagi menentu hala tuju negara kita, tak akan orang politik sahaja? Seluruh rakyat ada hak bagi menentu masa depan negara kita.

Jadi bukan orang politik sahaja, jangan biarkan orang politik sahaja menentukan masa depan negara. NGO ada hak, individu ada hak, tokoh-tokoh pun ada hak. Negara kita negara kita, negara Malaysia negara kita semua. Dan tadi saya sebut, ada dua parti yang menggerakkan perubahan dasar. Satu PAS, mana satu lagi? Satu lagi ialah Parti Sosialis. PSM.

Tuan-tuan baca kenyataan dibuat oleh Saudara Arul dua hari lepas. Dia menyebut bahawa komitmen ialah untuk merubah dasar, dia tak percaya kepada BN, tak percaya kepada PH. Tapi dia tak sebut PAS. Pakatan Harapan tidak bersedia mengubah dasar negara. Barisan Nasional tidak bersedia mengubah dasar negara.

Dia kata Parti Sosialis bersedia, PSM sedia. Cuma kami bertanding tiga percent. Dia kata dia hanya bertanding tiga peratus. Tiga peratus ini tak boleh ubahlah tuan-tuan. Tiga peratus tak mungkin boleh mengubah dasar negara.

Sebab itu PSM ini dia tak join Pakatan Harapan. Dia tak mari bersama dengan Gagasan Sejahtera sebab dia Sosialis. Sosialis dengan Parti Islam dia tak bertemu. Dia dua line yang berbeza, tak mungkin boleh bertemu. Walaupun Islam menerima beberapa konsep dalam idealisma Sosialis, sebab Islam lebih awal daripada Sosialis. Soal kesamarataan, keadilan, hak sebagainya, tapi berbeza.

Jadi oleh kerana itu bagi kita, satu-satunya muafakat politik yang bekerja untuk ubah polisi dasar ialah Gagasan Sejahtera bersama-sama dengan PAS, Ikatan, Berjasa, dan PCM. Sebab itu bagi rakyat Malaysia, kita tidak mungkin boleh sebuah negara yang kita ingin tanpa merubah dasar, polisi dalam negara ini.

Dan insya-Allah bagi saya, apa yang sedang berlaku pergolakan dalam Pakatan Harapan, pergolakan dalam Barisan Nasional, dia menyebabkan kita dalam Gagasan Sejahtera tak ada masalah, kami tak ada masalah, bincang kerusi pun tak ada masalah, bincang calon tak ada masalah, jawatan? Jawatan kita tak bincang. Pasal apa tak bincang? Kambing belum bela lagi, tak usah bincang bahagi nak untung berapa. Cawangan tak tahu mana.

Kita bagi kita, fokus rakyat. Fokus kebajikan rakyat. Selesaikan masalah rakyat. Insya-Allah rakyat akan beri harapan kepada parti yang menjaga dan pelihara hak-hak mereka insya-Allah. Dan parti itu ialah PAS, insya-Allah bersama dengan Gagasan Sejahtera.

Mudah-mudahan himpunan kita pada malam ini, kita memahami bagaimana hasrat besar parti ialah membawa perubahan yang besar kepada sebuah negara yang seringkali kita sebut:

بلدة طيبة ورب غفور

"Sebuah negara yang baik, dan Allah Taala mengampuni penduduk negara ini"

Insya-Allah. Wallahua’lam.

(Transkrip oleh Pelatih Harakah, ZAID MD ADHAR dan suntingan oleh Penolong Pengarang Berita Harakah, IZWAN ABDUL HALIM dari Ucapan Timbalan Presiden PAS Majlis Makan Malam Bersama Pimpinan Gagasan Sejahtera pada 18 Januari 2018 di Dewan Chon Moi, Kota Tinggi) - HARAKAHDAILY 21/1/2018

#UPhttp://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/4862-gagasan-sejahtera-komited-ubah-dasar-negara

Ahad, 21 Januari 2018

PAS tolak Najib, lebih lagilah Mahathir

PAS tidak perlu terperangkap dengan gesaan Tun Dr Mahathir Mohamad agar PAS mengumumkan calon Perdana Menteri jika dapat memenangi PRU14 yang akan datang. Bahkan lebih jauh dari itu, Tun Dr Mahathir memberikan dua pilihan kepada PAS sama ada memilih dirinya atau Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Razak sebagai calon Perdana Menteri.

Hakikatnya, PAS telah berada di atas landasan yang betul dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 dengan meletakkan agenda Gagasan Sejahtera sebagai paltform untuk menawan undi rakyat. Presiden PAS sendiri telah berulang kali menyatakan bahawa PAS tidak bersama Barisan Nasional dan juga tidak bersama Pakatan Harapan yang sudah cukup untuk difahami sebagai pendirian PAS pada hari ini.

Agenda PAS bukan terhenti setakat menobatkan Perdana Menteri tetapi lebih kepada menukar dasar pentadbiran negara kepada landasan syariah dan berkebajikan. Siapapun yang menjadi Perdana Menteri bukanlah merupakan satu keutamaan kerana yang lebih penting ialah dasar yang akan dikemukakan ialah asas yang boleh menjanjikan kebajikan untuk rakyat.

PAS tidak mahu terperangkap dengan agenda mengangkat semula individu yang telah terbukti banyak melaksanakan dasar-dasar yang menyusahkan rakyat dan menjahanamkan iklim politik negara dengan pelbagai teori-teorinya sendiri.

Namun, jika PAS perlu juga untuk menjawab, cukuplah sekadar jawapan, "Of two evils, choose neither."

#http://www.harakahdaily.net/index.php/kolumnis/4804-pas-tolak-najib-lebih-lagilah-mahathir

AHMAD FADHLI SHAARI

Naib Ketua Pemuda

Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 17/1/2018

Sabtu, 20 Januari 2018

PAS adalah ganti UMNO-BN untuk Malaysia.

Terang Rembulan (79)

PAS, Bukan PH

PAS adalah ganti UMNO-BN untuk Malaysia. Itu sahaja yang difahami oleh ahli dan penyokong PAS hari ini. Ia adalah matlamat utama PAS memasuki PRU14 nanti.

Ramai yang akan menyangkal dengan berkata, bagaimana mahu ganti UMNO jika hanya mensasarkan kemenangan 40 kerusi? Ia jauh daripada mencukupi. PAS hanya beromongan, dakwa pembangkang PH pula.

PAS menjawab, jika pun PAS memenangi lebih daripada 40 kerusi sebagaimana yang disasarkan, itu pun belum mencukupi untuk memintas UMNO-BN. Tetapi semua sedar, pada masa itu PAS telah begitu kuat. Apabila PAS kuat, UMNO akan lemah. UMNO akan lemah sebaik sahaja kerusinya menurun dengan banyak, walaupun masih mendahului PAS dalam jumlah kerusinya.

Hari ini, kekuatan UMNO bukan lagi pada kejayaannya menempa negara ini dengan kejayaan dan kecemerlangan. Tidak. Negara kita kini hanya sedang bertarung untuk tidak rebah sahaja, bukan pun untuk sihat, sejahtera dan maju. Negara kita masih sakit daripada sakit lamanya yang bermula daripada zaman keangkuhan Tun Dr Mahathir memerintah negara 20 tahun dulu dengan kuku dan taringnya. Sakit itu masih belum diubati dan jauh lagi daripada sembuh.

Keangkuhan adalah musuh Allah. Keangkuhan sifatnya memerangi Allah dan ugama-Nya. Sesiapa yang memerintah dengan angkuh, Allah akan meletakkannya di barisan yang bertentangan dengan Allah, lalu Allah mengisytiharkan perang ke atasnya secara menghadap. Tun Mahathir masih berbangga dengan sejarahnya memerangi kerajaan Kelantan yang dulu dan kini terus membawa sinar dan obor Islam yang benar untuk tatapan dan hidangan rakyat Malaysia.

Beliau telah gagal dan sememangnya beliau pasti gagal. Beliau gagal mengemudi UMNO, lalu meletak jawatan dan meninggalkan UMNO dan Malaysia dalam kesakitan dan kelesuan. Tun Abdullah datang dengan penawar 'minyak wangi seribu bencana'-nya. Ia melalikan untuk tempoh yang pendek, kemudian negara bertukar kembali kepada sakit asalnya.

Doktor veteran yang gagal itu enggan menyerah kalah. Beliau memerangi ubat pertamanya sendiri, lalu menawarkan ubat seterusnya, DS Najib bin Abdul Razak untuk memimpin negara. Ubat barunya gagal lagi. Doktor veteran itu tersentak dengan tindak balas ubat barunya itu yang kini makan tuan. Beliau mengisytiharkan kepada negara bahawa beliau telah tersalah mencadangkan ubat.

Hari ini beliau mencadangkan ubat yang ketiga. Siapa? Dirinya sendiri. Beliau berkata kepada PAS dengan suara angkuh 20 tahunnya dulu, "Pilih. Saya atau Najib." Kelakar, kelakar dan kelakar. Inilah kentut politik seribu bencana seorang doktor veteran yang sakit dan gagal yang sedang mengetuai sebuah hospital bernama PH untuk mengubati negara yang sakit akibat angkaranya sendiri dulu. Orang sakit mengubati orang sakit.

Saya tegaskan negara kita hari ini sakit. Sakit lama yang belum sembuh. Saya tegaskan lagi, UMNO-BN hari ini kuat dan gagah di sisi rakyat bukanlah kerana kejayaannya menempa apa-apa kejayaan besar untuk negara. Tidak. Tetapi UMNO hari ini masih gagah kerana mereka adalah penyandang sejak tahun 1957. Penyandang memang sukar untuk ditumpaskan hatta pada zaman pemberontakan terbesar ahli UMNO memerangi Tun Dr Mahathir pada tahun 1999 di bawah DS Anwar Ibrahim.

Penyandang yang terus gagal akan dimamah tua dan kelesuan. Tongkat saktinya akan dimakan anai-anai sedikit demi sedikit. Hanya nabi Sulaiman alaihissalam yang wafat berdiri bertongkat kerana anai-anai terus menyayangi baginda dengan arahan tuhannya. Adapun UMNO, ia sedikit demi sedikit akan lesu. Samada tongkat dulu yang patah atau lututnya sendiri. Takdir memilih dan menentukan.

Sasaran memenangi minima 40 kerusi parlimen adalah sebuah gerakan besar untuk pengislahan negara daripada PAS. Ia adalah realistik bagi PAS daripada terus berilusi dengan penawar seribu bencana ciptaan seorang doktor veteran gagal yang terus angkuh dengan taubat demi taubatnya yang bohong dan palsu.

Sasaran minima 40 kerusi adalah kekuatan bagi PAS dan kelemahan yang ketara bagi UMNO. Kemenangan lebih besar untuk PAS pasti akan menjelma. Ia akan menjelma sebaik PAS terus kukuh dengan thabat dan istiqamahnya memperjuangkan Islam dan nilai-nilainya yang tinggi dalam menjamin tadbir urus negara yang penuh integriti, sejahtera dan cemerlang.

Dalam persaingan bola sepak Eropah, pasukan yang mensasarkan hanya kejuaraan liga akan kecewa teruk jika gagal memenanginya. Tetapi pasukan yang turut mensasarkan kelayakan ke Liga Juara-Juara (CL) akan kekal ceria dan bangga apabila mencapainya walaupun tewas kejuaraan liga. #YNWA

PH akan kecewa teruk bersama penyokongnya jika UMNO terus memenangi PRU14. Hanya itu sasaran mereka yang satu. Gagal bererti gelap selamanya. Kerja selepas itu adalah menanti PRU15 pula. Tetapi PAS adalah sebaliknya. PAS melihat negara dan politiknya dengan mata hatinya yang lebih jelas dan benar. UMNO-BN bukan boleh ditumbangkan dengan idea karut untuk negara oleh doktor veteran yang gagal, sakit dan telah menyebabkan negara sakit dengan ubat ciptaannya samada pada zamannya sendiri atau zaman selepasnya.

PAS adalah realistik. Apa yang akan dicapainya nanti adalah nilai bermakna bagi terus menyumbang ke arah kejayaan negara mengubati dirinya, seterusnya melangkah lebih laju menempa kejayaan. Anda boleh nanti meneliti dan mentelaah Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) yang kini giat dibina dan dibangunkan oleh PAS sebagai wawasan terbaiknya untuk negara dan rakyat tercinta.

PAS, sifat perjuangannya adalah islah. Untuk melakukan Islah atau pembaikan, ia bukan dengan hanya satu jalan iaitu menunggu UMNO tumbang. Anda tidak perlu menunggu taubat nasuha datang, barulah hendak bersolat dan beramal soleh. Terus bersolat dan beramal soleh dalam dosa. Itu persaingan yang jika diisi keikhlasan tinggi akan mencetuskan taubat nasuha yang akan menghancurkan kerajaan dosa dan maksiat dalam hati setiap hamba-Nya. Begitulah islah PAS untuk negara. Ia bergerak tanpa henti walau penat dan lama..

Negeri Kelantan dibina lebih 20 tahun di dalam tekanan tinggi serangan bertalu-talu tanpa kesihan belas Tun Dr Mahathir. Kelantan disisihkan dengan kebencian dan dendam kesumat seorang diktator yang tidak mampu melihat keupayaan orang lain untuk turut membangunkan negeri dan negara. Baginya, kejayaan adalah mesti daripada hasil usaha dan wawasannya.

Kelantan terus teguh sebagai negeri model dan sejahtera pada saat Tun Dr Mahathir melihat negara binaannya yang hebat itu tiba-tiba diserang garuda ekonomi, seterusnya menyaksikan partinya memberontak ke atasnya untuk kali kedua yang akhirnya memaksanya meletak jawatan dan menyerahkan negara kepada penggantinya yang gagal.

Hari ini Wawasan 2020 sudah masuk muzium tanpa penghargaan tinggi daripada UMNO hari ini selain kemarahan, perlecehan dan kebencian. PAS sejak awal pembinaannya lagi telah menyatakan bahawa Wawasan 2020 akan gagal kerana ia tidak dibina di atas rukun-rukun yang kukuh dan tahan. Jika daripada PAS, Tun Mahathir akan menyumbat telinganya dengan kapas bergulung-gulung.

Kejayaan Tun Dr Mahathir hari ini ialah terus berjaya menumpaskan DS Anwar Ibrahim yang dipenjarakannya dulu melalui para pendukung PKR-nya yang gagal bertahan dengan tonik keramat 'REFORMASI' itu. Mereka masih mampu untuk terus ditipu dengan taubat palsu yang bersalut keangkuhan.

Kejayaan Tun Mahathir hari ini ialah menghilangkan ketajaman perseteruannya dengan DAP yang dimusuhinya melalui dasar kerasisan UMNO yang dibinanya dulu. Hari ini DAP membuntut di belakang Tun.

Kejayaan Tun Mahathir hari ini ialah membenam PAN ke dalam lumpur. DAP menyucuk hidung PAN lalu membiarkan Tun Mahathir menariknya ke kubang lumpur. Berkubanglah di situ dengan penuh amanah kepada tuan yang melahirkanmu..

Itulah kejayaan Tun Mahathir, mengulangi
kejayaannya dulu menubuhkan UMNO Baru untuk mengalahkan Ku Li. Dia meninggalkan UMNO untuk mengalahkan Pak Lah. Dia menubuhkan PPBM untuk mengalahkan Najib. Aksi terbaiknya kini ialah memenjarakan Anwar Ibrahim di dalam dan memenjarakan pengikutnya di dalam jeriji telunjuknya di luar. What a Kajang kick!!

Adapun kejayaannya ke atas PAS hari ini ialah kentut politiknya, "Pilih. Saya atau Najib.' Kelakar, kelakar dan kelakar..

PAS mendominasi pengalaman menghadapi UMNO yang gagah dengan sifatnya sebagai penyandang kepimpinan negara yang tidak pernah kalah sejak merdeka. PAS hidup dalam susah dan senang, lemah dan gagah, kejian dan pujian. PAS menembusi segala kesukaran itu dengan cemerlang sehingga hari ini. Hari ini tiada siapa sedia berkata bahawa PAS sedang menuju kegelapan kecuali musuhnya yang terus membenci dan mendengki. Benci dan dengki tidak akan sama sekali menumbangkan PAS.

Ia adalah PAS yang kuat sebagai ganti kepada UMNO yang kian lemah. Bukan PPBM, bukan PKR dan sama sekali bukan DAP-PAN.

Majulah PAS untuk negara menuju keredhaan Allah.

Tahniah Harimau Muda U23 tewaskan Arab Saudi, negara World Cup. Sinar hebat anak muda negara..

#Istiqamah
#WINS

Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz
Pengerusi Lujnah Dakwah PAS Pusat

Sebab apa PU sibuk dengan politik?

Kenapa PU sibuk sangat nak sokong PAS? PAS saje ke Islam? Saudaraku, Ambe tak kate yg lain tak Islam..itu ghuluw bebeno ..cuma ambe menjelaskan pendirian ambe..PAS adalah yang terbaik untuk dipilih..dengan rekod memerintah Kelantan dengan ZERO rasuah..dan Islam diletak sebagai hadaf utama dalam perjuangan.

Kalau kalian setuju dengan ambe..pakat2lah pangkah PAS dalam PRU 14 nanti..tapi kalau rasa status ambe hanya nak cari publisiti murahan...ianya silap besar sebab ambe kenal PAS ni bukan lepas ambe jadi juara PU..ambe kenal lama dah..

Ambe mendapat tarbiah langsung dari Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz Rahimahullah..di Darul Anwar (1995-2000)..menadah kitab Riyadussolihin daripada alMarhum..jika alMarhum istiqamah dengan PAS selaku pemimpin utama..mengapakah perlu menjadi golongan yg kecewa..yang lari dari jemaah dengan menubuhkan jemaah lain bagi menentang kembali jemaah yg mereka.dokongi sekian lama..atas pelbagai alasan..namun alasan yg paling jelas di mata adalah mereka mendokong ketika berjawatan sahaja..tatkala hilang jawatan..mereka mula lupa diri..

PKR pula? Ya betul ada islam..tetapi mereka suka menikam rakan sendiri..setelah mengerah keringat jentera PAS..utk menang..tapi bila menang..sudah lupa asal usul..dan tidak mengenang jasa rakan sepakatan..demi menjaga king makernya DAP!

Dan mengapa pula ambe nak sokong UMNO yg ternyata lemah dalam menegakkan syariat Allah hatta nak bentang RUU 355 pun memerlukan MP PAS yang bentangkan, sedangkan mereka parti yg memerintah..

Semoga jelas dengan pendirian ambe ini..ambe tidak berjawatan dalam parti dan bukan insan yg aktif dalam parti..namun semangat ambe kuat utk melihat syariat dan perintah serta larangan Allah, dilaksanakan dengan sempurna di bumi Malaysia ini.

Ambe redha jika tak muncul di kaca tv atau radio lagi..selepas kenyataan ini, kerana itu hanyalaj wasilah penyampaian sahaja..masih banyak cara utk ambe berdakwah di luar sana dan rezeki Allah sangat luas..

PU Syed
Juara Pencetus Ummah, Musim Ketiga 2015
Astro Oasis.

Jumaat, 19 Januari 2018

BAIK BURUK TUN MAHATHIR KEMBALI JADI PERDANA MENTERI

1. Berikut senarai Baik atau Buruknya negara jika Tun Mahathir kembali menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kaedah ‘strategic foresight method’ digunakan yang melibatkan segitiga antara rekod masa lalu (weight of the past), tekanan dan desakan masa kini (push of the present), dan tarikan masa hadapan (pull of the future). Rujuk Prof. Sohail Inayatullah 2008 “Six pillars: futures thinking for transforming”.

2. Kerajaan kuat akan kembali. Berbeza dengan Perdana Menteri Najib yang mengamalkan prinsip ‘era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berakhir’, pendirian Tun Mahathir terhadap kerajaan yang kuat adalah jelas, sepertimana boleh dilihat melalui pendirian beliau memaksimumkan kepakaran birokrat tempatan dan menghapuskan penggunaan perunding asing (consultant).

3. Segala tuduhan dan dakwaan salah laku politik Tun Mahathir sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri (1981-2003) berkemungkinan besar tidak akan disentuh lagi. Maka berpotensi menimbulkan penentangan kelompok yang dipinggirkan serta mereka yang menganggap diri sebagai mangsa ‘rejim Tun Mahathir yang terdahulu’.

4. Kuasa parlimen akan diperkuat dengan penubuhan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parliamentary Select Committee) yang berperanan melantik ketua-ketua institusi utama seperti Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima ATM, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Pengerusi SPR, dan Ketua Audit Negara. Persetujuan Tun Mahathir terhadap manifesto ini seharusnya menguntungkan reformasi institusi.

5. Segala tuduhan rangkaian ‘kapitalisme kroni’ di dalam mahupun di luar negara yang menguntungkan Tun Mahathir dan keluarga tidak akan dirungkai, disiasat, mahupun dirobohkan. Meskipun Pakatan Harapan berikrar untuk melaksanakan reformasi ekonomi namun tidak semua pimpinan sanggup untuk mengisytiharkan harta termasuklah Tun Mahathir. Adakah tender kerajaan akan diwajibkan secara terbuka atau Tun Mahathir masih akan meneruskan kaedah rundingan terus secara terpilih? Dato’ Sri Mukhriz Mahathir pula bakal mewarisi rangkaian berkuasa ini.

6. Siasatan ke atas syarikat 1MDB akan dijalankan secara terbuka dan tiada Akta Rahsia Rasmi (OSA) akan dikenakan bagi akses awam. Segala dokumen dan transaksi 1MDB boleh didedahkan kepada umum. Laporan audit bertauliah yang lengkap akan dikemukakan. Demikian juga segala siasatan berkaitan urus tadbir institusi awam seperti KWSP, MARA, FELDA, dan Tabung Haji akan didedahkan kepada umum. Persepsi keyakinan rakyat akan positif dengan penahanan dan perbicaraan individu-individu berprofil tinggi secara besar-besaran sekiranya terbukti bersalah.

7. Badan kehakiman berkemungkinan berhadapan cabaran baharu. Segala tuduhan dan dakwaan campur tangan Tun Mahathir dalam institusi kehakiman dahulu tidak akan diselidik. Reformasi institusi kehakiman mungkin akan dilaksanakan dengan tekanan reformis PKR, AMANAH, dan DAP. Namun, atas faktor kepentingan gabungan elit parti PH, badan kehakiman tetap berdepan risiko politik seperti kemungkinan penarikan balik kes tuduhan rasuah dan penyelewengan ke atas Dato’ Adam Rosly (PKR), Lim Guan Eng (DAP), Peter Anthony (Parti Warisan Sabah) antaranya.

8. Sektor ekonomi paling mencuri perhatian. Tun Mahathir baru sahaja menghuraikan sedikit-sebanyak tawaran beliau mengutamakan industri tempatan yang dibantu pengenalan pelbagai subsidi serta dorongan peningkatan produktiviti. Langkah ini berlawanan dengan pendekatan PM Najib memotong (rasionalisasi) subsidi. Dasar fiskal sebegini menepati anjuran ahli ekonomi terkemuka John Maynard Keynes di mana setiap perbelanjaan kerajaan meskipun hingga menghasilkan perbelanjaan defisit, mampu merangsang output ekonomi yang lebih besar (multiplier effect).

9. Projek kereta nasional yang baru berkemungkinan dibangunkan kembali kerana Proton dianggap Tun Mahathir sebagai telah dikuasai pemilik dari China, Zhejiang Geely. Projek sebegini agak negatif kerana beban kerajaan akan bertambah sedangkan pentadbiran Najib Razak kini telah pun memberi fokus kepada pemerkasaan pengangkutan awam.

10. Dasar luar yang lebih agresif berkemungkinan kembali di bawah teraju Tun Mahathir seperti mana gaya beliau terdahulu yang lantang berhadapan kuasa besar seperti Amerika, UK, Australia, dan Eropah. Malah pengaruh Tun Mahathir sejak sekian lama menyasarkan kritikan ke atas pengaruh pelaburan China di Malaysia – hingga ke tahap berdebat dengan Sultan Johor dalam media secara terbuka. Corak dasar ini berbeza dengan pendekatan ‘diplomasi lunak’ di bawah Perdana Menteri Najib Razak. Pasti menarik juga untuk melihat bagaimana Tun Mahathir bakal menangani Presiden Donald Trump. Kemungkinan beliau akan menarik balik janji PM Najib yang ingin ‘membantu mengukuhkan ekonomi Amerika’.

11. Usaha memperkasa Mahkamah Syariah melalui pindaan Rang Undang-undang 355 berkemungkinan tidak akan diteruskan berdasarkan pendirian Tun Mahathir yang agak kritis terhadap isu ini. Malah pendirian ini selari dengan pendirian parti komponen PH yang lain iaitu PKR dan DAP.

12. Hubungan Tun Mahathir dengan beberapa Sultan Melayu seperti Sultan Johor dan Sultan Selangor kurang baik. Hal ini memungkinkan ketegangan akan wujud antara kabinet Pakatan Harapan dengan istana.

13. Hubungan baik Tun Mahathir dengan Presiden Rusia Vladimir Putin memungkinkan peningkatan hubungan Malaysia-Rusia yang lebih erat. Kebetulan tahun 2018 menyaksikan pilihan raya Presiden Rusia dan Pilihan Raya Umum Malaysia bakal berlangsung dalam tahun yang sama.

14. Pendekatan ekonomi politik Tun Mahathir memungkinkan hubungan yang tegang dengan kelompok Kesatuan Sekerja dan pendukung gerakan Kiri di Malaysia. Tun Mahathir tidak agresif mempromosikan dasar gaji minimum.

15. Segala projek mega yang melibatkan pinjaman China akan dirunding semula dengan kajian kos-faedah (cost-benefit analysis) yang lebih mendalam sekali gus memberi manfaat jangka panjang kepada negara agar tidak terperangkap dengan hutang yang tidak produktif.

16. Kerajaan pimpinan Tun Mahathir perlu membayar pampasan yang besar jika membatalkan banyak perjanjian dengan China yang telah dimeterai di bawah pentadbiran Najib Razak. Venezuela sebagai contoh terpaksa membayar dua kali ganda hutang kepada China apabila harga minyak jatuh hampir 50 peratus.

17. Kebebasan media merupakan antara isu besar yang mencabar rekod lalu Tun Mahathir. Namun berdasarkan kehadiran aktif beliau atas talian seperti di Blog Che Det dan Facebook, serta keupayaan berhadapan pelbagai serangan di media sosial sejak beberapa tahun yang lalu, kerelevanan untuk beliau kembali memanipulasi Akta Mesin Cetak atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agak rendah. Beliau juga selesa menyertai forum santai dengan sesi soal-jawab secara terbuka.

18. Kebangkitan tuntutan Sabah dan Sarawak berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963 bakal menguji keupayaan Tun Mahathir untuk mengukuhkan perpaduan Persekutuan Malaysia. Janji 20 peratus royalti petroleum serta pematuhan secara konkrit kepada Perjanjian Malaysia 1963 mampu melonjakkan penerimaan warga Sabah dan Sarawak. Desas-desus cubaan mewujudkan pakatan Mahathir-Taib Mahmud di Sarawak hinggakan kurang serangan dari PH ke atas penguasaan syarikat bekas Ketua Menteri Sarawak itu juga mampu membuka tapak buat PH di Borneo.

19. Kelantan dan Terengganu ialah antara negeri yang sering dikatakan sebagai ‘dianaktirikan’ di bawah pentadbiran Tun Mahathir seperti penafian royalti petroleum serta penyimpangan paip minyak ke Yala, Thailand dan bukannya ke Kelantan. Tun Mahathir mungkin sukar menunaikan janji Pakatan Harapan untuk mengimbangi agihan pembangunan antara wilayah ke negeri-negeri ini jika kedua-dua negeri ini ditadbir parti politik yang bertentangan dengan beliau seperti PAS dan UMNO. Kemungkinan wang ehsan akan diagih melalui JKKK Versi Pakatan Harapan di peringkat negeri pula, bukan melalui kerajaan negeri pembangkang seperti mana Akta Pembangunan Petroleum 1974.

20. Golongan kelas menengah dijanjikan sistem percukaian yang lebih baik. Tun Mahathir juga berulang kali mengkritik pelaksanaan GST. Sekurang-kurangnya dari segi persepsi, sebahagian besar rakyat akan menerima positif langkah ini. Namun berpotensi membawa padah sekiranya inflasi gagal diturunkan selepas sistem percukaian baru diperkenalkan.

21. Akta-akta yang dianggap bertentangan dengan semangat Reformasi dan demokrasi seperti Akta Perhimpunan Aman, Akta Hasutan, Akta Majlis Keselamatan Negara dan sebagainya berkemungkinan dipinda atau dimansuhkan bagi menonjolkan imej Mahathir yang ‘baharu’, selari dengan roh Reformasi Pakatan Harapan.

22. Kaedah pembuatan keputusan Tun Mahathir yang dominan sejak awal proses penubuhan Pakatan Harapan – sama seperti mana gaya beliau sepanjang 22 tahun menjadi PM – turut membayangkan kemungkinan berlaku persaingan sengit dalam proses pembuatan keputusan kabinet Pakatan Harapan nanti. Persaingan antara idealisme reformis dalam PKR, DAP dan AMANAH dengan kepentingan rangkaian PPBM (dan kemungkinan sebahagian UMNO) yang mendukung Tun Mahathir dan PPBM bakal sengit. Konsensus yang terpaksa menyaksikan kompromi sebahagian prinsip dan semangat reformasi yang diperjuangkan mungkin tidak dapat dielakkan.

23. Usia yang lanjut tidak memungkinkan Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri buat masa yang lama. Ditambah dengan persetujuan had menjawat kedudukan PM kepada dua penggal sahaja, Tun Mahathir berkemungkinan hanya sempat mengukuhkan kedudukan anak beliau, Dato’ Sri Mukhriz dalam PPBM dan PH serta kabinet sahaja. Maka ruang untuk eksperimen reformasi institusi masih wujud buat ahli parlimen daripada PKR, DAP, dan AMANAH.

Oleh: Abdul Muein Abadi

Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

TUN DR. MAHATHIR TAGIH SIMPATI UNTUK PAS PILIH BELIAU ATAU NAJIB?

SELEPAS KAFIRKAN PAS, TUDUH ALMARHUM TG NIK ABDUL AZIZ MENCARUT DAN KAFIRKAN TG ABDUL HADI AWANG. TUN DR. MAHATHIR TAGIH SIMPATI UNTUK PAS PILIH BELIAU ATAU NAJIB?

1. Tun Dr. Mahathir dalam usaha memperbodohkan rakyat Malaysia dalam usaha untuk menjadikan beliau sebagai Perdana Menteri telah mengeluarkan kenyataan terdesak sebagai satu ugutan kepada PAS selepas Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan hari ini.

"Kita nak tahu PAS ni nak bertanding siapa calon perdana menteri dia, calon Najib ke, calon saya ke, itu saya nak tahu. Kita pun tak tahu sama Najib akan pimpin dia ke tak, dengar-dengar orang Umno tak suka dengan Najib ni, itu pendapat orang Umno supaya tak dedah nama dia."

2. PAS sudah menjelaskan, PAS tidak ada apa-apa hubungan dengan Pakatan Harapan dan untuk calon Perdana Menteri, semuanya atas keputusan rakyat dan apa yang PAS mahukan, kedudukan Islam di dalam asas pembentukkan negara, melebihi dari segalanya.

"Bukan semestinya PAS menjadi ketua kerajaan, bahkan PAS boleh terus menjadi pembangkang yang menasihat dan bertaawun dengan ketua negara yang boleh menerima Islam, sama ada kerajaan parti atau kerajaan teknokrat yang boleh diatur perubahannya yang lebih positif, bukannya perubahan dan pindaan Perlembagaan yang pernah dilaksanakan sebelum ini seperti tikus membaiki labu. Begitulah PAS boleh menerima dan bersama sesiapa sahaja, termasuk DAP yang menerima Islam yang sempurna, akidah, syariat, akhlak dan nizam (sistem) serta menunggu kemenangan yang dijanjikan kepada Islam dengan berjuang memenuhi syaratnya juga."

3. Kenyataan terdesak ini keluar selepas kenyataan celupar beliau menghina Almarhum TG Nik Abdul Aziz dan mengkafirkan PAS.

"Dengan itu apabila PAS berkerjasama dengan DAP
maka PAS juga mengikut tafsiran PAS sudah jadi kafir. Bukan kita yang kata (PPBM) tapi dia yang kata sendiri. Itulah maksud ayat dalam Al-Quran yang berkata kalau kamu mengkafirkan orang Islam lain, kafir itu akan kembali kepada kamu. Dan terdapat jelas inilah yang berlaku kepada PAS tetapi sebenarnya PAS tak berjuang langsung untuk islam. Saya terkejut bila saya dengar (Almarhum) Nik Aziz kata tuhan mencarut. Saya ingat orang PAS akan lari bila dengar (Almarhum) Nik Aziz cakap macam tu. Tak, tak lari mereka (PAS) kekal dalam PAS (baiah) dan taksub dengan PAS. Kalaupun pemimpin mereka (PAS) kata benda-benda yang bercanggah dengan ajaran Islam. Ahli-ahli PAS ini akan tetap setia kepada parti mereka".

16 Mei 2017 Tanah Merah, Jitra Kedah

4. Begitu juga dengan kenyataan Tun Dr. Mahathir yang tanpa rasa bersalah, mengkafirkan Presiden PAS TG Abdul Hadi Awang ketika membahas ucapan perwakilan Kelantan ketika Perhimpunan Agung PPBM pertama 30 Disember lepas.

"PAS bukan parti Islam, dia parti yang memperalatkan Islam. Saya ingin bertanya, kepada mufti-mufti yang menjadi penasihat kepada raja kita, apabila PAS dakwa bahawa orang yang tidak menyertai PAS adalah kafir, kenapa mufti-mufti tidak membetulkan kenyataan mereka? Najib ini kafir menurut PAS dan Hadi pernah kata, jika kamu bekerjasama dengan kafir, kamu pun jadi kafirlah. Jadi sekarang dia bekerjasama dengan Umno dan pada suatu masa dengan DAP, dia sendiri pun kafirlah."

5. Jawapan balas TG Abduk Hadi Awang terhadap kenyataan "kurang cerdik" Tun Dr. Mahathir, bertepatan dengan situasi u-turn Pakatan Harapan sekarang yang masih bergantung kepada PAS untuk mengolah kebersamaan rakyat untuk terus membenci dasar PAS yang mahu melaksanakan pemerintahan Islam di Malaysia.

"Memang melampaulah. Tetapi biar dia insaf sendirilah. Dia orang tua dah. Dia macam orang terdesak yang sudah rapat ke dinding. Apabila rapat ke dinding, dia tak boleh nak pergi. Dia (terpaksa) rempuh dinding itu. Jadi tak pasal-pasal pecah kepala sendiri. Jangan pecahkan kepala sendiri. Dia kena duduk sorang-sorang (bersendirian) dan fikirkan semula (apa yang dia cakap). Fikir dan kena banyak membaca. Jangan baca buku perubatan saja, buku Islam pun kena baca. Saya biarkan dia insaf sendiri. Mudah-mudahan dia insaf. Antara saya dan dia saya sudah maafkan. Antara dia dengan tuhan, dia kena bertaubat".

6. Semakin Tun Dr. Mahathir menyerang PAS. Semakin itu jugalah, keyakinan rakyat untuk bersama menegakkan Islam di negara ini bertambah dan kukuh. Bertaubatlah wahai Tun Dr. Mahathir.

Iman Asyraff
29 Rabiul Akhir 1439H

Khamis, 18 Januari 2018

Sejarah Tak Menipu....

Dulu mereka ini lah yang konon nya berjuang menentang kezaliman. Mereka yang dimaksudkan itu adalah Ki Siang,  Guan Eng, Kak Wan, Azmin, Md Sabu. Kononnya banyak kezaliman yang dibuat oleh Dr Mahathir sehingga mereka gelar Dr Mahathir sebagai mahazalim dan mahafiraun. Mereka hambat Dr Mahathir bertahun-tahun yang akhir nya Dr Mahathir tunduk kepada tekanan mereka dan meletakkan jawatan. Mereka jadikan Manifesto PRU13 untuk mendakwa Dr Mahathir 24 jam selepas menang PRU.

Kini setelah Dr Mahathir berhenti jadi PM, geng yang sama juga lah yang mahu meletakkan semula Dr Mahathir menjadi PM. Beriya iya mereka berjuang mahu memastiikan Dr Mahathir kembali menjadi pemimpin nombor wahid negara.

Kini mereka ibarat mengunyah dan berkongsi cita rasa mahu menjadi manusia zalim seperti Dr Mahathir pula.

Apa lagi dosa-dosa yang mereka mahu Dr Mahathir lakukan ?

Tidak cukup kah pelbagai dosa besar dan kecil yang pernah dia lakukan semasa dia jadi PM.

Dari dosa kezaliman pembunuhan Memali, skandal Forex BNM sehingga kezaliman menghapuskan biasiswa Persekutuan milik orang melayu.

Tidak cukup kah 22 tahun Dr Mahathir jadi PM ? Nak di tambah lagi 5 tahun ? PM yang paling lama tu memerintah.

Tak cukup kah onar yang dia buat selama puluhan tahun dia jadi PM. Tak cukupkah berbillion ringgit dia lesapkan dalam skandal Forex BNM. Tak cukup kah berbillion ringgit projek yang dia anugerahkan kepada anak-anak nya Mirzan, Mukriz, Mokhzani, Marina dan yang lain-lain itu.

Pada usia sebaya mantan Presiden Zimbabwe Robert Mugabe 93 tahun,  sepatutnya Dr Mahathir jaga cucu dan cicit dirumah, pergi ulang alik ke masjid, memegang tasbih beribadah kepada yang esa.

Pada usia selepas Isyak itu sepatut nya Dr Mahathir berusaha menemui pencipta nya secara aman.

Betul lah apa yang kaum kerabat Pak Pandir pesan, jangan kita jadi yang di kejar tidak dapat, yang di kendong keciciran.

Dulu mereka kendong Pas, mereka yang berpeluk cium dengan Pas, mereka kendong Pas berjuang ke hulu dan hilir,  kini mereka telah campak kan Pas, mereka ceraikan Pas. 

Mereka ingin mengejar buah yang diumpan oleh Dr Mahathir. Mereka tidak belajar dari pengalaman lalu walaupun mereka pernah rasa buah masam yang Dr Mahathir pernah lemparkan kepada mereka. Kit Siang, Guan Eng, Md Sabu dan berdozen-dozen lagi rakan seperjuangan mereka pernah merengkok dalam penjara Isa, Osa dan Akta Hasutan dihukum Dr Mahathir, itu pun mereka tidak pernah insaf betapa jahat dan zalim nya Mahathir bila dia jadi PM.

Kalau Pak Pandir itu masih hidup tentu nya dia akan konfuse dan gelak sendirian berkata-kata di dalam hati “ aku ingat aku yang tolol, rupa-rupa nya ada lagi yang lebih bahlul.”

Allah telah mentakdirkan pakatan menjadi Pakatan Pak Pandir. Tentunya rakyat tidak mahu menjadi pengikut pak pandir yang menang sorak tapi kampung nya tergadai.

*Satu soalan untuk pemimpin Pakatan, adakah siasatan dan pendakwaan terhadap Dr Mahathir akan diteruskan jika Pakatan menang PRU14?*

*Otai Reformasi*
Bangsar Utama
10/01/18

Rabu, 17 Januari 2018

PAS Mampu Urus Negara Dengan Baik

Alhamdulillah segala puji bagi Allah,  sepanjang 27 tahun PAS mentadbir negeri Kelantan dengan amanah dan adil berdasarkan slogan membangun bersama Islam. PAS berjaya mencapai kejayaan demi kejayaan sebagaimana yang dijelaskan oleh setiausaha kerajaan negeri Kelantan dalam program amanat YAB menteri besar Kelantan 2018. Antara kejayaannya:

1• Peningkatan pungutan hasil sebanyak RM 566.52 Juta berbanding RM 497.20 Juta pada tahun 2016 

2• Penjimatan perbelanjaan mengurus sebanyak RM 2.9  juta berbanding tahun 2016

3•  Anggaran lebihan atau surplus Kerajaan Negeri 2017 adalah sebanyak RM 38.76 juta berbanding defisit pada tahun 2016 sebanyak RM 33.47 juta.

4•  Tahun 2017 merupakan pencapaian kewangan terbaik dalam tempoh 26 tahun

5• Hasil daripada proses pendaftaran tanah meningkat kepada RM 44 juta  atau 58% melebihi anggaran RM 28 juta.

6• Agensi kerajaan Negeri Kelantan merupakan salah satu jabatan yang terbaik dalam aspek pengurusan kewangan di Malaysia

7• 12 jabatan serta agensi negeri mendapat penarafan 5 bintang oleh Jabatan Audit Negara tahun 2016.

8• Pejabat Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan berada di kedudukan teratas dengan markah 99% dan Pejabat Perbendaharaan Negeri sebanyak 98.61%

9• Perbendaharaan Negeri Kelantan  mendapat penarafan cemerlang lima bintang anugerah khas keselamatan perlindungan tahun 2016 dalam audit yang dilaksanakan oleh Ketua Pengarah Keselamatan Kerajaan Malaysia.

10• Sehingga kini Pegawai Kerajaan Negeri Kelantan adalah bersih dan bebas daripada tuduhan rasuah oleh Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Inilah yang dijanjikan oleh Allah kepada hamba hambanya yang mentadbir negeri berasaskan taqwa, sebagaimana firmannya dalam surah al-a'raf 96:

ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض...

Sekiranya penduduk sebuah negeri beriman dan bertaqwa nescaya kami buka keberkatan rezeki dari langit dan bumi kepada mereka...

PAS sangat yakin bahawa dengan menjadikan Islam sebagai asas pentadbiran negara insyaallah semua masalah negara dapat ditangani dengan baik dan berkat. Jom bersama PAS bina negara dengan Islam.

Sekian...
Shahril Azman Abd Halim
17/01/18

Isnin, 15 Januari 2018

Ramai Ahli PAS Suka Hadir Program-program Kuliah, Majlis Ilmu, Program berzikir.

*Soalan:*

Kita tengok sekarang ramai ahli PAS yang lebih suka hadir program-program kuliah, majlis ilmu, program berzikir atau berzanji. Mereka lebih suka menjemput dan mendengar kuliah-kuliah dari ustaz-ustaz yang tidak sama fikrah dengan perjuangan yang di bawa oleh PAS. Malangnya, ahli PAS ini sendiri GAGAL menghadirkan diri program-program dalaman parti PAS seperti usrah, liqa' fikri, ceramah dan juga program-program tarbiyah yang disusun khas untuk ahli PAS supaya berlaku kesamaan fikrah antara ahli. Apa pandangan ustaz berkenaan hal ini dan mengapa perkara ini boleh berlaku?

*Jawapan:*

Terima kasih pada yang memberikan komen, pandangan dan nasihat, berkait dengan kepentingan penglibatan kita dalam kegiatan politik khususnya di bawah badan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) itu sendiri.

Sebagaimana yang telah saya sebutkan tadi, agenda politik dalam perjuangan Islam ini satu agenda yang sangat mulia. Oleh kerana itulah dalam sirah Nabi S.A.W, kita lihat bagaimana Nabi sanggup berhijrah daripada Mekah pergi ke Madinah, kerana agenda politik.

Kalau kita lihat dalam perbahasan ulama’, di sana ada satu feqah di namakan sebagai Feqah Al-Muazanah dan Feqah Al-Aulawiyat. Kalau dua perkara, satu baik dan satu buruk, ini mudah untuk kita timbang. Ataupun, satu benda yang jelas, contohnya ialah kita balik ke rumah, anak kita lapar, ayam itik kita pun lapar jugak, kita nak bagi makan kepada anak kita dulu ke ataupun kita nak bagi makan kepada ayam itik kita? Tentulah Aulawiyatnya kepada anak kita dulu yang lapar.

Tapi jika sekiranya dua perkara semuanya baik, semuanya bagus, kadang-kadang kita payah untuk buat pertimbangan (Muazanah).

Di sinilah perlunya kepada alim ulama’ untuk melihat nas-nas syarak dan waqi’ semasa bagi membuat keputusan yang mana yang patut didahulukan, yang mana patut di kemudiankan.

Kalau kita lihat Sirah Nabi, Nabi tinggal Mekah pergi ke Madinah. Dari sudut feqah Muazanah dan juga feqah Aulawiyat, di sini berhukum dua perkara iaitu maslahah DAKWAH dan maslahah POLITIK. Kalau Nabi duduk di Mekah, ini maslahah DAKWAH. Nabi boleh dakwah Abu Jahal, boleh dakwah Abu Lahab, tiap-tiap hari Nabi boleh jumpa, tetapi kalau Nabi pergi ke Madinah, di sini ada maslahah POLITIK. Kerana di Madinah, penduduknya mengizinkan pada Nabi untuk dijadikan sebagai pengkalan, negara kerajaan Islam. Maka Nabi berhijrah dari Mekah ke Madinah. Nabi MENDAHULUKAN maslahah politik daripada maslahah dakwah. Kadang-kadang perkara ini mengelirukan kita.

Masa PAS duduk dalam Pakatan Rakyat dulu, kemudian Majlis Syura Ulama’ buat keputusan kita keluar, ada ahli-ahli PAS yang marah. Mereka kata, kenapa putus dengan Pakatan Rakyat? Bukan kita boleh dakwah DAP, dakwah PKR. Keputusan Majlis Syura Ulama’ kerana melihat maslahah politik lebih penting dari maslahah dakwah. Kalau PAS terus berada dalam PR, ya, kita boleh dakwah, boleh jumpa Lim Kit Siang tiap-tiap hari. Tetapi, dari segi politik, PAS rugi berada dalam PR. Politik yang dimaksudkan di sini adalah POLITIK ISLAM.

Tadi saya telah sebut, DAP letak syarat, kalau nak bersama PR, maka jangan bercakap soal negara Islam dan lain-lain. Maka di situlah kita lihat MSU buat keputusan bahawa PAS tidak ada hubungan dengan DAP, tidak ada hubungan dengan PKR. Kita sekarang mempunyai gagasan kita sendiri. Dan di sinilah penting program-program Tarbiyah, Usrah, Liqa’ Fikri dan lain-lain lagi untuk kita menguatkan iman, mengukuhkan Fikrah kita.

Betapa pentingnya agenda POLITIK kepada umat Islam yang hari ini sebahagian besar umat Islam menganggap agenda POLITIK ini adalah perkara sampingan. Buat pun takpe, tak buat pun takpe, ikutlah siapa nak memerintah. Ini sangat bahaya.

Termasuklah mereka yang mempunyai ilmu pengetahuan agama yang dipandang tinggi oleh masyarakat kerana pegangan agama. Dia mengajar feqah, dia mengajar muamalat, dia mengajar apa sahaja, beri ilmu pada masyarakat, itu bagus, baik. Tetapi kita kena ajar kepada umat Islam betapa pentingnya agenda Politik.

100 Tahun umat Islam berada di zaman gelap ini, kerana apa? Kerana umat Islam menganggap agenda politik ini agenda sampingan menyebabkan musuh-musuh Islam menguasai dunia sehingga Palestin dirampas. Sampai hari ini negara-negara umat Islam menganggap bahawa agenda politik ini perkara sampingan, di sisi mereka politiknya mereka boleh guna kuasa. Negara Arab Saudi dimarah, mereka tak kira, Palestin duduk di tangan Yahudi sampai bila-bila pun, yang penting mereka boleh guna kuasa.

Maka di sini kita perlu, yang pertamanya ialah sentiasa memberikan kefahaman, memberikan nasihat kepada masyarakat supaya mereka mengutamakan agenda politik ini demi untuk memastikan Islam berkuasa. Dan sesama kita pun kita mestilah beringat, kadang-kadang kita pun terbabas jugak. Memang dah kadang-kadang kita mempunyai banyak tanggungjawab, banyak kewajipan. Pada keluarga ada kewajipan, pada tubuh badan ada kewajipan, dan kewajipan-kewajipan yang lain. Dalam perjuangan kita PAS ini kewajipan kita. Jadi kita nak pastikan semuanya ini dilaksanakan, ini memerlukan kepada kebijaksanaan kita mengurus.

Tetapi kita kena ingat agenda politik dalam Islam adalah agenda yang sangat mulia. Bila musuh-musuh Islam melihat gerakan Islam makin hari makin ke hadapan, mereka buat macam-macam perancangan.

Saya baca dalam laporan Rand Corporation (RC). Rand Corporation ini adalah satu institut yang ditubuhkan pada tahun 1948 di Amerika Syarikat. Institut ini laporannya diguna pakai laporannya oleh tentera udara Amerika Syarikat. Kemudian laporan ini akhirnya dikembang dan diguna kementerian pertahanan dan kementerian luar USA untuk merangka polisi-polisi.

Dalam beberapa tahun ini, laporan RC menyebut  bahawa USA mesti memberi perhatian kepada gerakan-gerakan Islam. Maksudnya adalah gerakan politik.

Antara strategi yang di atur adalah menyokong, membantu mengembangkan individu dan kumpulan-kumpulan Islam yang tidak terlibat dengan politik. Kalau perlu beri dana, beri dana. Ini kita perlu beri perhatian. Minta maaf la kita sebut. Ini sebagai satu peringatan kepada kita.

Di sana terdapat individu, terdapat kumpulan-kumpulan yang mana mereka dapat dana, dapat duit untuk buat program ilmu sebagai contoh. Untuk buat program berzikir sebagai contoh. Supaya mereka lupa kepada agenda politik. Semua program-program ini bagus, baik, tetapi bila orang islam pergi, lalai lalu akhirnya mereka rasa syok, “owh, best duk dalam majlis ilmu. Dapat tambah ilmu”. Betul, bagus, baik. “owh, best duduk dalam majlis yang mendekatkan diri kepada Allah, sentiasa bertasbih, bertahmid. Kalu duk cara pasal politik ni payah, dok suka pada orang, benci pada orang”. Lalu akhirnya mereka makin hari makin jauh dari agenda politik dalam diri mereka. Ini kita kena beri perhatian.

Sebab itulah PAS  sentiasa beri peringatan bahawa agenda politik ini adalah agenda yang sangat penting yang mesti diberikan perhatian oleh umat Islam. Dan kita selalu sebut dalam kuliah kita, dalam ceramah kita, dalam forum kita supaya orang Islam ini sentiasa ingat dan di tanam dalam hati dia penting agenda politik yang mesti dilakukan oleh mereka, yang mesti diteruskan oleh mereka, yang mesti ditanam dalam diri mereka.

Jadi walaupun bermacam-macam ujian dan cabaran sebagaimana saya sebutkan tadi, perkembangannya makin hari kebangkitan Islam dari segi politik ini makin memuncak, makin berkembang. Ini yang membimbangkan musuh Islam.

Tapi yang penting adalah kita Istiqomah.Tadi saya sebut dalam perjuangan kita ini, kita tak tahu bila menang, dan kita tak tahu macam mana. Tadi pun ada sebut, ada orang tak faham PAS ni nak pergi ke mana kerana zaman kita sekarang ini dah zaman bertahan. Bila kita menang dan macam mana kita menang, itu kita tak tahu. Tapi kita yakin janji Allah dan janji Nabi SAW. Nabi pernah sebut dalam satu hadis bahawa Islam ini akan menang balik. Selepas daripada zaman Mulkan Jabariyya, akan kembali kepada khilafah. Ini Nabi sebut. Dan ini janji Nabi dan ini yang kita kena yakini.

Sekarang ini kita kenalah jaga diri kita duduk dalam Jemaah Islam, Istiqomah dengannya kerana zaman sekarang ni adalah zaman bertahan bertembung dengan kebatilan-kebatilan yang ada.

Wallahualam

Jawapan dari *Ustaz Khalil Abdul Hadi*

Betulkan Niat Perjuangan

IKHLAS (niat yang betul dan tulus kerana Allah swt) adalah rahsia antara seorang pejuang dengan tuhannya. Ia juga adalah sumber utama untuk mendapatkan nusrah (pertolongan dan kemenangan) daripada Allah swt.

Niat perjuangan yang betul merupakan akhlak pejuang. Malah ia berfungsi sebagai anti virus. Membunuh virus yang terhasil dari sifat mazmuumah (negatif) seperti:

Riya’ (berjuang untuk diperlihatkan kepada awam bahawa ia rajin, berani dll)

Ujub (bangga diri dan rasa hebat kerana banyak menyumbang dan berkorban untuk jamaah)

Hubbu Riyaasah (kemaruk jawatan atau kedudukan sehingga mendorong lobi-melobi, politik cantas, fitnah dll)

Tanpa ikhlas atau niat yang betul dalam perjuangan ini, biarpun hebat pengaruh, publisiti yang berjaya dicapai, ia akan memulangkan mudharat besar kepada diri dan jamaah. Paling minima, hilang keberkatan dan kelazatan berjuang, selanjutnya ia mengheret jamaah dalam konflik dalaman dan kemuncaknya ialah Allah swt membatalkan jadual kemenangan.

Ikhlas (niat perjuangan yang betul):

• Nawaitu yang jelas.

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى الله و رسوله فهجرته إلى الله و رسوله و من كانت هجرته لدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ

Dari Umar Al Khattab Rha : Aku telah mendengar Rasulullah saw berkata:

Sesungguhnya amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya ganjaran bagi setiap orang, bergantung kepada apa niatnya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya saw, maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya. Maka barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin diperolehinya atau perempuan yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang ia hijrahkan. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

• Tidak bermain alasan.

Firman Allah swt:

لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَن يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ

Orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak akan meminta izin kepadamu untuk (tidak turut) berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.

إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ

Sesungguhnya mereka yang akan meminta izin kepadamu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan orang yang hati mereka (sangat) ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. (Surah At Taubah: Ayat 44 – 45)

• Bersedia menerima arahan

عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ الطَّاعَةُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلَّا أَنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيَةٍ فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلَا سَمْعَ وَلَا طَاعَةَ

Dari Abdullah ibnu Umar Rhma bahawa Rasulullah saw telah bersabda:

Satu kewajipan atas seorang muslim mentaati (pemimpin) dalam perkara yang ia suka atau benci kecuali apabila ia diperintah melakukan maksiat. Maka apabila diperintah melakukan maksiat, maka tiada lagi dengar dan taat. (Riwayat Ibnu Majah)

Niat perjuangan yang betul ialah apabila kita berjuang hanya kerana Allah swt. Demi mencari keredhaan Allah swt dan menegakkan Syariat Allah swt di bumi bertuah ini. Bukan kerana nama, pengaruh, jawatan dan projek.

Hadis Rasulullah saw dari Abi Musa Al Asya’ri Rha:

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ الرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِلْمَغْنَمِ وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِلذِّكْرِ وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِيُرَى مَكَانُهُ فَمَنْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ مَنْ قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللَّه

Telah datang seorang lelaki kepada Nabi saw maka ia berkata : Seseorang berjuang untuk mendapatkan ghanimah, seseorang yang lain agar menjadi terkenal dan seseorang yang lain lagi untuk dilihat kedudukannya, maka siapakah yang benar-benar berjuang dijalan Allah swt ? Maka Nabi saw bersabda: "Siapa yang berjuang untuk meninggikan kalimah Allah, maka dialah yang disebut fii sabilillah". (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Mencetak Pejuang Sufi & Haraki

Nasrudin Hassan
26 Rabiul Akhir 1439 | 14 Januari 2018

Ahad, 14 Januari 2018

UMAT ISLAM SELAMATKAN NEGARA DARIPADA BUDAYA HIBURAN LIAR DAN MEROSAKKAN (14 Januari 2018)

1. Terdapat laporan dalam media negara ini bahawa ada bintang hiburan antarabangsa tidak mengadakan persembahan di Malaysia, dan hanya singgah di beberapa buah negara Asia Tenggara. Antara sebab artis terkenal tersebut tidak mengadakan persembahan di Malaysia adalah kerana kekurangan penajaan. Menurut laporan itu lagi, syarikat yang menjual produk tidak halal seperti alkohol dan rokok enggan memberikan penajaan, dan alasan paling utama adalah Malaysia dilihat semakin cenderung menjadi negara konservatif Islam. Bintang terkenal yang disebut itu adalah Celine Dion.

2. Selain Celine Dion, artis lain adalah seperti Coldplay, Megadeth yang dibatalkan konsertnya, Mayhem dan Beyonce serta beberapa artis terkenal lain. Bagi peminat hiburan antarabangsa, berita ini mungkin suatu perkara buruk yang meresahkan dan menyedihkan mereka. Tetapi masyarakat seluruhnya, berita inilah yang membaw sinar kebahagiaan dan memberi kebaikan khususnya bagi pertumbuhan generasi muda.

3. Jika alasan konservatif agama sebagai punca kurangnya penajaan maka kerana itu para artis terkenal tidak jadi konsert di Malaysia, maka itulah kejayaan kepada umat Islam di negara ini. Walaupun mereka menuduh umat Islam di negara ini beramal dengan konservatif agama, sedangkan mereka tidak tahu bahawa umat Islam di negara ini sedang mengamalkan ajaran sebenar agama Islam seperti yang dituntut oleh agama.

4. Berita ini memberi makna bahawa penaja menyedari bahawa Malaysia bukan seperti negara-negara lain yang bebas dan terbuka seluasnya. Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai reputasi tinggi sebagai sebuah negara Islam. Walaupun ada pihak menganggap perkembangan ini sebagai negatif, namun bagi majoriti umat Islam di negara ini, ia adalah satu perkembangan positif. Justeru, dengan perkembangan ini, mereka yang berkira-kira mahu menganjurkan kosert di negara perlu menghormati budaya, amalan agama dan adat resam masyarakat di negara ini.

5. Islam tidak menyekat kebebasan, keterbukaan, hiburan dan keseronokan. Islam meraikan semua perkara tersebut asalkan pada had yang dibenarkan syarak. Islam hanya menolak budaya ‘liar’ yang melalaikan dan merosakkan, candu hiburan tanpa had dan kebebasan, parti-parti liar yan mengkhayalkan, lirik yang merosakkan, percampuran bebas lelaki dan perempuan yang tidak ada batasan. Kesudahannya anak-anak muda yang berakhir dengan perzinaan, maksiat, minum arak, menghisap rokok, mengambil dadah, bergaduh dan lain-lain.

6. Masyarakat di Malaysia juga sangat bimbang generasi anak-anak muda yang memiliki akhlak dan tingkah laku yang liar, suka berhibur, berpakaian tidak senonoh, mengambil artis-artis barat yang liar dan berakhlak buruk sebagai ikon hidup mereka. Oleh kerana itu, masyarakat Malaysia merasa sensitif dan amat prihatin terhadap budaya hiburan yang menular. Banyak siri bantahan yang disuarakan terhadap penganjuran konsert-konsert menyebabkan para penaja dan penganjur merasa ‘panas punggung’ untuk menganjurkan sesuatu konsert. Mereka serik dengan banyaknya bantahan dan kebencian masyarakat terhadap hiburan yang melalaikan ini.

7. Mungkin para penaja dan penganjur konsert perlu mengetahui bahawa Malaysia bukan hub hiburan dan konsert liar mega bersifat antarabangsa. Di dalam negara ini sendiri, terlalu banyak elemen hiburan yang melalaikan telah terhidang di depan mata. Malaysia tidak kurang pusat-pusat hiburan dan kelab malam di mana-mana, pusat karaoke dan rumah urut yang hampir tidak terkawal. Di tambah dengan media sosial dan televisyen yang hampir setiap masa menghidangkan hiburan untuk setiap golongan.

8. Biarkan golongan yang cintakan hiburan dan pemuja artis terkenal antarabangsa mendapat hak hiburan mereka di luar negara. Pergilah mana-mana negara Asia Tenggara untuk mendengar, menonton dan menyaksikan sendiri artis tersebut, tetapi bukan di Malaysia. Kepada umat Islam dan pencinta kepada kemakmuran, teruskan dengan bersifat sensitif dan prihatin terhadap negara. Dengan sikap mereka ini, mungkin kita dipandang hina oleh segelintir orang, tetapi ia mampu menyelamatkan masyarakat dan negara.

DR RIDUAN MOHD NOR
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat

Jumaat, 12 Januari 2018

MENGAPA PERSEPSI DAP ANTI MELAYU ANTI ISLAM SEMAKIN MEMBARAH?

Pada 7 Januari 2016, Datuk Prof Dr Mohammad Redzuan Othman mengumumkan dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan milik Kerajaan Selangor, yang DAP sendiri sebahagian daripadanya, antara 13 hingga 15 November 2015 bahawa 64 peratus daripada 1,716 responden Melayunya di Selangor bersetuju DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

Ekoran itu, pemimpin DAP, khususnya Penasihat DAP, Lim Kit Siang, secara terbuka menyalahkan kempen UMNO dan PAS sebagai punca semakin meningkatnya sentimen kebencian orang-orang Melayu Islam terhadap DAP di samping menggesa pemimpin, ahli dan penyokong DAP merasa bimbang dan mengambil berat mengenai perkara ini.

Antara langkah-langkah yang dicadangkan oleh Lim Kit Siang bagi menangkis persepsi yang semakin buruk terhadap DAP di kalangan orang-orang Melayu Islam adalah supaya pemimpin, ahli dan penyokong DAP lebih banyak bersemuka dengan orang-orang Melayu Islam dan memberikan penerangan bahawa DAP bukan anti Melayu dan anti Islam.

Bagaimanapun, langkah-langkah ini kelihatan tidak memberikan sebarang kesan ekoran pengumuman terbaru Wan Saiful Wan Jan mengenai dapatan kaji selidik ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapura, antara Mei dan Jun 2017 bahawa 71 peratus daripada 1,104 responden Melayunya di Johor bersetuju DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

Persepsi DAP adalah anti Islam khususnya adalah begitu meluas sekali, malah dinyatakan secara terbuka bukan sahaja oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak, malah oleh pelbagai tokoh Melayu Islam lain, termasuklah di dalam khutbah Aidil Adha Jabatan Mufti Negeri Pahang pada 2015.

DAP malangnya gagal berbuat apa-apa dan seolah-olah “helpless” untuk menangani perkara ini selain hanya membuat laporan polis yang tidak bererti atau membuat ugutan yang tidak terkota untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang menyebut DAP anti Islam, termasuk ugutan Lim Kit Siang terhadap Datuk Seri Abdul Hadi.

Persepsi DAP anti Islam yang dipersetujui oleh 64 peratus daripada Melayu Selangor pada November 2015 dan dipersetujui oleh 71 peratus daripada Melayu Johor antara Mei dan Jun 2017 sepatutnya sangat membimbangkan pemimpin DAP dan pemimpin parti-parti Melayu yang bersekutu dengannya di dalam Pakatan Harapan.

Ini kerana, pertamanya, walaupun melibatkan dua negeri yang berbeza, secara kasarnya terdapat peningkatan yang ketara di dalam persetujuan orang-orang Melayu Islam bahawa DAP adalah anti Melayu dan anti Islam antara 2015 dan 2017, iaitu 64 peratus pada 2015 dan 71 peratus pada 2017, walaupun pelbagai usaha dibuat oleh DAP bagi mengatasinya.

Keduanya adalah kerana kedua-dua kaji selidik yang menunjukkan wujudnya persepsi yang semakin buruk terhadap DAP di kalangan orang-orang Melayu Islam ini bukanlah dikendalikan oleh pihak-pihak yang memusuhi DAP, tetapi dikendalikan oleh pihak-pihak yang sama ada bersekutu dengan DAP atau tidak memihak kepada musuh-musuh DAP.

Bila kaji selidik yang dikendalikan oleh pihak-pihak yang bersekutu dengan DAP atau tidak memihak kepada musuh-musuh DAP pun sudah menunjukkan wujudnya persepsi yang sangat negatif terhadap DAP di kalangan orang-orang Melayu Islam, bayangkanlah jika ia dibuat oleh pihak-pihak yang memusuhi DAP atau memihak kepada musuh-musuh DAP.

Ketiganya adalah kerana kedua-dua kaji selidik ini dikendalikan di negeri-negeri bukan “Malay-belt” di sebelah Pantai Timur dan Utara Semenanjung Malaysia tetapi di negeri-negeri maju yang DAP mempunyai kehadiran yang nyata, khususnya melalui 15 Ahli Dewan Undangan Negeri di Selangor dan 13 Ahli Dewan Undangan Negeri di Johor.

Bila kaji selidik yang dikendalikan di negeri-negeri maju yang DAP mempunyai kehadiran yang nyata, membolehkan DAP lebih banyak bersemuka dengan orang-orang Melayu Islam, pun sudah menunjukkan wujudnya persepsi yang sangat negatif terhadap DAP di kalangan orang-orang Melayu Islam, bayangkanlah jika ia dibuat di negeri-negeri “Malay-belt”.

Soalnya ialah mengapa persepsi DAP anti Melayu anti Islam ini semakin membarah tatkala Lim Kit Siang sendiri telah menyarankan pemimpin, ahli dan penyokong DAP berbuat sesuatu mengenainya? Bolehkah ini diatasi hanya dengan menyalahkan UMNO dan PAS sedangkan DAP sendiri tidak pernah mengambil sebarang langkah konkrit ke atasnya?