Selasa, 7 Jun 2016

KEMBALINYA PERMATA UMMAH DI UTARA TANAH AIR


Sebentar tadi selesai Solat Jenazah Almarhum Prof Madya Dr Abdul Aziz Hanafi yang diimamkan oleh Al-Fadhil Ustaz Hashim Jasin, Ahli Majlis Syura Ulama PAS. Wasiat beliau, ingin disimpan di KIDU bertemankan para mujahid di sana. Al-Fatihah!

Sungguh mulia kepulanganmu dihari dan saat yang amat mulia. Allah Ta'ala mengangkat kedudukanmu sejak di dunia lagi.

Mari kenali Tokoh Ummat ini

Dekan Kulliyah Syariah Kolej Universiti Insaniah, Prof Madya Dr Abd Aziz Hanafi dianugerahkan Tokoh Ma'al Hijrah 1433H/2011 Peringkat Negeri Kedah.

Beliau yang dilahirkan pada 28 Julai 1948 mula mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kodiang, Kedah dan Sekolah Menengah Agama Alawiah, Arau, Perlis.

Panggilan ilmu telah membawa beliau untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Beliau menyambungkan pelajaran ke Kolej Islam Malaysia dan memperoleh Diploma Pendidikan.

Kemudiannya menyambung pelajaran ke Universiti Al-Azhar dalam bidang Syariah sekitar tahun 1972 hingga 1984. Beliau adalah kelulusan Ph.D Perundangan Islam (Ekonomi Islam (Al-Azhar), M.A Syariah & Undang-undang (Al-Azhar), B.A (Sijil Tinggi Kolej Islam Malaya)

Beliau turut terlibat dalam menyampaikan kuliah di radio, mengajar kitab di masjid-masjid dan juga menyertai seminar di peringkat negeri dan kebangsaan dalam usaha mengembangkan syiar Islam.

Beliau pernah berkhidmat sebagai pensyarah di sebuah Universiti di Brunei Darussalam dalam tempoh yang panjang sebelum pulang ke Malaysia dan diberi amanah memimpin Kolej Islam Darul Ulum Pokok Sena Kedah sehingga 2008.

Dr. Abdul Aziz Hanafi yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah (bermula 2009) pernah menerima anugerah Darjah Kebesaran Setia Diraja Kedah (SDK) sempena Ulangtahun Hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah Darul Aman yang ke-83 pada 20 Januari 2010.

Beliau juga pernah dinobatkan sebagai Tokoh Pendakwah sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Kedah Februari awal tahun ini yang juga disampaikan oleh KDYMM Sultan Kedah.

Berperwatakan sangat sederhana, zuhud dan wara', tokoh ulama ini sangat mudah didekati oleh masyarakat. Beliau dihormati oleh semua pihak di kalangan masyarakat. Mungkin cuma syiah yang membencinya. Hubungan beliau juga sangat baik dengan Sultan Kedah.

Apa yang lebih besar dan penting, jasanya dalam memerangi syiah di Malaysia sangat luar biasa. Dalam keadaan umur yang agak lanjut dan jasad tidak lagi terlalu kuat itu, Dr. Abdul Aziz masih kuat berhadapan dengan kejahatan dan provokasi Syiah yang semakin melampau. Kita doakan kesejahteraan beliau dan kita menyokong penuh perjuangan beliau menegakkan syariat Islam.

Alhamdulillah, KDYMM Tuanku Sultan Kedah telah berbesar hati merasmikan Seminar Fahaman Syiah yang mengupas isu-isu aqidah yang bersangkut dengan syiah yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kedah dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Kedah Oktober lalu. Dr. Abdul Aziz Hanafi antara yang sangat berjasa dalam penganjuran siri-siri penjelasan terhadap bahaya syiah khususnya di negeri Kedah.

Al-Fatihah.