Khamis, 22 Mac 2018

TANPA AGAMA MANUSIA BINASA

PENDAHULUAN

Manusia yang hidup tanpa agama, pasti akan binasa. Binasanya amat dahsyat. Binasa kehidupannya baik di dunia mahupun di akhirat.

Hidup beragama ini sangat penting dalam memastikan kita ini berada di atas jalan yang benar. Hakikatnya jika kita hidup tidak beragama, sudah tentu hawa nafsu dan syaitan menjadi Tuhan kita.

Jadi tidak hairanlah jika kehidupan kita diselubungi dengan unsur-unsur negatif. Sikap yang buruk akan menguasai diri.

Sedangkan jelas bahawa orang yang meninggalkan agama Allah s.w.t, pasti akan mendapat azab seksa api neraka. Allah s.w.t berfirman:

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (agama Allah), dan (membeli) azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu.
(Surah al-Baqarah:175)

Maka apakah neraka menjadi pilihan kita? Sudah tentu tidak. Jika tidak mahu ke neraka, maka letakkanlah Islam pada tempatnya dalam kehidupan kita.

PATUH HUKUM: SELAMAT DARI BINASA

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.
(Surah al-Baqarah:208)

Jelas pada ayat ini bahawa kita dituntut untuk patuh terhadap segala hukum agama yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya.

Patuh hukum, kita pasti akan selamat dari kebinasaan. Binasa dari sebarang perkara yang boleh menggugat keiman, akhlak, tingkah laku, ketaatan pada ibadah dan sebagainya.

Jika kita ini Muslim yang beriman, maka kita akan patuh sepenuhnya 100% terhadap segala hukum-hakam agama. Tiada bangkangan atau bantahan.

BINASA AKIBAT DUSTAKAN AYAT-AYAT ALLAH

Maka Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersamanya, dengan rahmat dari Kami, dan Kami (binasakan serta) putuskan keturunan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka bukanlah orang-orang yang beriman.
(Surah al-A’raf:72)

Jelas pada ayat ini bahawa orang yang mendustakan ayat-ayat Allah, menolak segala hukum-hakam Allah, maka baginya kebinasaan yang dahsyat.

Malah tiada rahmat baginya dan keluarganya. Kehidupannya terumbang-ambing. Gagal dalam segala-galanya.

Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya.
(Surah al-A’raaf:182)

Jelas orang yang mendustakan ayat-ayat Allah, menolak untuk hidup beragama, maka dia akan ditarik ke jurang kebinasaan.

Apakah kita ingin menjadi seperti demikian? Hidup tanpa agama tanpa syariat jelas membawa kepada kebinasaan. Maka bermuhasabahlah kita kembali jika kita ini benar-benar beriman.

MENURUTI AGAMA YANG LURUS

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-An’aam:153)

Ayat ini menjelaskan kepada kita tentang suruhan menuruti agama Islam dan larangan mengambil agama selainnya.

Hidup  dengan syariat Islam dapat menyelamatkan kita dari kebinasaan. Kita boleh perhatikan apa yang telah terjadi kepada golongan yang tidak ikut syariat Islam. Kehidupannya kucar-kacir,

organisasinya huru-hara, keluarganya tunggang-langgang. Maka apakah keadaan ini yang kita inginkan di dalam kehidupan kita? Sudah tentu tidak. Kembalilah kita ke jalan Allah s.w.t sepenuhnya.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Hidup tanpa agama, manusia akan binasa. Maka elakkanlah ia.

2.      Tetap teguhlah dalam agama Islam jika kita ingin selamat dunia dan akhirat.

3.      Dengan beragama, kehidupan kita akan lebih sejahtera.

4.      Patuhlah pada hukum Allah keseluruhannya, bukan separuh-separuh.

5.      Orang yang beragama, akan kaya dengan akhlak dan tinggi keimanannya kepada Allah s.w.t

6.      Patuh Syariat, faham Agama, taat perintah Allah dan Rasul, jauhi hasutan syaitan, jika kita ini orang yang beriman dan ingin berjaya dunia dan akhirat.

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak

Wallahualam

Muaz Fiqwa