Rabu, 16 Mei 2018

FAKTA SEJARAH DAN KESINAMBUNGANNYA

1) Lepas PRU14 kita lihat ramai ADUN UMNO melompat parti dan menyertai PPBM, contohnya seperti yang terjadi di Kedah, Perak, Johor dan mungkin ada lagi yang akan menyusul.

2) Ramai orang tidak dapat membaca cara Tun M berpolitik. Ye la, politik matlamat menghalalkan cara. Matlamat Tun M sebenarnya hanyalah untuk jatuhkan Najib (by hook or by crook), sebab Tun M masih sayangkan UMNO. Macam mana tak sayang, sebab dia yang tubuhkan UMNO

3) UMNO yang ditubuhkan pada 11 Mei 1946  oleh Tun Onn Jaafar telah diistiharkan sebagai pertubuhan haram oleh mahkamah pada 4 Februari 1988.

4) Pada 9 September 1969 Tun telah dipecat dari UMNO lalu masuk semula pada 7 Mac 1972 yakni pada zaman Tun Razak. (sebab tu Najib jadi PM sebagai membalas budi Tun Razak yang menerima Tun M semula dalam UMNO)

4) Tun M yang menjadi Perdana Menteri Sejak 16 Julai 1981 telah diistiharkan partinya yakni UMNO sebagai pertubuhan Haram oleh Mahkamah pada 4 Februari 1988 .

5) Akbikat pengharaman UMNO, kemudian pada 13 Februari 1988 Tun M sendiri telah menubuhkan UMNO (BARU), dengan mengekalkan lambang, cogan kata, lagu dan perlembagaan yang sama. Mungkin ini tektik Tun M untuk menyekat kemaraan Tengku Razaleigh yang semakin menonjol menyainginya untuk jawatan Presiden UMNO.

6) Maka terpelantinglah Tengku Razaleigh, lalu menubuhkan Parti Semangat 46, kemudian menyertai UMNO semula. Tun M yang jadi Perdana Menteri sejak 16 Julai 1981 kemudianya meletak jawatan pada 31 Oktober 2003.

7) Pada 19 Mei 2008 Tun M sekali lagi keluar UMNO apabila Pak Lah enggan meletak jawatan sebagai Perdana Menteri. Akibat tekanan, Pak Lah kemudian melepaskan jawatannya,dan menyebabkan Tun M masuk semula UMNO pada 4 April 2009.

8 ) Tempat Pak Lah telah diisi oleh Najib pada 3 April 2009. Tetapi Najib mengalami nasib yang sama, menerima tekanan dari Tun M supaya berundur kerana terpalit dengan penyelewengan dan salah guna kuasa. Bacaan Tun M, jika Najib engan berundur UMNO/BN akan tumbang dalam PRU.

9) Akibat Najib tidak endah, lalu Tun M buat kali ke-3 keluar UMNO pada 29 Februari 2016.

10) Kini Tun M tubuh pula parti baru iaitu PPBM pada 8 September 2016 yang matlamatnya untuk menjatuhkan Najib.

11) PPBM bersama dalam DAP, PKR dan PAN bekerjasama menubuhkan Pakatan Harapan (PH) dan berjaya menawan kerajaan Malaysia dalam PRU14.

12) PPBM memenangi (12) kerusi Parlimen, manakala DAP(42), PKR(49) dan PAN(10).

13) PPBM menjadi Parti kedua paling sedikit kerusi Parlimen berbanding semasa dalam UMNO dahulu yang menjadi parti Melayu Nominan dalam BN.

14) Kini, ramai ADUN UMNO mula melompat parti bersama kerusi mereka untuk menyertai PPBM. Seperti yang berlaku di Kedah, Johor,Perak dan ada lagi yang akan melompat menurut Pengerusi PPBM Perak.

15) Persoalanya, apakah akan berlaku lebih ramai penghijrahan wakil-wakil UMNO kedalam PPBM, lalu menjadikan PPBM sebagai parti yang mempunyai wakil rakyat Melayu yang dominan.?

16) Apakah 65 kerusi Parlimen UMNO akan berhijrah ke PPBM menjadikan penguasaan kerusi Melayu meningkat 77 dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia ?

17) Apakah Kerajaan UMNO Perlis yang bergantung harap dana dari pusat sebelum ini akibat hasil mahsurnya yang tidak mencukupi menyebabkan wakil-wakilnya turut akan menyeberang ke PPBM.?

18) Apakah krisis UMNO dengan ROS yang mungkin akan dibubarkan menyebabkan PPBM menjadi parti “UMNO" baru yang akan menguasai kerajaan semula, seperti kes penubuhan UMNO (Baru) pada 13 Februari 1988 dahulu.?

19) Apakah ini strategi Politik Tun M dalam menyelamatkan parti yang diasaskanya sendiri dahulu ?

20) Jika ini berlaku, bererti Kerajan Malaysia ini akan diketuai oleh UMNO BARU (PPBM), PKR, DAP, Warisan dan beberapa parti lagi dari Sabah dan Sarawak.

21) Apakah Kerajaan Malaysia sekarang ini akan menyamai kerajaan Barisan Nasional yang dahulu cuma dengan hanya penyertaan DAP, PKR dan PAN sahaja.?

23) Apakah impian dan matlamat Tun M sudah berjaya ?

22) Sama-sama kita saksikan Strategi Politik Tun M yang sangat licik ini.

- Mat Nyebar, AJK Copy Paste