Jumaat, 19 Januari 2018

BAIK BURUK TUN MAHATHIR KEMBALI JADI PERDANA MENTERI

1. Berikut senarai Baik atau Buruknya negara jika Tun Mahathir kembali menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kaedah ‘strategic foresight method’ digunakan yang melibatkan segitiga antara rekod masa lalu (weight of the past), tekanan dan desakan masa kini (push of the present), dan tarikan masa hadapan (pull of the future). Rujuk Prof. Sohail Inayatullah 2008 “Six pillars: futures thinking for transforming”.

2. Kerajaan kuat akan kembali. Berbeza dengan Perdana Menteri Najib yang mengamalkan prinsip ‘era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berakhir’, pendirian Tun Mahathir terhadap kerajaan yang kuat adalah jelas, sepertimana boleh dilihat melalui pendirian beliau memaksimumkan kepakaran birokrat tempatan dan menghapuskan penggunaan perunding asing (consultant).

3. Segala tuduhan dan dakwaan salah laku politik Tun Mahathir sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri (1981-2003) berkemungkinan besar tidak akan disentuh lagi. Maka berpotensi menimbulkan penentangan kelompok yang dipinggirkan serta mereka yang menganggap diri sebagai mangsa ‘rejim Tun Mahathir yang terdahulu’.

4. Kuasa parlimen akan diperkuat dengan penubuhan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parliamentary Select Committee) yang berperanan melantik ketua-ketua institusi utama seperti Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima ATM, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Pengerusi SPR, dan Ketua Audit Negara. Persetujuan Tun Mahathir terhadap manifesto ini seharusnya menguntungkan reformasi institusi.

5. Segala tuduhan rangkaian ‘kapitalisme kroni’ di dalam mahupun di luar negara yang menguntungkan Tun Mahathir dan keluarga tidak akan dirungkai, disiasat, mahupun dirobohkan. Meskipun Pakatan Harapan berikrar untuk melaksanakan reformasi ekonomi namun tidak semua pimpinan sanggup untuk mengisytiharkan harta termasuklah Tun Mahathir. Adakah tender kerajaan akan diwajibkan secara terbuka atau Tun Mahathir masih akan meneruskan kaedah rundingan terus secara terpilih? Dato’ Sri Mukhriz Mahathir pula bakal mewarisi rangkaian berkuasa ini.

6. Siasatan ke atas syarikat 1MDB akan dijalankan secara terbuka dan tiada Akta Rahsia Rasmi (OSA) akan dikenakan bagi akses awam. Segala dokumen dan transaksi 1MDB boleh didedahkan kepada umum. Laporan audit bertauliah yang lengkap akan dikemukakan. Demikian juga segala siasatan berkaitan urus tadbir institusi awam seperti KWSP, MARA, FELDA, dan Tabung Haji akan didedahkan kepada umum. Persepsi keyakinan rakyat akan positif dengan penahanan dan perbicaraan individu-individu berprofil tinggi secara besar-besaran sekiranya terbukti bersalah.

7. Badan kehakiman berkemungkinan berhadapan cabaran baharu. Segala tuduhan dan dakwaan campur tangan Tun Mahathir dalam institusi kehakiman dahulu tidak akan diselidik. Reformasi institusi kehakiman mungkin akan dilaksanakan dengan tekanan reformis PKR, AMANAH, dan DAP. Namun, atas faktor kepentingan gabungan elit parti PH, badan kehakiman tetap berdepan risiko politik seperti kemungkinan penarikan balik kes tuduhan rasuah dan penyelewengan ke atas Dato’ Adam Rosly (PKR), Lim Guan Eng (DAP), Peter Anthony (Parti Warisan Sabah) antaranya.

8. Sektor ekonomi paling mencuri perhatian. Tun Mahathir baru sahaja menghuraikan sedikit-sebanyak tawaran beliau mengutamakan industri tempatan yang dibantu pengenalan pelbagai subsidi serta dorongan peningkatan produktiviti. Langkah ini berlawanan dengan pendekatan PM Najib memotong (rasionalisasi) subsidi. Dasar fiskal sebegini menepati anjuran ahli ekonomi terkemuka John Maynard Keynes di mana setiap perbelanjaan kerajaan meskipun hingga menghasilkan perbelanjaan defisit, mampu merangsang output ekonomi yang lebih besar (multiplier effect).

9. Projek kereta nasional yang baru berkemungkinan dibangunkan kembali kerana Proton dianggap Tun Mahathir sebagai telah dikuasai pemilik dari China, Zhejiang Geely. Projek sebegini agak negatif kerana beban kerajaan akan bertambah sedangkan pentadbiran Najib Razak kini telah pun memberi fokus kepada pemerkasaan pengangkutan awam.

10. Dasar luar yang lebih agresif berkemungkinan kembali di bawah teraju Tun Mahathir seperti mana gaya beliau terdahulu yang lantang berhadapan kuasa besar seperti Amerika, UK, Australia, dan Eropah. Malah pengaruh Tun Mahathir sejak sekian lama menyasarkan kritikan ke atas pengaruh pelaburan China di Malaysia – hingga ke tahap berdebat dengan Sultan Johor dalam media secara terbuka. Corak dasar ini berbeza dengan pendekatan ‘diplomasi lunak’ di bawah Perdana Menteri Najib Razak. Pasti menarik juga untuk melihat bagaimana Tun Mahathir bakal menangani Presiden Donald Trump. Kemungkinan beliau akan menarik balik janji PM Najib yang ingin ‘membantu mengukuhkan ekonomi Amerika’.

11. Usaha memperkasa Mahkamah Syariah melalui pindaan Rang Undang-undang 355 berkemungkinan tidak akan diteruskan berdasarkan pendirian Tun Mahathir yang agak kritis terhadap isu ini. Malah pendirian ini selari dengan pendirian parti komponen PH yang lain iaitu PKR dan DAP.

12. Hubungan Tun Mahathir dengan beberapa Sultan Melayu seperti Sultan Johor dan Sultan Selangor kurang baik. Hal ini memungkinkan ketegangan akan wujud antara kabinet Pakatan Harapan dengan istana.

13. Hubungan baik Tun Mahathir dengan Presiden Rusia Vladimir Putin memungkinkan peningkatan hubungan Malaysia-Rusia yang lebih erat. Kebetulan tahun 2018 menyaksikan pilihan raya Presiden Rusia dan Pilihan Raya Umum Malaysia bakal berlangsung dalam tahun yang sama.

14. Pendekatan ekonomi politik Tun Mahathir memungkinkan hubungan yang tegang dengan kelompok Kesatuan Sekerja dan pendukung gerakan Kiri di Malaysia. Tun Mahathir tidak agresif mempromosikan dasar gaji minimum.

15. Segala projek mega yang melibatkan pinjaman China akan dirunding semula dengan kajian kos-faedah (cost-benefit analysis) yang lebih mendalam sekali gus memberi manfaat jangka panjang kepada negara agar tidak terperangkap dengan hutang yang tidak produktif.

16. Kerajaan pimpinan Tun Mahathir perlu membayar pampasan yang besar jika membatalkan banyak perjanjian dengan China yang telah dimeterai di bawah pentadbiran Najib Razak. Venezuela sebagai contoh terpaksa membayar dua kali ganda hutang kepada China apabila harga minyak jatuh hampir 50 peratus.

17. Kebebasan media merupakan antara isu besar yang mencabar rekod lalu Tun Mahathir. Namun berdasarkan kehadiran aktif beliau atas talian seperti di Blog Che Det dan Facebook, serta keupayaan berhadapan pelbagai serangan di media sosial sejak beberapa tahun yang lalu, kerelevanan untuk beliau kembali memanipulasi Akta Mesin Cetak atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agak rendah. Beliau juga selesa menyertai forum santai dengan sesi soal-jawab secara terbuka.

18. Kebangkitan tuntutan Sabah dan Sarawak berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963 bakal menguji keupayaan Tun Mahathir untuk mengukuhkan perpaduan Persekutuan Malaysia. Janji 20 peratus royalti petroleum serta pematuhan secara konkrit kepada Perjanjian Malaysia 1963 mampu melonjakkan penerimaan warga Sabah dan Sarawak. Desas-desus cubaan mewujudkan pakatan Mahathir-Taib Mahmud di Sarawak hinggakan kurang serangan dari PH ke atas penguasaan syarikat bekas Ketua Menteri Sarawak itu juga mampu membuka tapak buat PH di Borneo.

19. Kelantan dan Terengganu ialah antara negeri yang sering dikatakan sebagai ‘dianaktirikan’ di bawah pentadbiran Tun Mahathir seperti penafian royalti petroleum serta penyimpangan paip minyak ke Yala, Thailand dan bukannya ke Kelantan. Tun Mahathir mungkin sukar menunaikan janji Pakatan Harapan untuk mengimbangi agihan pembangunan antara wilayah ke negeri-negeri ini jika kedua-dua negeri ini ditadbir parti politik yang bertentangan dengan beliau seperti PAS dan UMNO. Kemungkinan wang ehsan akan diagih melalui JKKK Versi Pakatan Harapan di peringkat negeri pula, bukan melalui kerajaan negeri pembangkang seperti mana Akta Pembangunan Petroleum 1974.

20. Golongan kelas menengah dijanjikan sistem percukaian yang lebih baik. Tun Mahathir juga berulang kali mengkritik pelaksanaan GST. Sekurang-kurangnya dari segi persepsi, sebahagian besar rakyat akan menerima positif langkah ini. Namun berpotensi membawa padah sekiranya inflasi gagal diturunkan selepas sistem percukaian baru diperkenalkan.

21. Akta-akta yang dianggap bertentangan dengan semangat Reformasi dan demokrasi seperti Akta Perhimpunan Aman, Akta Hasutan, Akta Majlis Keselamatan Negara dan sebagainya berkemungkinan dipinda atau dimansuhkan bagi menonjolkan imej Mahathir yang ‘baharu’, selari dengan roh Reformasi Pakatan Harapan.

22. Kaedah pembuatan keputusan Tun Mahathir yang dominan sejak awal proses penubuhan Pakatan Harapan – sama seperti mana gaya beliau sepanjang 22 tahun menjadi PM – turut membayangkan kemungkinan berlaku persaingan sengit dalam proses pembuatan keputusan kabinet Pakatan Harapan nanti. Persaingan antara idealisme reformis dalam PKR, DAP dan AMANAH dengan kepentingan rangkaian PPBM (dan kemungkinan sebahagian UMNO) yang mendukung Tun Mahathir dan PPBM bakal sengit. Konsensus yang terpaksa menyaksikan kompromi sebahagian prinsip dan semangat reformasi yang diperjuangkan mungkin tidak dapat dielakkan.

23. Usia yang lanjut tidak memungkinkan Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri buat masa yang lama. Ditambah dengan persetujuan had menjawat kedudukan PM kepada dua penggal sahaja, Tun Mahathir berkemungkinan hanya sempat mengukuhkan kedudukan anak beliau, Dato’ Sri Mukhriz dalam PPBM dan PH serta kabinet sahaja. Maka ruang untuk eksperimen reformasi institusi masih wujud buat ahli parlimen daripada PKR, DAP, dan AMANAH.

Oleh: Abdul Muein Abadi

Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)