Jumaat, 15 Februari 2019

DIA PEMBOHONG KE ATAU PEMBOHONG KENA ‘GAME’ DENGAN DIA

Untuk Ahli PAS Sahaja

Apa yang berlaku sehari dua ini agak mengejutkan buat saya dan saya mengambil pendirian berdiam diri sambil melayan kesibukan perniagaan. Sehingga pada mala mini, selepas meneliti beberapa pembacaan dari saudara Nik Abduh dan perbincangan Bersama beberapa rakan kepimpinan PAS, maka saya rasa perlunya membuat penulisan ini untuk memberi penjelasan kepada ahli PAS tentang apa yang berlaku dari sudut pandangan agama dan akademik.

Ini amat penting supaya ahli PAS lebih jelas tentang proses political advancement dan problem solving dalam organisasi supaya tidak mudah bertindak mengikut emosi akibat daripada sub conscious manipulation yang aktif bergerak dalam media war terutamanya dalam politik.

COGNITIVE WARFARE (PERANG KOGNITIF)

Saya suka memetik kata Deric J. Holbrook “In the information age, warfare has changed from kinetic to non-kinetic attacks. The introduction of new tactics changes the characteristics of warfare. The industrial age created super-elevated hard power, massed kinetics, and extremely violent characteristics. The information age has introduced mostly non-kinetic techniques to achieve strategic objectives.”
Amerika yang kita sedia maklum sebagai entiti kuasa besar dunia amat terkenal dalam campurtangan politik sesebuah negara dan penggunaan ketenteraan menjadi salah satu metodologi asas dalam kebanyakan perang di Timur Tengah, Afrika dan Teluk. Walaubagaimanapun, kita dapat melihat cara Amerika berubah daripada Military Warefare kepada Cognitive warfare dengan kepesatan teknologi maklumat, media serta media sosial.

Pendedahan President IRI Daniel Twining tentang peranan mereka menyokong pembangkang Malaysia termasuk menggunakan dana NED sebagai satu isyarat jelas bahawa Malaysia turut terlibat dalam COGNITIVE WARFARE sejak 2002. Amerika meletakkan Malaysia sebagai target strategic berdasarkan kedudukan Geografinya di Asia Tenggara sebagai negara yang amat perlu mempunyai polisi politik Pro Amerika dalam peperangan US-China Economic Warfare.

Secara tidak langsung, parti politik utama di Malaysia sebenarnya adalah Pasukan Tentera peperangan yang membawa panji masing-masing. Samada mereka membawa panji Amerika, China atau Malaysia. PAS merupakan salah satu pasukan tentera utama di arena politik Malaysia apabila menjadi salah satu koalisi didalam PRU 14.

Cognitive Warfare bukanlah perkara baru. Nazi telah menggunakan pada perang dunia kedua melalui unit propaganda mereka yang diketuai Joseph Goebbels. Saya memetik kata-kata Joseph Goebbels “It would not be impossible to prove with sufficient repetition and a psychological understanding of the people concerned that a square is in fact a circle. They are mere words, and words can be molded until they clothe ideas and disguise.” Ia membawa maksud, penipuan yang diulang-ulang akan akhirnya menjadi satu kebenaran. Pada asalnya, para sarjana tidak memahami fahaman Joseph sehingga perkembangan ilmu psikologi dan neurosains, mereka telah menemui kebenaran kata-kata Joseph dan fenomena ini dinamakan Illusory Truth Effect.

EVOLUSI PERANG SIBER

Era cyberwar telah lama bermula. Bezanya adalah kemajuan teknologi kognitif yang digunakan dalam peperangan. Ketika sosial media menjadi peranan penting menaikkan Presiden Obama, perang cyber turut juga berlaku di Malaysia. Di saat itu, saya yakin anda dapat melihat orang kita berperang menggunakan skandal seks sebagai senjata peperangan. Daripada seluar dalam, coli, janda, liwat, bogel, cium segalanya menjadi grenad, peluru dan bom pada ketika itu. Ia banyak didominasikan oleh tentera siber Barisan Nasional pada ketika itu.

Kemudian setelah beberapa ketika, rakyat mula muak dengan skandal seks. Malah pihak yang menggunakan skandal seks dalam kempen politik dilihat tidak bermoral. Kita juga dapat melihat betapa ilmu dan konsultasi dalam kognitif warfare ini merupakan satu advantage apabila Dato Seri Najib mengupah sebuah syarikat pelobi berpengkalan di Israel, APCO Worldwide menjadi penasihat komunikasi strategik negara. Ini memandangkan cybertroops BN pada waktu itu dilihat ketandusan idea serta berlakunya perpecahan serta peperangan sesama sendiri kerana ingin merebut tender cybertroops yang sangat lumayan pada waktu itu. Penggantungan DSN kepada cybertroop tempatan tidak lagi begitu ketara dengan adanya APCO Worldwide.

Sepertimana APCO Berjaya membersihkan nama Narendra Modhi, Robert Mugabe dan beberapa dictator, DSN juga dapat diselamatkan dan sokongan rakyat kepada BN meningkat semula. Saya tidak ingin berbicara tentang DSN. Harus difahami, kita bukan hendak menghukum DSN sebagai diktator disini, tetapi keadaan beliau pada waktu itu dengan kes Altantuya Sharibu serta beberapa skandal lain hampir menamatkan riwayat politik beliau.

Apa yang perlu kita lihat ialah betapa Cognitive Warfare bukan sekadar perang maki hamun di komen facebook. Ia adalah satu proses peperangan era baru yang menggunakan persepsi sebagai senjata yang ampuh. Persepsi mampu menjadikan seorang yang baik kepada jahat, dan yang jahat menjadi baik.

PRU14 COGNITIVE WARFARE

Menjelang PRU14, Pakatan Rakyat telah berpecah memperlihatkan PAS dikeluarkan dari pakatan ini. Bukan sekadar dikeluarkan tetapi PAS telah dipecahkan sehingga terbentuknya Parti Amanah Negara (PAN) yang mewar-warkan bahawa golongan professional dan progresif tidak lagi yakin dengan kepimpinan ulama dan konvensional PAS dan perlunya ada sebuah parti baru yang membawa nafas agama dengan lebih progresif.

Menjelang PRU14 juga, Barisan Nasional dilihat sunyi dalam perang siber. Perang siber sangat panas dengan isu berkaitkan PAS mengalahkan isu terhadap Barisan Nasional. Disaat itu saya dapat melihat ramai kenalan yang terlibat dalam marketing menjadi tonggak dan leader serta bergerak aktif di dalam PH menyerang PAS dan BN secara strategik dan teratur.

Orang PAS mungkin bingung apa hebat budak-budak marketing ni? Ini kerana orang PAS banyak membaca kitab dan buku-buku agama. Tidak ramai dikalangan anda mengenal buku tulisan Dale Carnegie, Brian Tracy, James C Crimmins, Napoleon Hill, Jordan Belfort, Jeffry Gitomer dan Sonya Hamlin yang mana buku-buku mereka ini menggarapkan teknologi kognitif dalam komunikasi yang mampu mempengaruhi. Ini adalah buku-buku dan kitab suci golongan marketing. Kerana itulah sungguhpun orang Islam ini mempunyai Al-Quran dan kekuatan belief dalam non conscious, masih ada mampu dipengaruhi dengan menggunakan sub conscious manipulation. Apa yang perlu dilakukan oleh golongan ini adalah dengan menukar fokus mereka dari menjual produk, kepada menjual idea. Ia adalah satu serangan ‘illusory truth effect’ secara besar-besaran yang dikepalai sarjan-sarjan hebat yang mahir dalam Neurolinguistic menjadikan Cognitive Warfare ini didominasi oleh PH dengan jayanya.

Jadi tidakkah orang PAS pelik mengapa tuduhan tanpa bukti lebih mudah dipercayai sungguhpun anda mampu menggariskan hukum-hakam yang jelas membuktikan bahawa itu adalah bibit fitnah. Terimalah hakikat orang PAS tidak begitu mahir dalam cognitive warfare. Malahan ada orang PAS yang mengambil pendirian neutral kerana tidak mampu menjawab lontaran logik yang diketengahkan pejuang ‘illusory truth effect’ ni.

THE DEDAK 90 MILLION STORY

Apabila audio Nik Abduh itu disahkan sebagai suaranya, saya secara peribadi agak terkilan mengapa beliau tidak sekadar mengaku kesahihan audio itu setahun yg lalu. Ini kerana saya yakin ramai orang PAS akan mampu menerima penjelasan bahawa wang UMNO yang diterima itu adalah bukan rasuah dan bertujuan bagi menjalankan aktiviti. Hakikatnya bukan saja wang UMNO diterima diperingkat kepimpinan. Ramai juga orang UMNO yang menghulur wang ringgit kepada pasti dan program PAS. Anak cucu mereka ramai bersekolah di PASTI.

Cuma setelah berdiskusi dengan beberapa rakan kepimpinan PAS dan membaca penerangan Nik Abduh, saya mula faham tentang perkara ini dengan jelas. Daripada kekecewaan terhadap sikap Nik Abduh mengambil pendekatan menafikan atau dengan kata jahat BERBOHONG, saya melihat ia merupakan satu strategi yang normal.

Dari sudut agama, saya telah dijelaskan mengenai kepentingan menjaga kerahsiaan yang diberitahu dalam surah Al-Isra:34 dan juga At -Tahrim:3 begitu juga hadith yang menerangkan bagaimana seorang itu adalah munafik apabila mengkhianati sesuatu amanah sehingga dia meninggalkannya. Namun bukankah berbohong itu juga adalah sifat orang munafik? Bagaimana ia boleh menjadi sesuatu yang syarie?

Ibnu Syihab berkata, “Aku tidaklah mendengar sesuatu yang diberi keringanan untuk berdusta di dalamnya kecuali pada tiga perkara, “Peperangan, mendamaikan yang berselisih, dan perkataan suami pada istri atau istri pada suami (dengan tujuan untuk membawa kebaikan rumah tangga).” (HR. Bukhari no. 2692 dan Muslim no. 2605, lafazh Muslim).

Jelas apa yang berlaku adalah satu peperangan dan pembohongan itu adalah salah satu yang dibenarkan syarak. Ini adalah kerana sekiranya fitnah itu tidak dihentikan seberapa segera, kesannya akan lebih parah kepada Jemaah pada waktu itu.

Saya juga menyelak Analisa Peperangan Nabi Muhammad S.A.W. Analisa Strategi Peperangan dan Pertahanan oleh Ahmad Azan Ridzuan, Mohd Juraimy Kadir, Hasan Al-Banna Mohamed, Aman Daima dari Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia perkara 2.2 Strategi Menyerang dan Kejutan dimana dijelaskan Rasulullah SAW juga tidak lupa dengan strategi serangan mengejutkan dan kesan kurang baik kepada psikologi anggota tentera serta kekuatan musuh. Strategi kejutan atau memeranjatkan bererti mencipta keadaan pada satu-satu tempat atau masa yang menyebabkan pihak musuh tidak berupaya dan tidak bersedia untuk menlancarkan serangan balas.

Cerita dedak 90 juta menjadi senjata ampuh PH dalam cognitive warfare PRU14 abgi memberikan persepsi bahawa PAS bukanlah satu parti yang boleh dipercayai kerana bersekongkol dengan UMNO yang menjarah harta rakyat. Malah persepsi dicipta bahawa barangkali pemimpin PAS juga dalam diam bersekongkol menjarah duit rakyat dan berselindung disebalik kopiah dan serban.

Tidak ada jalan lain selain menggunakan Strategi Menyerang dan Kejutan dengan mematikan segala fitnah yang besar secepat mungkin bagi mengelakkan damage berlarutan. Alhamdulillah, PRU 14 PAS mampu menawan Terengganu disamping mengekalkan Kelantan dan hampir memiliki Kedah.

DIA PEMBOHONG KE ATAU PEMBOHONG KENA ‘GAME’ DENGAN DIA?

Sungguhpun begitu, perkataan bohong ini agak alergik dikalangan orang PAS. Kita faham dalam Jemaah ini, sifat orang munafik ini bukanlah sifat kita. Namun tidakkah anda sedar kenyataan Nik Abduh pada Febuary 2018 sebenarnya tidak menafikan itu adalah suaranya, tetapi menafikan dakwaan. Ini adalah kenyataan beliau

"Jawaban Saya
Dakwaan rakaman ucapan saya itu adalah karut, mengarut dan fitnah ke atas diri saya, malah juga secara langsung dan sengaja ke atas parti PAS yang sejahtera daripada terlibat dalam perkara yang diharamkan oleh Islam termasuk memakan rasuah politik UMNO atau membuntut di ekor DAP.
Ia hanya sampah yang tidak layak dimakan kecuali oleh pelahap fitnah seperti PAN dan sekutunya.
Saya menafikan sekeras-kerasnya, berdoa semoga Allah menimpakan balasan segera ke atas para pelakunya kecuali mereka segera bertaubat kepada-Nya.
Semoga Allah mengukuhkan kekuatan PAS dan pendukungnya, dicintai rakyat Malaysia seluruhnya dan memimpin negara menuju kejayaan dan kesejahteraan yang sebenar."

Dia pembohong ke atau Pembohong kena 'game' dengan dia?

Hakikatnya Nik Abduh tidak pernah menafikan itu adalah suaranya tetapi menafikan DAKWAAN ke atas rakaman tersebut dan terus mematikan kenyataan tanpa pengulasan lanjut.

Secara peribadi saya melihat ini sebagai satu strategi yg agak wow. Sekiranya anda membaca buku “Subtle Art of Not Giving A Fuck” dalam topik Danger of Pure Certainty dan Manson’s Law of Avoidance, ini adalah satu perkara yang bijak. Apa yang cuba dilakukan dalam kebanyakan perang cognitive adalah membawa individu untuk terus membalas sehingga membuat lebih banyak kesilapan. Seterusnya kesilapan-kesilapan baru itu akan terus digunakan sebagai peluru baru untuk memberikan kesan yang lebih parah.

Saya tidak pasti sama ada Nik Abduh membaca buku ini atau tidak tetapi apa yang dilakukannya adalah seperti yang dijelaskan oleh Mark Manson didalam buku tersebut. Hakikatnya Husam and the gang disinilah sebenarnya yang kena game kerana mereka menyangkakan Nik Abduh akan jadi Mr Bean dan mengakui audio tersebut adalah suaranya tetapi lain pula yang berlaku. Lebih menarik, saman TGHH ke atas SR di London dan kemenangan dalam interlokutori telah berjaya mengembalikan semula kepercayaan orang kepada PAS untuk kekal istiqamah.

Lebih menarik, menurut Wan Rohimi Wan Daud, perangkap baru dipasang dengan membawa pulang isu 90 juta ke Malaysia. Setelah Claire menamakan Ambiga sebagai pemberi maklumat, PAS semakin mendapat peluru untuk membuat serangan mengejut kerana selama ini orang tidak menyangka bahawa tuduhan ini sebenarnya datang dari beliau. Bukan sahaja beban ini berada dipundak Ambiga, Husam yang mendakwa mempunyai bukti juga masih belum mampu memberikan bukti itu kepada SPRM. Rafizi pula diketawakan apabila menamakan Nasharudin Mat Isa sebagai pemimpin. Pemimpin yang sebegitu hebat masih tak mampu membezakan antara pemimpin PAS dan bekas pemimpin PAS yang dipecat. Lebih menarik lagi apabila SPRM mengeluarkan kenyataan tiada bukti PAS menerima 90 juta. Checkmate.

APA MASALAH KITA ORANG PAS YANG SEBENAR?

Masalah kita orang PAS ialah ramai antara kita tidak terdedah kepada apa yang telah saya jelaskan dengan Panjang lebar. Ramai antara kita yang mahu istiqamah tetapi ramai juga antara kita yang mudah diusik pertimbangannya. Hakikatnya orang PAS sukar dipengaruhi tetapi mereka tidak perlu mempengaruhi sepernuhnya. Saya kongsikan sebuah quite dari Harry S Truman “If you not convince them, confuse them”. Inilah yang mereka lakukan. Mereka tidak perlu mempengaruhi anda sepenuhnya. Cukup untuk mereka mengelirukan anda.

Kelebihan kita umat Islam dalam Jemaah adalah wala. Be proud to be WALAUN. Allah berfirman taatlah kamu Allah, taatlah kamu kepada rasul dan taatlah kamu kepada pemimpin. Adakah Allah lebih bijak atau kamu yang lebih bijak?

Kepada K40 dan yang sewaktu dengannya. Saya amat yakin anda bukanlah Jebon. Mungkin cuma kurang periksa atau kurang arif. Saya yakin anda sayangkan Jemaah. Namun tindakan yang telah dilakukan merupakan satu tindakan yang GELOJOH.

Diharap dengan penulisan ini, anda perlu lebih memantapkan lagi ilmu politik apabila berperang dimedan ini. Saya tidak diupah sesen pun oleh PAS atau Nik Abduh untuk menulis artikel ini. Saya sayangkan Jemaah ini dan mereka yang turut sama berjuang Bersama Jemaah. Kita tidak lari dari melakukan kesilapan. Kita juga perlu mengajar pengikut Jemaah jangan mudah menghukum sesuatu sekadar mengikut pertimbangan emosi kita. Al-Ilm Kan Nur Fil Hidayah. Jadikan kesilapan lalu sebagai wadah mempelajari sesuatu.

Semoga Allah permudahkan kita, menerangkan hati kita, mengeratkan ukhwah kita, agar dapat kita Bersama-sama meranjaui onak duri dalam perjuangan yang jelas penuh pancaroba ini.

Lebai PRO

Sumber dari :
https://www.facebook.com/436559336770029/posts/610263086066319/