Jumaat, 30 Mac 2018

TAZKIRAH: TANDA-TANDA KETEWASAN JIWA.

Apabila hati manusia telah mati atau menjadi keras, apabila cahaya manusia telah padam dan tidak bersinar lagi atau apabila ia telah tumpas dalam pertarungannya menghadapi syaitan maka terbukalah pintu-pintu masuk segala kejahatannya terutama ke dalam dirinya, kerana syaitan itu meresap di dalam diri anak Adam sebagaimana pengaliran darah di dalam tubuhnya.

Sebenarnya apabila benteng pertahanan dan kekuatan manusia telah runtuh maka syaitan akan kembali menjadi teman karibnya sebagaimana firman Allah:

اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ

“Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa kepada Allah.”

(Surah Al-Mujadilah [58]: Ayat19)

Inilah kandungan maksud yang dibayangkan oleh Al-Qur’an al-Karim yang menyatakan:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ {١٦} ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ {١٧}

“Iblis berkata: Oleh kerana engkau telah menghukum aku sesat, aku akan menghalang-halangi mereka dari jalan engkau yang lurus. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka.”

(Surah Al-A'raf [7]: Ayat 16)

Sebenarnya selain dari penyakit di atas terdapat satu penyakit lain yang paling merbahaya iaitu penyakit was-was, syaitan menyebabkan mereka merasa was-was dalam setiap urusan hidup mereka dengan tujuan memesongkan mereka dari jalan Allah. Dalam hal ini Rasulullah ﷺ bersabda:

(إِنَّ الشَّيْطَانَ قَعَدَ لِابْنِ آدَمَ بِطَرِيقِ... فَقَعَدَ لَهُ بِطَرِيقِ الْإِسْلَامِ فَقَالَ: أَتُسْلِمُ وَتَرَكْتَ دِينَكَ وَدِينَ آبَائِكَ؟ فَعَصَاهُ وَأَسْلَمَ... ثُمَّ قَعَدَ لَهُ بِطَرِيقِ الْهِجْرَةِ. فَقَالَ: أَتُهَاجِرُ؟ أَتَدَعُ أَرْضَكَ وَسَمَاءَكَ؟ فَعَصَاهُ وَهَاجَرَ .ثُمَّ قَعَدَ لَهُ بِطَرِيقِ الْجِهَادِ فَقَالَ: أَتُجَاهِدُ وَهُوَ تَلَفُ النَّفْسِ وَالْمَالِ فَتُقَاتِلُ فَتُقْتَلُ فَتُنْكَحُ نِسَؤُكَ وَيُقَسَّمُ الْمَالُكَ؟فَعَصَاهُ وَجَاهَدَ... ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَمَاتَ كَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ).

“Sesungguhnya syaitan itu menghasut anak Adam dengan berbagai cara. Lalu (Pertamanya) ia menghasut melalui jalan agama Islam itu sendiri dengan berkata: Apakah kamu menganut Islam dan meninggalkan agamamu dan agama nenek-moyangmu? Anak Adam enggan mengikutinya dan tetap berpegang dengan Islam. Kemudian ia menghasut pula di jalan hijrah, lalu ia berkata; Adakah anda ingin berhijrah meninggalkan tanah air dan kampung halamanmu? Lalu Anak Adam mengingkarinya dan tetap berhijrah. Kemudian syaitan menghasut pula di jalan jihad dengan berkata: “Adakah engkau ingin berjihad sedangkan jihad itu membinasakan jiwa dan harta-benda engkau. Kemudian engkau berperang lalu engkau dibunuh, kemudian isteri engkau dikahwini orang lain dan harta kekayaan engkau dibahagi-bahagikan. Lalu anak Adam tetap mengingkari syaitan dan terus berjihad. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: Maka barangsiapa yang bersikap sedemikian kemudian ia mati maka adalah hak Allah SWT memasukkannya ke dalam syurga.”

HR. An-Nasa’i (3134), Imam Ahmad (15958) dalam musnadnya, Ibn Hibban (4593) dalam sahihnya, Al-Tabrani (6558) dalam Mu’jam Al-Kabir dan Al-Baihaqi (3941) dalam Syu’ab Al-Iman.

Alangkah baiknya jika anda dapat menatap kisah antara syaitan dan seorang Rahib Bani Israil dalam tafsir ayat:

"كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ"

“(Pujukan orang-orang munafiq itu) samalah dengan (pujukan) syaitan ketika dia berkata kepada manusia. Kufurlah kamu. Maka tatkala manusia itu telah kafir dia berkata: “Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah Tuhan semesta alam.”

(Surah Al-Hasyr [59]: Ayat16)

Wallahua’lam. Sollu’alannabi.

#share
#pencintahadisnabawi

https://t.me/skuadpemudaislam