Selasa, 19 Februari 2019

ISU RM 90 JUTA UNTUK GAGALKAN PERSEFAHAMAN PAS DAN UMNO DALAM PRU KE-14

Selepas sahaja Muktamar PAS tahun 2015 yang berlangsung di Kuala Selangor, antara langkah terawal yang diambil oleh pasukan strategi PAS ialah untuk menggariskan halatuju PAS dalam menghadapi Pilihanraya Umum ke-14 (PRU 14) yang bakal berlangsung dua atau tiga tahun selepas muktamar tersebut. Setelah kumpulan yang buat onar di dalam PAS tersingkir dan kemudian menubuhkan parti baru, maka PAS ketika itu telah kembali semula kepada matlamat perjuangan asal PAS iaitu untuk mendaulatkan Islam di bumi Malaysia. Matlamat tersebut hampir-hampir dihumbankan oleh kumpulan yang buat onar, setelah mereka tunduk mengalah dengan kehendak DAP yang mahukan fahaman Islam ala DAP.

Tugas untuk menggariskan halatuju PAS ini kemudiannya telah digalas oleh gabungan golongan professional dan ulama dalam PAS yang diterajui oleh Almarhum Prof Dr Khazani Abdullah. Bermula daripada Permukiman AJK PAS Pusat selepas sahaja Muktamar PAS 2015, antara sasaran yang digariskan ialah untuk mengekang kemaraan DAP yang semakin hampir menguasai negara. Strategi ‘pecah dan perintah’ yang dirancang oleh DAP sedikit sebanyak telah menyebabkan politik umat Islam di negara ini semakin lemah, malah PAS sendiri sebelum Muktamar PAS 2015 telah berjaya diretakkan. Lebih membimbangkan lagi, DAP bukan sahaja parti Chauvinis tetapi juga parti yang telah diresapi oleh Evangelis.

Kelicikan DAP dalam berpolitik telah menyebabkan mereka menjadi dominan di dalam blok pembangkang (sebelum terbentuk PH) ketika itu, apatah lagi selepas PAS ‘disingkirkan’ dari Pakatan Rakyat (PR) dan Anwar Ibrahim dihukum penjara. Menyedari tentang dominasi DAP dalam blok pembangkang, maka kami telah merumuskan parti-parti komponen yang bersama DAP adalah membawa ancaman yang sama seperti DAP terutama PAN yang sejak dari awal kemunculannya memang bertindak sebagai talibarut DAP yang berperwatakkan lebai. Selain daripada parti-parti politik yang bergabung dengan DAP, beberapa NGO mesra DAP termasuk NGO yang mengaku sebagai cawangan Ikhwanul Muslimin di Malaysia turut dipantau.

Kemaraan pertama DAP dan gerombolannya yang perlu disekat ketika itu ialah matlamat mereka untuk menguasai Sarawak. Strategi DAP dan gerombolannya ketika menghadapi PRN Sarawak ialah dengan memecahkan kesatuan kaum bumiputera dan memupuk kesatuan penganut Kristian. Kaum bumiputera di Sarawak disatukan di bawah PBB tanpa mengira keturunan etnik dan agama yang dipimpin ketika itu oleh Adnan Satim. Maka usaha telah dilakukan untuk meniupkan permusuhan sesama etnik antaranya dengan momokan satu etnik ditindas oleh etnik yang lain. Lebih jauh daripada itu, ditiupkan kebencian kepada bumiputera dari Semenanjung sehingga lahir slogan Sarawak for Sarawakian.

PRN Sarawak ini adalah cabaran pertama yang dihadapi oleh kami selepas golongan buat onar dalam PAS tersingkir. Semasa berada dalam PAS, golongan yang buat onar ini berpendirian tiada masalah untuk menyerahkan mandat kepada DAP menerajui negeri Sarawak. PAS yang begitu menyedari kekuatan PAS di Sarawak masih sangat kecil telah membuat hubungan strategik berbentuk bukan politik dengan beberapa pihak di Sarawak untuk memastikan kemaraan DAP di Sarawak berjaya dikekang. Hasil daripada hubungan strategik tersebut, PAS telah memasuki PRN Sarawak lebih menumpukan kepada memperkukuhkan dakwah khususnya kepada pengundi-pengundi Islam. Hasilnya kemaraan DAP dan gerombolannya berjaya disekat.

Cabaran kedua yang bakal dihadapi oleh kami selepas PRN Sarawak ialah menyekat kemaraan DAP dan gerombolannya dalam PRU 14. Pada ketika itu, retak dalam UMNO sudah menjadi belah sehingga tertubuhnya PPBM. Kami ketika itu telah berusaha agar PPBM tidak bergabung dengan blok pembangkang yang akan memudahkan lagi strategi ‘pecah dan perintah’ DAP. Almarhum Dr Khazani antara yang ditugaskan untuk meyakinkan PPBM tentang bahayanya gabungan dengan DAP, yang kelaknya akan menjadikan DAP paling berkuasa dalam kerajaan jika menang PRU 14. Beliau telah membentangkan hasil simulasi yang kami buat dan mula menarik keyakinan wakil PPBM. Bagaimanapun, usaha ini menemui jalan buntu.

PPBM sebaliknya telah menjadi rakan kerjasama blok pembangkang sehingga terbentuknya PH. Segala konflik antara Tun Dr Mahathir dengan pimpinan-pimpinan blok pembangkang terutamanya Anwar Ibrahim dan DAP berjaya dipadamkan untuk sementara. Senario ini telah menyebabkan pengundi-pengundi Melayu-Islam terpecah tiga iaitu penyokong BN, penyokong GAGASAN dan penyokong PH. Dengan berbekalkan imej Dr Mahathir yang terkenal dengan ultra-Melayu, gabungannya dengan DAP sedikit sebanyak dapat menggantikan sokongan pengundi Melayu-Islam yang dibawa oleh PAS dalam PR sebelumnya. Situasi ini sekiranya tidak ditangani dengan cermat akan menyebabkan kemaraan DAP tidak dapat disekat.

Melihat kepada senario politik yang berubah pantas daripada apa yang disasarkan, maka kami ketika itu mensasarkan perlu ada persefahaman dengan UMNO (electoral understanding) iaitu mengelakkan pertembungan di kerusi-kerusi parlimen yang berisiko. Persefahaman ini bukanlah bermaksud kerjasama atau gabungan memandangkan ia amat sukar diterima di kedua-dua belah pihak. Bagi melaksanakan persefahaman tersebut, 44 kerusi parlimen (persempadanan lama) telah dikategorikan sebagai kerusi yang berisiko, iaitu PAS dan UMNO tidak boleh bertembung. Sekiranya berlaku pertembungan di kerusi-kerusi itu akan menyebabkan DAP dan gerombolannya memenangi kerusi tersebut.

Saya yakin strategi ini dapat dicium oleh pasukan strategi PH, lantaran mereka berusaha sedaya mungkin menggagalkan sebarang bentuk persefahaman PAS dan UMNO untuk mengelakkan pertembungan di kerusi-kerusi tersebut. Salah satu provokasi yang dibuat oleh PH ialah PAS dan UMNO mahu bergabung, supaya menimbulkan reaksi negatif di pihak PAS dan reaksi negatif di pihak UMNO. Pada ketika itulah ditimbulkan isu PAS makan dedak UMNO RM 90 juta. Fitnah ini telah menyebabkan usaha mewujudkan persefahaman mengelakkan pertembungan PAS dan UMNO di kawasan-kawasan berisiko semakin sukar. Di dalam PAS sendiri wujud desakan untuk bertanding di mana sahaja UMNO meletakkan calon.

Allah mentakdirkan arkitek yang berusaha untuk mengekang kemaraan DAP ini dijemput pulang ke rahmatNya lebih awal sejurus selepas Muktamar PAS tahun 2017. Kehilangan beliau amat dirasai, kerana beliau antara tonggak penting untuk meyakinkan pimpinan PAS terutama di kawasan-kawasan yang berisiko tinggi supaya ada persefahaman dengan UMNO. Saya amat berkeyakinan beliau tidak pernah menerima dedak daripada UMNO, sebaliknya merancang hanya untuk mengekang kemaraan DAP dan gerombolannya. Saya sendiri yang merupakan pembantu kuat Almarhum Dr Khazani dalam usaha ini, bukan sahaja tidak menerima dedak tetapi saya terpaksa bersara dari Universiti Malaya atas tekanan pihak atasan dalam kerajaan BN.

Hari ini, saya melihat isu RM 90 juta telah menjadi sejarah atau akademik. Hari ini, PAS sudah boleh bekerjasama dengan UMNO dalam blok pembangkang termasuklah kerjasama strategik untuk menghadapi PRK-PRK sebelum ini. Program-program anjuran bersama PAS dan UMNO juga sudah semakin diterima di peringkat akar umbi. Oleh sebab itu, isu RM 90 juta ini bukan lagi peluru untuk PH bagi menghalang persefahaman yang pernah kami usahakan sebelum ini. Dalam PRU 15 akan datang, dengan perkembangan semasa ini, bukan lagi persefahaman yang boleh berlaku tetapi boleh jadi kerjasama strategik antara PAS dan UMNO serta parti-parti lain. Jika ini berlaku, dengan izin Allah kerajaan PH pula akan menjadi sejarah dan akademik.

Oleh:
Dr Mohd Zuhdi Bin Marzuki
Pusat Penyelidikan PAS