Jumaat, 20 Oktober 2017

PAS Terbuka Untuk Orang Islam dan Memberi Tumpang Kepada Bukan Islam.

DATUK Hamidah Osman yang baru meninggakan Naib Presiden Bersatu sudah ada banyak pengalaman dalam Umno dan sediki sebanyak dalam Bersatu.

Umno sudah tidak hendak dia dan dia pun sudah tidak hendak UMNO. Sekarang dia sudah tidak hendak Bersatu. Apa masalahnya dengan UMNO dan Bersatu tidak usahlah dipanjangkan.

Apakah dia masih hendak berjuang atau bersara dari politik bergerak pula dalam NGO?

Jika darahnya pekat politik boleh memilih PAS sebagai wadah membela agama, bangsa dan tanah air yang membela diri dan keluarga.

Mungkin Dato Hamidah boleh mencontohi Saidina Salman al-Parisi, seorang yang mencari Tuhan mencuba dalam beberapa agama antaranya agama langit. Tak bertemu Tuhan di situ. Dia bertemu Tuhan dalam Islam.

Hamidah sudah tidak serasi dengan UMNO dan Bersatu, dan keserasian itu mungkin ada dalam PAS.

Perjuangan itu manis. Bagi orang Islam perjuangan yang manis itu ada dalam PAS. Perjuangannya tidak sekadar kesejahteraan di dunia, tetapi demi kesejahteraan di dunia dan akhirat. Kesejahteraan itu terletak atas kekayaan kebendaan, mewah makan, pakaian dan berbelanja. Bilal bin Rabah dan Salman al-Parisi tidak kaya, pernah disiksa, tetapi mereka dan keluarga sejahtera, terjamin masa depannya di akhirat.

Berjuang dalam PAS, seperti beribadat dalam Islam, tidak dijamin syurga. Bergantung perjuangan dan solat itu ikhlas kerana Allah. Tiada Islam dan tiada solat, tertutup pintu syurga. Syurga adalah untuk pejuang yang ikhlas.

Perjuangan itu manis seperti manisnya Islam. Manis Islam itu lebh dimaknakan oleh perjuangannya dan oleh umatnya. Di sinilah PAS mencari manis di dunia dan manis di akhirat.

Semuanya mencari manis, tetapi manis hawa nafsu membawa kencing manis. Manis iman dan taqwa membawa kita, umat dan dunia sejahtera di sini dan sejahtera di sana.

PAS itu terbuka kepada untuk orang Islam dan memberi tumpang kepada bukan Islam. Sebagai agama Islam menjanjikan sejahtera di sana untuk Islam saja. Tapi sejahtera di dunia boleh dikongsi bersama dengan bukan Islam. Dan bukan Islam yang bersama PAS akan terasa manisnya perjuangannya.

Yang tidak bersama PAS tidak tahu dan tidak terasa manisnya PAS. Nak tahu manisnya madu PAS sertailah PAS. PAS itu bukan semua PAS dari asal. Ia terdiri dari yang asal dan dari bekas UMNO dll. Jika tiada UMNO yang meninggalkan parti, tidaklah PAS seramai yang ada. Majoritinya tidak mahu lagi kembali kepada UMNO dan antara yang memperkasakan PAS itu adalah bekas ahli-ahli UMNO.

Adalah benar TS Muhamad Mohd Taib masuk PAS sebenar dan pulang semula ke gagang. Ia adalah yang terpinggir yang tidak bertemu dan merasa manis PAS itu. Rata-rata terasa madu itu manis, tetapi takdir dia merasa madu itu pahit.

Bergantunglah bagaimana seseorang itu dapat menyelesaikan diri dan perjuangannya dengan PAS. Kita tahu Islam itu indah, rahmat bagi sekalian alam. Jauhlah sempurnanya Islam itu dari PAS. Tetapi ramai juga yang sudah Islam keluar Islam. Sebaik wafat baginda Rasul, Saidina Abu Bakr Siddiq memerangi yang murtad. Bahkan murtad semasa Nabi pun ada.

Jika Islam yang syumul ditinggalkan, tiada apa kalau PAS ditinggalkan!

Tetapi ia sekarang menunggu Hamidah. Hakikatnya jadi PAS adalah pilihan Allah. Ramai yang lulus Azhar Allah tak pilih jadi PAS. Tapi jangan salahkan takdir tak masuk PAS.

Oleh:
SUBKY LATIF  18 OCTOBER 2017