Jumaat, 12 Februari 2016

Erdogan menyeru PBB untuk melakukan lebih banyak untuk mengelakkan apa dikatakan adalah "pembersihan etnik" di negara ini



Presiden Recep Tayyip Erdogan menyeru PBB untuk melakukan lebih banyak untuk mengelakkan apa dikatakan adalah "pembersihan etnik" di negara ini. Beliau juga mengulangi gesaannya supaya penubuhan zon larangan terbang di Syria, satu rangka kerja yang ditentang oleh Rusia. Erdogan menuduh PBB tidak ikhlas dalam menyeru Turki untuk melakukan lebih banyak untuk membantu pelarian Syria dan bukannya mengambil tindakan untuk mencegah pertumpahan darah. Pesawat perang Rusia telah mengebom sekitar bandar Syria Aleppo bagi menyokong serangan kerajaan Syria untuk menawan semula bandar, menghantar berpuluh-puluh ribu orang yang melarikan diri ke sempadan Turki.

"Terdapat peluang gelombang baru pelarian akan mencapai 600,000 jika serangan udara diteruskan. Kami sedang membuat persiapan untuk itu. Kami akan bersabar dankami akan melakukan apa yang perlu. Bas dan kapal terbang kami tidak menunggu di sana dengan sia-sia. Turki mempunyai maklumat bahawa tentera Iran yang disokong di Syria telah menjalankan kerjanya "tanpa belas kasihan kepada pembunuhan beramai-ramai. ". kata Erdogan.

Turki sudah rumah kepada lebih daripada 2.6 juta pelarian Syria. Erdogan berkata krisis Syria tidak dapat diselesaikan tanpa zon selamat, dan berkata bahawa cara untuk menjaga rakyat Syria di negara mereka perlu dicari.

Seorang diplomat kanan Rusia berkata Moscow menentang rancangan untuk menubuhkan sebuah "zon selamat" di sempadan Turki-Syria.

Timbalan Menteri Luar Rusia, Oleg Syromolotov berkata Moscow menentang "sebarang cubaan" oleh gabungan yang diketuai AS untuk menggunakan tentera di utara Syria tanpa meminta kerajaan Syria atau Majlis Keselamatan PBB. Syromolotov berkata Rusia akan menganggap ini sebagai "tindakan campur tangan ketenteraan secara langsung" jika ia berlaku.