Isnin, 19 Februari 2018

LEGASI DR MAHATHIR: TIGA PERISTIWA BESAR YANG TERCATAT DALAM SEJARAH

A) SIDDIQ BIN MOHAMAD GHOUSE

1. Siddiq bin Mohamad Ghouse merupakan Setiausaha politik Dr Mahathir Mohamad selama tujuh tahun .Siddiq dilantik sebagai Setiausaha politik ketika Dr Mahathir menjadi Menteri Pelajaran pada 1974.

2. Untuk rekod, 1974-1975 adalah tahun-tahun kebangkitan semula komunis buat kali kedua .

3. Siddiq Ghouse ditahan pada 13 Julai 1981 , tiga hari sebelum Dr Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia (16 Julai 1981) berikutan perletakan jawatan Hussein Onn.

4. Beliau didakwa menjadi agen perisik KGB dari Kesatuan Soviet di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. Menteri Keselamatan Dalam Negeri ketika itu ialah Tan Sri Ghazali Shafie.

5. Pada 13.7.1981, Kerajaan Malaysia telah mengusir keluar serta-merta tiga orang pegawai Kedutaan Soviet di Kuala Lumpur kerana kesalahan pengintipan.

6. Perisik KGB yang diusir ialah:

a) G.I. Stepanor (Setiausaha Pertama Kedutaan Rusia)

b) V.P.Romanov (Setiausaha Kedua Kedutaan Soviet)

c) Z.L. Khamidauline (kakitangan bukan diplomatik di bahagian ekonomi).

7. Tan Sri Ghazali Shafie selaku Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dalam sidang media memaklumkan bahawa polis merampas alat-alat yang dibekalkan oleh agen-agen KGB kepada Siddiq Ghouse. Sejak beberapa bulan Siddiq dan tiga orang agen bertemu tetapi tidak ada yang maklumat yang bocor.

8. Pada 30 Julai 1981, Dr Mahathir telah membebaskan Siddiq Ghoiuse dan 20 orang tahanan ISA yang lain.

B) NAHAS PESAWAT CESSNA TAN SRI GHAZALI SHAFIE

1. Beberapa bulan selepas itu, pada 10 Januari 1982, pesawat Cessna 206 yang dipandu Tan Sri Ghazali Shafie, ketika itu Menteri Luar Negeri Malaysia terhempas di Kampung Janda Baik.

2. Mereka dari Kelab Penerbangan Diraja Selangor, Kuala Lumpur dalam penerbangan ke Kuala Lipis, kawasan pilihan raya yang diwakilinya.

3. Bagaimanapun Tan Sri Ghazali terselamat kerana jatuh di atas rimbunan pokok buluh.

4. Manakala pembantu juruterbang dan pengawal peribadinya (ASP Charon Daam dan co-pilot Vergis Chacko) terbunuh.

C) PERISTIWA MEMALI

1. Peristiwa Memali berlaku pada 19 November 1985 di kampung Memali, Baling, Kedah.

2. Insiden ini mengorbankan 14 orang Melayu Islam dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang.

3. Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang. Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

4. Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Haji Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya telah terbunuh.

5. Polis memanggil operasi ini sebagai Operasi Angkara/Operasi Hapus.

6. Kampung Memali yang terletak di mukim Siong, Baling, Kedah berhampiran dengan sempadan Kedah-Thailand. Penduduknya keturunan Melayu dan beragama Islam. Sebahagian mempunyai kaitan dengan Siam/Patani. Aktiviti ekonomi mereka ialah menoreh getah dan bersawah padi.

7. Baling amat sinonim dengan sejarah Negara kerana di daerah inilah berlaku pertemuan antara Tunku Abdul Rahman dengan Chin Peng daripada Parti Komunis Malaya pada tahun 1955.

8. Nama Baling juga terkenal pada tahun 1974 berikutan demonstrasi jalanan oleh para pelajar di mana Anwar Ibrahim telah mengambil kesempatan untuk mempopularkan dirinya di kalangan pemimpin pelajar yang terlebih awal merancangnya.

9. Rakaman video amatur antaranya telah memaparkan segmen penduduk kampung yang bersenjata parang, lastik dan molotov cocktail (bom petrol) demi menyatakan perasaan tidak puas hati mereka terhadap pihak polis yang mengepung penempatan tempat tinggal mereka selama beberapa bulan.

10. Pihak FRU pula menggunakan dua buah kereta perisai bagi memecahkan pintu papan di rumah Ibrahim Libya. Kelihatan juga seorang perempuan dan lelaki tua yang mahu mempertahankan Ibrahim Libya.

11. Bapa Ustaz Ibrahim Libya, Haji Mahmud Senapi, adiknya, Ismail Mahmud dan orang kanannya, Yusuf Husein. Ketiga-tiga mereka telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

12. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Kedah pada ketika itu Ustaz Ibrahim Libya hanyalah memberikan ceramah agama.

13. Ustaz Ibrahim Libya lahir dan tinggal di Kampung Memali, mukim Siong, Baling, Kedah. Beliau merupakan Lulusan Universiti Al Azhar, Mesir. Beliau kemudian menyambung pengajiannya di India dan Libya. AS-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud, Kampung Charok Puteh, Siong, Baling, Kedah 45 tahun, guru dan pendakwah Islam. Beliau meninggalkan seorang balu yang juga telah ditahan beberapa minggu dalam kem tahanan di markas Polis Hutan Sungai Petani, kemudian dipindahkan ke Penjara di Alor Setar sehingga dibebaskan. Beliau meninggalkan lima orang anak, dua orang sedang bersekolah dan tiga orang lagi masih kecil.

14, Balik ke Malaysia beliau telah bekerja sebagai pegawai pendakwah di Bahagian Agama di Jabatan Perdana Menteri. Beliau kerap berceramah di RTM 1 Malaysia. Kemudian memulakan kelas agama dan sekolah agama di kampungnya di Kampung Memali. Beliau ingin meneruskan usaha tuan-tuan guru pada masa yang dahulu yang membuka sekolah pondok atau sekolah agama.

15. Namun, sebagai seorang yang anti Islam secara radikal, Dr Mahathir melihat kelahiran institusi-institusi Agama Islam secara syumul seperti ini akan memberi saingan kepada anutan Liberal Kapitalisma anutannya semenjak beliau bersama Lee Kuan Yew di Universiti Nasional Singapura.

16. Pada malam sebelum kejadian, Ustaz Ibrahim Libya telah memberi kuliah agama seperti biasa. Semua pelajar dan anak murid Ustaz Ibrahim Libya menunaikan solat hajat, membaca surah Yassin dan berzikir.

17. Sepasukan polis yang terdiri daripada Pasukan Polis Hutan, Polis Anti-Pengganas, Unit Tindakan Khas (UTK berpakaian Komando 69), Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta Tugas Am bertindak melakukan serbuan di madrasah tersebut. Mengikut sumber dalaman, anggota keselamatan yang terkorban terkena peluru sesat dari pasukan tersebut itu sendiri semasa serbuan dibuat. Untuk rekod, tiada penduduk yang pernah dibicara kerana memiliki senjata api selepas kejadian tersebut.

18. Menurut sumber, beliau ditembak berpuluh kali di dadanya oleh anggota Unit Tindakan Khas (UTK) dan sempat mengucapkan kalimah syahadah dipangkuan seorang pegawai kanan polis yang memangkunya sebelum beliau meninggal dunia. Jenazah Ustaz Ibrahim Libya serta pengikutnya dikebumikan dalam kubur panjang tanpa dimandikan kerana dipercayai tergolong sebagai para syuhada.

20. Sultan Kedah sendiri turun mencemar duli untuk mengunjungi makam tersebut. Status mereka sebagai syahid disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan mereka yang mempertahankan diri dan harta mereka adalah syahid. Bagaimanapun mereka yang mengeluarkan fatwa berkenaan disingkirkan daripada menganggotai badan fatwa berkenaan selepas itu.

21. Pada 27 Mac 2014 di Hotel Renaissance, Kota Bharu, Kelantan, Tun Musa Hitam mendedahkan bahawa Tun Dr Mahathir bin Mohamad ada di Kuala Lumpur sewaktu tragedi Memali berlaku dan bukannya di China.

22. Akhirnya pada 10 April Dr Mahathir mengakui beliau hanya pergi ke China pada 20 November, sehari selepas peristiwa ini terjadi.

23. Sekian sekadar berkongsi catatatan buat generasi muda yang masih merangkak mahu mengenal apa itu “Legasi Dr Mahathir”.