Isnin, 8 September 2014

TRANSKRIP UCAPAN SYEIKH AHMAD FAYYAN (IRAQ) KULIAH PAGI JUMAAT MEDAN ILMU, 10 ZULKAEDAH 1435H


Semoga Allah berkati kalian semua dan semoga Dia membalas kalian dengan kebaikan. Saya diberikan peluang ini dan akan bercakap sebentar sahaja walaupun tiada bersama kami penterjemah.

Iraq merupakan sebuah negara Ahlu Sunnah. Ia diperintah oleh Ahlu Sunnah sejak zaman Saidina Umar hingga tahun 2003. Kemudian Amerika datang menjajah. Maka tatkala itu mereka enggan memberikan kerjasama kepada Amerika lalu mereka bangkit menentang Amerika hingga berjaya menghalau keluar.

Apa yang Amerika buat? Mereka ingi menghukum ahlu Sunnah di Iraq lalu diserahkan negara kepada Syiah. Ini kerana Syiah memberikan kerjasama baik kepada Amerika. Kita dapati mufti mereka iaitu Mufti Syiah mengeluarkan fatwa mengharamkan untuk memerangi Amerika hingga mereka menguasai pemerintahan, mereka turut mengeluarkan wang semahu mereka.

Maka ahli Sunnah di Iraq mengalami penyeksaan dan penderitaan yang dahsyat dengan diseksa, dipinggirkan dan dibunuh.

Hingga masjid milik ahlu Sunnah dibakar dan dimusnahkan, dibunuh para imam serta khatib-khatib, menggantung para muazzin di menara-menara sebelum dimusnahkan.

Dihalau ahlu Sunnah dari Baghdad hingga berlaku peperangan ke atas ahlu Sunnah di Baghdad. Mereka dihalang menunaikan solat di masjid Imam Abu Hanifah yang terletak di bandar Azomiyah, dalam kota Baghdad.

Semua kita mengenali siapa Imam Abu Hanifah-semoga Allah meredhainya.

Kami ditegah menunaikan solat di masjid Syeikh Abdul Qadir Jailani. Semua kita mengenali bahkan orang alim kenal siapa Syeikh Abdul Qadir Jailani.

Ahlu Sunnah menderita. Pada waktu malam mereka tidak dapat melelapkan mata, sedang di siang hari mereka dibunuh. Wanita-wanita ditangkap, para pemuda disembelih. Maka jadilah nama Umar diharamkan di Baghdad, nama Abu Bakar ditegah di Baghdad, nama Uthman juga haram disebut di Baghdad juga nama Aisyah difitnah bagi wanita-wanita yang dinamakan dengannya,

Maka penduduk ahlu Sunnah telah berkumpul di enam wilayah mereka iaitu di Anbar, Kirkuk, Mosul, Baghdad, Solahuddin dan Daili. Mereka berkumpul untuk mengadakan demonstrasi bagi menuntut kesamarataan dalam layanan sepertimana yang diberikan kepada penganut Syiah. Agar mereka tidak diseksa, dihalau, ditangkap wanita mereka dan tidak dilayan mereka seperti hamba.

Di sana, kedengaran suara-suara imam dan alim ulamak yang keluar di jalan Allah. Mereka keluar mengadakan demonstrasi aman, mereka tidak mengangkat senjata atau memukul seseorang pun. Mereka tidak menyebut nama lain di atas mimbar atau ceamah-ceramah mereka melainkan menyebut nama Allah.

Maka kami memerangi dengan nama Allah (Bismillah) dan kalian melihat kami menyeru dengan laungan takbir maka kami berkata "Allahu Akbar", maka kalian semua katakan "Allahu Akbar". Tiada yang keluar dari lidah kami melainkan takbir.

Maka kerajaan (Iraq) telah bertindak, mereka menyerang himpunan, menangkap para imam dan khatib, membunuh para ulamak hingga mengalir di wilayah-wilayah kami itu darah para ahlu Sunnah.

Inilah dia isu yang melanda kami maka kami datang hari ini untuk menceritakannya kepada kalian. Alhamdulillah, Allah memberikan peluang kepada kami untuk melawat negeri yang berkat ini, bertemu dengan orang alim Tuan Guru Nik Abdul Aziz, memberikan kepada saya untuk mencium tangan beliau agar saya pulang ke kampung halaman saya bagi menceritakan kepada mereka dengan siapa saya bertemu dan dengan siapa yang saya cium tangan.

Saya memohon kepada Allah agar Dia memelihara kalian semua, agar Dia memberkati kalian.

Ketahuilah, bahawa ahlu Sunnah hari ini menjadi pelarian. Di negara kami mempunyai 2 juta 400 ribu orang yang menjadi pelarian.

Apa yang berlaku kepada Gaza juga berlaku ke atas kami. Apa yang berlaku ke atas kami maka ia juga menimpa ke atas Syria bahkan kepada umat Islam di seluruh dunia.

Saya memohon kepada kalian semua agar jangan lupa mendoakan kebaikan bagi kami, kalian ikutilah berita yang berlaku kepada saudara kalian di Iraq dari kalangan ahlu Sunnah kerana ia hak kami sepertimana yang disabdakan oleh Nabi SAW "Sesiapa yang tidak mengambil peduli apa yang berlaku kepada saudara seIslam maka dia bukan dari mereka."

Terima kasih dan semoga Allah membalas kebaikan kalian. Wassalamualaiakum.

Translated by : Akhukum Abdul Malik