Selasa, 24 Januari 2012

Segeralah Bertaubat Kepada Allah SWT

Segeralah Bertaubat Kepada Allah SWT Supaya Terhindar Daripada Azab dan Seksaan-Nya

oleh Makmum Sundari pada pada 24hb Januari 2012 pukul 9.13 pagi
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap hari di akhbar arus perdana kita akan bertemu berita pembuangan bayi yang baru dilahirkan . Di jumpai oleh orang ramai samaada di pintu masjid, di depan hospital atau di tepi-tepi jalan . Kita masih rasa bersyukur kerana bayi-bayi yang tidak berdosa ini yang dijumpai masih hidup dan boleh diselamatkan nyawanya dan dibesarkan sebagai insan biasa. Tetapi amat malang dan dukacita kita bertemu juga dengan berita-berita mayat bayi yang dibuang ditepi-tepi longkang dan ditempat pembuangan sampah yang dibunuh oleh 'ibu' yang berhati syaitan dan tidak berperi kemanusiaan.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, berkata seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun 2009. Bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

Alwi menjelaskan dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). “Sepanjang tempoh ini, 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa 104,834 orang dan 109,199 orang mengikut Seksyen 13, Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299),” katanya kepada Berita Minggu.

Mengikut Seksyen 13, bayi itu dianggap anak yang dilahirkan hasil ikatan perkahwinan tidak teratur atau tidak sah mengikut undang-undang negara.

Ini termasuk anak hasil hubungan luar nikah bagi orang Melayu/Islam atau pernikahan tidak didaftarkan mengikut undang-undang negara. Bayi yang lahir kurang enam bulan dari tarikh pernikahan ibu bapanya juga termasuk dalam status sama.

Sahabat yang dimuliakan,
Kenapakan gejala sosial seperti pembuangan bayi yang berlaku dikalangan orang melayu/ Islam meningkat setiap hari? Kenapakan gejala sosial ini amat sukar dikurangkan atau pun dihapuskan terus daripada berlaku?

Faktor yang paling besar adalah kerana hukum-hukum Allah SWT tidak dilaksanakan dinegara kita. Hukum hudud dipingkirkan dan aktiviti-aktivit hiburan dan maksiat digalakkan dan tidak ada inisiatif daripada pemerentah untuk mengambil tindakkan pro-aktif kepada dakwah dan tarbiah untuk menyedarkan  masyarakat seluruhnya. Akibatnya rakyat hanyut di bawa arus jahiliah , dibuai dengan keseronokkan dunia dan hawa nafsu dan tidak ada sedikit pun merasai takut kepada azab Allah SWT.

Perlu diingat pemerentah yang membiarkan rakyat bergelumangan dengan maksiat dan  dosa-dosa besar seperti zina akan dipertanggungjawabkan di hari akhirat nanti. Rakyat yang memilih mereka tidak akan terlepas mendapat saham yang sama.

Adakah dosa berzina (bersetubuh sebelum berkahwin) diampunkan Allah?

Zina adalah antara maksiat yang paling keji sekali. Ia disenaraikan di antara dosa-dosa yang paling besar. Jika penzina itu mati sebelum dosanya diampunkan Allah, maka tunggulah pelbagai azab seksa yang menantinya di akhirat.

Selain dari ancaman seksa Allah di akhirat, ancaman di dunia ini sahaja dapat menyebabkan ramai manusia terseksa dan merana. Samada secara langsung ataupun tidak. Banyak kesan negatif yang muncul dari perlakuan zina ini, antaranya ialah mencemar benih keturunan, pengabaian tanggungjawab terhadap nasab, percampuran dan memberi kesamaran terhadap benih dan nasab, menyiat-nyiat kehormatan diri, menyebarluaskan gejala kurang sihat di kalangan masyarakat, membiakkan penyakit-penyakit kelamin yang berbahaya dan seribu satu macam lagi.

Firman Allah SWT maksudnya : "Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakkan). (Surah al-Isra' ayat 32)

Penzina wajib dikenakan hudud. Apa hududnya?

Bagi yang masih bujang/belum kahwin samada lelaki dan perempuan hukumannya ialah 100 kali sebatan dan dibuang negeri selama setahun. Manakala yang telah berkahwin hukumannya ialah direjam sampai mati. Untuk keterangan lebih mendetail, sila buka kitab-kitab Fikah bab Hudud.

Siapakah yang perlu menjalankan hudud ini? Kerajaan yang memerintah wajib melaksanakan hudud ini terhadap penzina-penzina. Rakyat jelata tidak boleh samasekali memandai-mandai mengambil alih kuasa pelaksana itu dari perintah. Oleh itu, tidaklah boleh kita sebagai rakyat, apabila berlaku zina oleh orang yang dah kahwin dengan segala syarat-syaratnya.. Kita tangkap, kemudian kita pakat-pakat merejamnya dengan batu sampai mati.

Dalam Islam untuk menjalankan hukum hudud bukanlah semudah apa yang disangkakan kerana untuk mensabitkan kesalahan hudud perlulah 4 orang saksi lelaki Islam yang adil. Jika terdapat sedikit kesamaran maka hukuman itu di tolak tidak boleh dijalankan. Kecuali seseorang itu membuat pengakuan secara sukarela maka hukuman boleh dijalankan tanpa saksi. Hukum hudud sebenarnya untuk mendidik manusia supaya merasai takut kepada Allah SWT akan seksaan hukuman-Nya di dunia dan lebih-lebih lagi seksaan dihari akhirat.

Bagi sesiapa yang telah melakukan zina , apakah yang harus mereka lakukan? Jalan terbaik adalah bertaubatlah dengan taubat nasuhah kepada Allah SWT, mudah-mudahan Dia mengampuni dosanya itu. Dan bertaubat bermakna menyesal sesesal-sesalnya serta sekali-kali tidak akan mengulanginya lagi perbuatan terkutut tersebut.

Sabda Nabi SAW bersabda maksudnya : "Barangsiapa yang mengerjakan perkara yang berdosa, maka hendaklah dia menutupi dengan tutupan Allah, maka barangsiapa menampakkannya bagi kami dosanya itu, kami akan menjalankan hukum hudud ke atasnya." (Hadis Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Bagaimanakah cara bertaubat? Secara terperinci, bukalah buku-buku dalam bidang akhlak dan tasauf. Dan secara ringkasnya syarat-syarat taubat adalah seperti berikut :

1. Meninggalkan kemaksiatan itu

2. Menyesal atas perbuatan maksiat berkenaan

3. Berazam tidak akan kembali melakukan perbuatan itu lagi

4. Mengembalikan hak-hak makhluk yang dizalimi. Kalau dosa itu dosa sesama makhluk seperti merampas harta seseorang, hendak mengembalikannya. Kalau dosa, mengumpat hendaklah meminta maaf darinya. Jika dosa berzina terus bertaubat dan mohon keampunan kepada Allah SWT.

5. Mengerjakan fardu-fardu yang telah luput (qada), seperti berdosa kerana tidak berpuasa bulan Ramadan, meninggalkan solat dan tidak membayar zakat.

Setiap taubat yang mengikut syarat tersebut, insyaallah akan diterima Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya "Bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah, wahai sekelian mukmin, supaya kamu berbahagia." (Surah al-Nur ayat 31)

FirmanNya lagi yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai juga orang-orang yang bersuci." (Surah al-Baqarah ayat 222)

Sabda Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Sesorang yang bertaubat dari dosanya itu adalah umpama orang yang tidak mempunyai dosa lagi." (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa-dosa kepada Allah SWT. dan nasihatilah isteri dan anak-anak kita, ahli keluarga, jiran tetangga , para remaja dan sahabat handai supaya jangan menghampiri zina dan melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah SWT. Istiqamahlah dengan Islam dan tetaplah berada di atas landasan yang hak kerana sesungguhnya sesiapa yang didorong oleh Allah SWT untuk melakukan kebaikan di dunia ini maka itu adalah petanda mereka akan terselamat di hari akhirat nanti daripada seksaan apa neraka, sedangkan mereka yang berseronok dengan maksiat di dunia ini itu adalah petanda azab Allah SWT sedang menantinya di alam barzakh dan hari akhirat, nauzubillahiminzalik.