Rabu, 2 Mei 2012

Polis Ikut Arahan Sampai Lupa Agama ... Azan sedang kumandang





Daripada Abu Musa al-'Asy'ari, Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Allah menangguhkan azab terhadap orang yang zalim, sehinggalah apabila Allah mengazabnya, ia tidak dapat lepaskan diri." (Riwayat al-Bukhari)
Martabat hadith: Sahih

Kesimpulannya:
Dalam hadith ini Nabi s.a.w. memberi satu peringatan keras kepada kita tentang nasib orang yang melakukan kezaliman. Kezaliman ini dapat dipecahka...n kepada beberapa bahagian; pada orang lain dan pada diri sendiri.

Orang yang sengaja melakukan kezaliman, samaada secara tersembunyi atau nyata, maka persiapkanlah diri dengan azab Allah s.w.t. di hari akhirat. Jangan sekali kita anggap melakukan kezaliman ini satu perkara remeh atau boleh diperlekehkan. Jangan kita rasa kita terlepas dan terselamat dari balasan di dunia kerana balasan di akhirat senantiasa menanti orang2 yang zalim.

Dari itu, hindarkanlah diri kita dari perkara yang boleh membawa kita kearah kezaliman atau kekejaman di dunia ini kerana sebagai muslim tujuan kita bukan untuk dunia semata. Segala yang kita kerjakan di dunia ini akan memdapat ganjaran yang baik atau balasan yang buruk. Tidak ada satu perkara pun yang akan terlepas dari perhitungan Allah s.w.t. yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

Wallahu a'lam