Khamis, 8 Mac 2018

STRATEGI POLITIK DAP: WUJUDKAN 'BARUA' DAN 'KUDA TUNGGANGAN'

Membaca tulisan pemikir DAP, Dr Wong Chin Huat, mengenai strategi politik bagi menyelesaikan satu isu politik luar negara (isu Rohingya) membuatkan kita segera terfikir mengenai penggunaannya dalam politik dalam negara oleh DAP.

Kata Dr Wong Chin Huat: "The greatest blow can only come from 'own people', never outsiders let alone antagonists" ("Pukulan terkuat hanya boleh datang dari 'orang sendiri', bukan orang luar apatah lagi penentang").

Yang dimaksudkan oleh Dr Wong Chin Huat ialah, disebabkan Aung San Suu Kyi adalah seorang Buddha, tekanan dari penganut Buddha seluruh dunia akan lebih berkesan dari sumpahan (istilah 'sumpahan' ini sebenarnya tidak betul dan mungkin lebih berbentuk cubaan untuk memburuk-burukkan penganut Islam) oleh penganut Islam seluruh dunia.

Memanjangkan strategi politik ini dalam politik dalam negara, bolehlah dinyatakan bahawa, untuk menangani musuh politiknya dalam negara, cara terbaik yang boleh dilakukan ialah dengan menggunakan 'orang sendiri'.

Cara terbaik untuk melemahkan PAS adalah dengan menggunakan orang PAS sendiri, begitu juga dengan mana-mana parti politik lain yang mahu dilemahkan, sama ada UMNO-kah, PKR-kah dan sebagainya.

Begitu juga jika yang mahu dilemahkan ialah orang Melayu atau penganut Islam, cara terbaik untuk melemahkan mereka adalah dengan menggunakan orang Melayu atau penganut Islam sendiri.

Penggunaan strategi politik ini malah pernah diakui secara terbuka oleh Dr Hew Kuan Yau yang kedengaran menyebut dalam beberapa rakaman video mengenai keperluan menggunakan orang Melayu untuk 'screw' orang Melayu.

Tidak salah jika dikatakan bahawa, berdasarkan kepada pengamatan terhadap strategi politik inilah maka istilah seperti 'barua' dan 'kuda tunggangan' mula muncul.

Bukti: Sila lihat di komen pertama.

Telegram:

telegram.me/DrKamarulYusoff