Sabtu, 21 Januari 2012

Maruah Islam yg tidak dibela

Masanya sudah tiba untuk kita bangun drpd tidur yg panjang! Cukuplah kezaliman dan penghinaan yang dilakukan ke atas umat  Islam.Cukuplah maruah dan harga diri kita diragut secara rakus oleh musuh-musuh Islam. Saban hari,darah saudara-saudara kita tumpah ke bumi baik lelaki ,wanita,dan kanak-kanak . Nyawa mereka menjadi terlalu murah. Mereka mati dlm keadaan yang perit,pedih dan tersiksa kerana pembelaan yang diharapkan tidak kunjung tiba.
            Lihatlah penderitaan dan perjuangan saudara kita di Palestin, Iraq, Afghanistan ,Chechnya, Kasymir dan di lain-lain tempat.Musuh-musuh Islam menyerang dan membunuh mereka dari segenap penjuru.Tetapi lihatlah semangat dan keberanian mereka.Walaupun tanpa kelengkapan dan persenjataan yang sempurna,mereka tetap bangun melawan,diri mereka dijadikan perisai demi mempertahankan Islam dan maruah diri.
            Peristiwa yang mengerikan ini bukanlah suatu cacatan sejarah silam atau
cerita novel.Ia berlaku di zaman kita,di depan mata kita,ketika kita masih hidup lagi! Tetapi,kita hanya melihat dan berpeluk tubuh! Alangkah besarnya dosa kita kerana kita membiarkan saudara kita dianiaya dan diperlakukan sedemikian rupa.Malah kita bersenang-lenang,sibuk dengan dunia sendiri dan sibuk memuaskan keinginan nafsu dan isi perut.Sedangkan kita seharusnya turut merasai penderitan mereka dan melakukan apa saja dan terdaya untuk membela maruah umat Islam.
Sabda Rasulullah saw:
Kamu akan melihat orang-orang yang beriman dalam saling kasih sayang,cinta-mencintai dan kasih-mengasihi ibarat satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit,maka bahagian anggota lain juga merasa sakit dan tidak dapat tidur malam (kerana sama-sama menanggung kesakitan).”                                                      (Bukhari dan Muslim)
            Malang sekali, dikebanyakkan negara umat Islam, yg kaya raya dan mewah, yg pemerintahannya terdiri drpd kalangan yg mengaku beragama Islam, mereka tidak melakukan apa-apa dan lebih malang lagi menyokong dan bersekongkol dengan mereka yg memerangi umat Islam. Ini berlaku kerana mereka sendiri adalah manusia yg tidak ada maruah dan nilai Islam dalam diri. Apalah yg boleh diharapkan daripada orang-orang yg mabuk dengan dunia, menjadikan hawa nafsu sebagai Tuhannya, menjadikan negara Kafir sebagai kiblat dan tempat punca rezeki negara dan langsung tidak ada kesedaran untuk menegakkan, meninggikan dan mempertahankan kesucian agama Allah. Malah, mereka menjadi alat kepada pihak kuffar untuk menjayakan agenda mereka, untuk menjahanamkan dan menghancurkan Islam dan uma
Mereka ini adalah dikategorikan oleh Allah sebagai orang fasiq, zalim dan munafik.
            Lihatlah dunia disekeliling kita hari ini. Kemungkaran dan kezaliman semakin berleluasa. Kemungkaran paling besar ialah tidak melaksanakan syariat Allah dan menyembah berhala-berhala moden seperti kebendaan,menguna pakai undang-undang ciptaan manusia, pangkat, kemasyhuran, kehendak nafsu dan syaitan.Ini adalah syirik yg perlu diperangi dan ditentang habis-habisan kerana ia akan meragut dan membahayakan iman umat Islam.
            Dalam masa yg sama, manusia-manusia yg sombong dan angkuh ini, tidak pernah mahu mengambil iktibar daripada peringatan dan ancaman Allah. Walau pun gempa bumi menggegar dan menelan beribu-ribu malah berbelas-belas ribu manusia, dan ribut taufan memusnahkan segala apa yg dibina,penyakit yg pelik-pelik timbul sejak akhir-akhir ini, tetapi mereka masih engkar dan takabur. Bahkan, mereka masih berani melanggar hukum Allah secara terang dan nyata, menghinanya, menghina sunnah Rasulullah saw, para ulama’ yg soleh dan para da’ie yg mengajak manusia kembali kpd Allah. Malah merekalah yg bersungguh-sungguh mengadakan program-program mungkar, mempertahan dan membela para pendokong kemungkaran.
            Lihatlah kesannya kpd masyarakat. Gejala kerosakan akhlak, hedonisme(keseronokan dan hiburan), krisis aqidah, Black Metal dan sebagainya turut berlaku. Kononnya  mereka menyeru kepada kemajuan, kemodenan dan kecemerlangan hidup, sebaliknya apa yang berlaku adalah amat menyedihkan.
            Apa erti kemajuan jika dimurkai Allah? Disebabkan sikap hipokrit dan kejahilan
mereka itulah, orang–orang  bukan Islam semakin berani untuk menghina Islam. “Jika mengamalkan Islam dalam negara, bermakna memusing jarum jam kebelakang. Islam bukan agama kemajuan.” Jangan hairan perkataan biadap ini telah dikeluarkan oleh orang bukan Islam secara terang dan nyata dihadapan umat Islam. Di mana maruah dan harga diri umat Islam? Di mana kekuatan mereka? Mengapa Allah membiarkan mereka dilanyak dan dihina musuh?
            Sedarlah wahai umat Islam! Jangan biarkan musuh-musuh Islam terus meratah dan membakar tubuh saudara Islam kita hidup-hidup. Jangan biarkan mereka terus menghina dan memijak-mijak kemuliaan dan ketinggian Islam. “ Sesungguhnya Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya.” Sesungguhnya hanya amal jihad yg dapat membebaskan ummah dari segala kemelut ini.
            Firman Allah swt yg bermaksud;
Orang-orang yg beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah, dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. Tuhan menggembirakan
mereka dengan memberikan rahmat daripadaNya, keredhaan dan syurga, mereka memperolehi di dalamnya kesenangan yg kekal. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yg besar.” (at-Taubah :20-22)
            Jika kita takutkan Allah dan beriman dengan hari akhirat, kita harus menggembelingkan seluruh kekuatan, pemikiran, tenaga, harta bahkan titisan darah untuk membela agama Allah. Jangan kita takut dan gentar kepada apapun di dunia ini kerana kehidupan akhirat adalah jauh lebih baik dan bahagia yg hakiki lagi abadi. Apakah kita takut ancaman manusia lebih dari ancaman Allah? Apakah akibatnya nanti jika kita meninggalkan amal jihad, mendiamkan diri apabila agama Allah dan nabi dipermainkan? Bagaimana kita mahu mengaku umat Nabi saw jika kita tidak bangun mempertahankannya? Sedangkan para sahabat sanggup menjadikan belakang mereka
sebagai perisai untuk mempertahankan Nabi saw daripada anak panah musuh terus
menusuk ke tubuhnya.Kita mempunyai cita-cita besar(masuk syurga) tetapi tidak diikuti dengan usaha sedaya-upaya untuk mencapainya adalah tanda-tanda orang yg tidak mahu mencapai ketinggian.
Firman Allah swt yg bermaksud:
“Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada lagi fitnah dan ( sehingga) agama itu hanya untuk Allah belaka.” (al-Baqarah: 193)
 Asy-Syahid Dr. Abdullah Azzam dalam wasiatnya pernah berkata :
“Wahai kamu umat Islam! Kamu telah tidur begitu lama, cukup lama untuk pemerintah zalim menguasai kamu. Kamu rela hidup sebagai hamba dan menundukkan diri kpd mereka. Kini, masanya telah tiba untuk bangkit dan menghancurkan rantai-rantai perhambaan. Jihad itulah hidupmu, maruahmu dan kewujudanmu bergantung padanya (dengan kuasa Allah).”
“Wahai kamu, pendakwah Islam! Kamu tiada nilai dibawah mentari melainkan kamu berjihad dan menghancurkan pemimpin zalim, kuasa kuffar dan mereka yg bersalah. Carilah kematian dan kamu akan diberi ganjaran kehidupan.Jangan sekali-kali tertipu dengan syaitan atau dengan impian palsu. Jangan sesekali menipu dirimu dengan kitab-kitab yang kamu baca atau amalan-amalan tambahan yang kamu lakukan. Jangan sekali-kali menyibukkan dirimu dengan tugas-tugas mudah dan meninggalkan penyelesaian yg susah (jihad).”
Akhirnya renungilah pesanan Saidina Umar al-Khattab ra kepada Panglima Saad bin Waqaas:
“Adapun sesudah itu, maka aku wasiatkan kepadamu dan kepada
orang-orang yg bersamamu dari para tentera(pejuang), agar bertaqwa kpd Allah swt kerana bertaqwa kpd Allah itu persiapan yg utama untuk menghadapi musuh Allah dan ‘strategi terkuat’ dalam peperangan. Dan aku perintahkan kepadamu dan pejuang yg bersamamu agar lebih menjaga diri dari maksiat daripada musuh kamu, kerana dosa pejuang itu lebih menakutkan daripada musuh kamu. Dan sesungguhnya kaum muslimin itu menang kerana kemaksiatan musuh mereka terhadap Allah. Seandainya bukan kerana itu maka kita; tidak mempunyai kekuatan untuk mengalahkan mereka seperti jumlah dan kelengkapan mereka. Apabila kita sama dengan
mereka dalam maksiat maka mereka mempunyai kelebihan atas kita dalam hal kekuatan. Maka bila kita tidak dapat memenangi mereka dengan keutamaan kita, maka kita tidak akan dapat mengalahkan mereka dengan kekuatan kita.”
            Hidupkanlah jiwa dengan perasaan cinta untuk mencapai kemuliaan hidup atau mati syahid. Kuatkan iman dan amal, buangkan perasaan cinta kpd dunia, maralah ke hadapan dengan keberanian dan tawakkal kpd Allah. Janji Allah pasti benar. Jangan ragu!

Regards,
Mohd Hisham Ghazali (Ikhwan KIDI)