Sabtu, 5 November 2011

Selamat Hari Raya Qurban: Patuhi perintah Allah

"Qurban" adalah perintah Allah (QS108:2), sunnah nabi Ibrahim dan nabi Muhammad, bukti cinta kepada Allah, "kalian tidak akan mendapatkan nilai kebaikan sempurna sampai kalian memberikan terbaik dari yg kalian cintai"(QS3:92), semakin dekat dengan Allah (QS9:99), saat tetesan darah qurban pertama maka seluruh dosa yang berqurban Allah ampuni, demikian sabda Rasulullah.



Selamat Hari Raya Qurban: Patuhi perintah Allah


Hari Raya Qurban biasanya dikaitkan dengan pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail as. Walaupun perintah Allah menyembelih anak bukanlah perintah yang mudah untuk diterima akal. Manusia waras akan berfikir acapkali sebelum menyembelih anak sendiri.


Kita sendiri mungkin tertanya-tanya adakah benar perintah itu datang dari Allah jika ia diajukan kepada kita. Nabi Ibrahim menunggu sehingga 3 kali untuk memastikan kebenaran perintah tersebut. Bukan tidak yakin kepada Allah tetapi mahu memastikan ia bukan datang dari tipu-daya syaitan. Akhirnya anak yang disayangi direbahkan. Pisau tajam menghala ke tengkok. Allah yang lebih mengetahui perasaan dan keyakinan Nabinya telah menggantikan dengan seekor kambing biri-biri besar sebagai tanda kesyukuran dan kepatuhan kedua-dua Nabinya terhadap perintah penuh ujian itu.
 
Itu bukan kali pertama Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail diuji oleh Allah. Sebelum disembelih, ketika Nabi Ismail masih kecil, Allah perintahkan Nabi Ibrahim meninggalkan  Ismail bersama Hajar di lembah kering-kontang Mekah. Apa yang ada di situ? Kaabah tiada, bangunan besar tiada, sumber air tiada. Tiada sesuatu yang dapat menjadi tali hayat kepada Ismail dan Hajar, namun perintah Allah tetap didahulukan sekalipun payah diterima akal kita. Bagaimana mereka mahu hidup? Bagaimana mereka akan dapatkan sumber makanan dan minuman? Tetapi perintah tetap perintah.
 
Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan kepatuhan mereka adalah sesuatu yang cukup luarbiasa. Tetapi Nabi Ibrahim terutamanya telah dapat membuktikan ketaatannya sebagai hamba Allah yang sebenarnya.
 
Kita diperintah oleh Allah dengan beberapa perkara-beriman kepada perkara yang ghaib-Alhamdulillah kita beriman; solat-kita lakukan walaupun kadang-kadang perasaan malas dan lambat mengerjakannya; puasa kita kerjakan walaupun puasa tahap orang awam (hanya berlapar dahaga sahaja); tutup aurat kita buat walaupun acapkali kita melanggarnya (bahkan kadang-kadang kita menjadi anti-aurat); riba kita cuba jauhkan walaupun seringkali kita berurusniaga dengan riba (di atas nama yang lebih sopan) dan memandang enteng tentangnya.
 
Pendek kata banyak perintah Allah yang sebenarnya cukup mudah untuk dilaksanakan tetapi kita abaikan dan kita langgar. Mengapa demikian? Kerana perintah-perintah itu tidak bersetuju dan selari dengan hawa nafsu kita, keinginan tanpa batas kita, ditambah dengan was-was syaitan yang datang ke dalam hati kita yang kotor itu, menjadi sarang dan tempat terbaik buat syaitan membisikkan hasratnya.
 
Bagi seorang mukmin, ia sentiasa dipanggil di dalam Quran dengan ‘Wahai orang yang beriman!’ kerana iman itulah yang sebenarnya menggerakkan dirinya mematuhi perintah Allah, sementara kalau namanya hanya Islam di luar, belum tentu ia dapat menjadi mukmin sejati.
 Cuba-cubalah menjadi hamba Allah yang mukmin dengan mematuhi perintahNya.