Sabtu, 13 Januari 2018

PAS Dan Fiqh Kenegaraan

PAS sering difitnah dan disalahertikan. Itu biasa bagi sebuah parti Islam yang unik dan istimewa dengan perjuangan Islamnya yang bernilai tinggi. Ia tiada dalam parti-parti lain yang turut berjuang di medan politik tanah air.

Serangan musuh yang memerangi Islam akan dihalakan kepada PAS kerana mereka cukup sedar bahawa PAS sedang memperjuangkan Islam yang sebenar sebagaimana ianya dibawa oleh Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam.

Oleh kerana Islam tegas mengembalikan hak dan keadilan kepada rakyat yang tertindas, maka para pemimpin yang bernafsu rakus dan mereka yang merajakan hawa nafsu dan kebebasan tanpa ikatan agama akan cukup gerun dan khuatir bahawa segala kehendak dan keistimewaan yang mereka miliki akan tercabut dan kembali kepada rakyat melalui keluhuran prinsip keadilan Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Justeru fitnah terhadap Islam akan beriringan fitnah terhadap PAS juga. Tetapi ianya adalah lumrah dan sunnah Allah untuk agama-Nya bahawa fitnah dan ujian itu adalah menjadi kayu ukur kepada sebuah kejayaan yang pasti hadir. Dengan pelbagai ujian dan cabaran dari pelbagai arah yang bertalu-talu, PAS berdiri teguh dengan nilai istiqamah dan iman yang tinggi di dalam menjaga keaslian perjuangannya.

PAS memperkenalkan untuk rakyat Malaysia dalam dakwah politiknya sebuah negara yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai Islam dan hukum hakamnya yang adil dan sejahtera. Kerana itu, tidaklah janggal dan sudahlah pasti PAS begitu memahiri selok belok fiqh kenegaraan yang menjadi tumpuan utamanya di dalam memperkenalkan Islam kepada rakyat.

Adalah sukar difahami bahawa PAS masih mentah, cetek dan mengelirukan apabila bercakap mengenai sistem pemerintahan Islam yang ideal untuk Malaysia. Bukankah kegagalan memahiri fiqh kenegaraan akan membunuh PAS? Justeru bagaimana boleh dibayangkan PAS ralat dan tersasar di dalam mengembangkan fiqhnya, kemahiran dan potensinya dalam isu-isu kenegaraan?

PAS sejak awal penubuhannya dipandu oleh ilmu politik Islam melalui para pemimpinnya yang berkaliber. Dr Burhanudin al Helmi dan Dr Zulkifli Muhammad adalah contoh awal kekuatan ilmu politik Islam dalam PAS. Sehingga kini sejarah perjuangan mereka menjadi panduan berguna kepada para pejuang PAS hari ini.

Sejak era kepimpinan ulamak menerajui PAS lebih 30 tahun lalu, ia berjaya melonjakkan PAS ke persada yang lebih tinggi dan kaya dengan ilmu politik Islam kontemporari dan komprehensif. PAS terus maju dan diterima rakyat. PAS kekal berkubu di kampung dan pedalaman bersama rakyat bawahan tetapi begitu malar menjalar maju ke perbandaran dan kota lalu keilmuan dan kemodenan terus membina PAS menuju kejayaan hari ini.

Apatah kini PAS sudah pun dikurniakan sedikit kekuasaan politik di beberapa negeri yang diperintahnya. Ia menjadi satu pengenalan yang amat bernilai bagi memahami sistem pemerintahan bertunjangkan Islam yang akan dilaksanakan oleh PAS pada hari ia sampai ke Putrajaya nanti. Negeri Kelantan misalnya adalah contoh kejayaan PAS yang tidak mungkin dinafikan semudahnya.

Negeri Terengganu dan Kedah yang pernah diperintah oleh PAS telah meninggalkan kesan positif yang begitu penting di dalam nurani rakyat bagi mencetus keberanian dan keyakinan untuk berubah daripada politik status quo kepada politik Islam yang lebih dinamik dan islahiah.

Di bawah kepimpinan YB Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang hari ini, PAS begitu gagah untuk ditumbangkan. Beliau adalah arkitek dan ideolog yang membina PAS. Beliau adalah ulamak haraki, ulamak politik dan ulamak yang memiliki kemahiran diplomatik yang diakui dunia Islam. Itu adalah tambahan kepada keilmuan terasnya yang kukuh di dalam ilmu al Quran dan tafsirnya, al Sunnah dan syarahnya, Sirah dan ibrahnya serta fiqh dan cabangannya.

Itulah PAS. Bertali temali dengan pengalaman daripada adunan ilmu politik Islam dan fiqh kenegaraannya yang luas. PAS berhak mendapat penghormatan di dalam bidang yang ditekuninya itu berdasarkan ilmu dan pengalaman yang telah ditempuhinya puluhan tahun sedari zaman perjuangan kemerdekaan.

Tetapi fitnah dan serangan sentiasa datang. Jika ia datang daripada golongan kafir dan munafik yang membenci Islam, maka ianya mudah diterima. Itulah arah yang semestinya ia datang darinya. Mereka musuh Islam selamanya. Maka mereka akan memusuhi PAS yang menjunjung perjuangan Islam.

Tetapi jika ianya datang dari kalangan ilmuan Islam sendiri atau daripada mereka yang mendakwa turut bekerja untuk Islam, maka ianya agak menyedihkan dan berat untuk diterima. Kita akan berfikir panjang, mengapa mereka istiqamah menghalakan kepada PAS serangan dan fitnah yang tidak memberikan apa-apa selain keuntungan kepada musuh Islam jua.

Apa untung untuk Islam jika PAS kalah dan musuh yang membenci Islam bergembira dengan kemenangan yang berpihak pula kepada mereka? Apa rugi umat Islam jika PAS menang? Adakah PAS akan lebih zalim dari dari UMNO BN? Atau dalam bahasa lebih ringan, apakah UMNO BN lebih baik daripada PAS untuk memperkenalkan Islam dengan segala kesempurnaannya?

Sedari lebih suku abad PAS mentadbir negeri Kelantan, tidak ada kumpulan-kumpulan Islam yang dipinggirkan kerana berbeza pandangan dalam cara dan strategi dakwah. Malah politik Islam anjuran PAS menyatukan mereka dalam banyak perkara. Sebahagian mereka menduduki kerusi exco dan jawatan-jawatan tinggi dalam kerajaan. Tidak ada sebarang aktiviti dan usaha dakwah di medan yang dihalang oleh kerajaan PAS. Malah PAS mengalu-alukannya dengan peruntukan yang turut disalurkan sekadar kemampuan.

Justeru, di mana ruginya Islam dan kumpulan-kumpulan pejuangnya jika PAS berjaya ke Putrajaya jika masing-masing mendapat tempat selayaknya demi bersama-sama menjayakan cita-cita Islam untuk negara?

Adalah wajar PAS dikritik samada dari luar atau dalam. Terbuka atau tertutup. Itu amat baik untuk PAS dan sememangnya PAS sebagai sebuah parti perjuangan rakyat hidup dan berkembang dengan budaya mengkritik dan ia menjadi sebahagian daripada warna warni yang membajai kehidupan dan kejayaannya.

Tetapi biarlah kritikan yang datang  daripada sesama pejuang agama itu bersifat membantu, bukannya membantut. Jika pula ianya datang daripada para ilmuan, maka biarlah ia ilmiah sifatnya. Ilmiah itu menghidupkan. Jika tidak, maka ia hanya menjadi senjata buat musuh atau lebih malang, ia mencipta kemarahan dan perlecehan sesama sendiri.

Apabila Tuan Guru Presiden PAS menulis mengenai negara cadangan PAS yang meletakkan Islam sebagai payung kuasa, ia sepatutnya diberi nilai ilmiah yang tinggi untuk perbahasan yang memanfaatkan. Jika ingin dibahaskan, biarlah ia benar-benar membahaskan isi dan kehendak yang dimaksudkan oleh presiden PAS, bukan memahaminya secara salah, lalu memaksa orang lain memahaminya mengikut kefahamannya yang salah itu yang tidak pun dimaksudkan oleh tuan guru presiden sendiri.

Jika tidak, kita akan terus mengulangi kesilapan dan kesalahan para ilmuan terdahulu yang berbalah dan berkhilaf sengit bukan kerana kesalahan isi, tetapi kegagalan memahami isi dengan betul. Ia berlaku sejak sekian lama yang telah mencetuskan pertikaian tidak berkualiti malah merosakkan kesatuan Islam.

Jika mereka memberi sedikit penghormatan yang benar terhadap kefaqihan tuan guru presiden PAS dalam bidang yang dipakarinya, sudah pasti mereka akan lebih teliti dan berhati-hati di dalam memahami maksud sebenar sebagai ganti kepada serangan membabi buta yang memalukan dunia ilmiah Islamiah dan para sarjananya.

Bagaimana boleh dibayangkan bahawa Tuan Guru Presiden PAS telah mencadangkan sebuah kabinet kerajaan Islam tanpa seorang menteri pun daripada kalangan non muslim? Bukankan ini pandangan terlalu naif untuk diterima daripada seorang ulamak yang pakar fiqh kenegaraan?

Kemudian, daripada menumpukan kepada maksud semasa yang dikembangkan di dalam memahami perbezaan di antara maksud wizarah tanfiziah dan wizarah tafwidiah yang dibahas dalam kitab siasah syarieyah klasik oleh para ulamak terdahulu, mereka sebaliknya terus teruja untuk menyerang tuan guru presiden dan terlalu obses pula untuk memenangi perdebatan sehingga menolak mentah penjelasan yang diberikan secara beradab dan ilmiah oleh Lujnah Penerangan PAS yang berotoriti sekali untuk mewakili PAS menyampaikan maksud sebenar yang mesti difahami daripada tulisan dan isi-isi yang ingin diketengahkan oleh presiden PAS untuk rakyat.

Inilah kelemahan yang tidak membantu perjuangan Islam. Kita ralat dengan perselisihan ulamak lampau yang berbalahan dalam isu-isu kecil, tetapi kita sendiri tanpa insaf memasuki medan yang sama. Akhirnya musuh Islam juga yang bertepuk tangan dan merayakan fitnah baru terhadap perjuangan menegakkan politik dan keadilan Islam dalam negara tercinta.

Semoga PAS terus maju mengembangkan ilmu siyasah syarieyah dan fiqh kenegaraan untuk tatapan dan santapan rohani rakyat Malaysia. Maju PAS untuk negara.