Isnin, 19 Mac 2018

Kemenangan Yang Ditunggu


Oleh:
YB Ust Sallehen Mukhyi
(Ucapan perasmian Mesyuarat Agung PAS Kemaman ke 58)

1. Pilihanraya umum ke 14 mencabar. Hanya yang kukuh aqidah dapat menghadapinya. Pergantungan mesti kepada Allah yang menjadi sumber kemenangan dan sumber kekuatan.
ان ينصركم الله فلا غالب لكم
Jika Allah menolong kamu, tiada siapa yang dapat mengalahkan kamu.

2. PAS parti siasah, dakwah, tarbiah. PAS tak pernah berhenti bekerja walaupun bukan di musim pilihanraya. Setiap ahli mesti terlibat dengan program tarbiah dan menjadi agen dakwah.

3. Hayati tujuan PAS yang mahu tegakkan Islam dalam bentuk menyeluruh. Tujuan ini tak pernah diubah. Sumber kita tetap Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias. Mereka yang lari dari perjuangan, kononnya kerana PAS lari dari perjuangan, merekalah yang sebenarnya lari dari perjuangan.

4. Kita mesti pertahankan kesucian Islam. Dalam PRU 14, ada 3 blok. PAS berada di antara 2 blok kanan dan kiri. Kononnya PAS tak akan menang. Orang melihat begini kerana mereka hanya bergantung dengan makhluk, duit, pengaruh. PAS bergantung dengan Allah yang menjadikan makhluk. Dalam masa yang sama, PAS berusaha. Dalam Quran, disebut Allah menolong Talut walaupun mereka golongan yang sedikit. Allah berikan kemenangan kepada golongan yang taat, sekalipun sedikit. Allah bantu Nabi Daud melawan Jalut, sekalipun dengan senjata yang sangat ringkas. Allah menolong hambaNya dalam keadaan yang tidak terfikir oleh makhluk. Situasi pelik dilihat oleh manusia, tetapi tidak pelik bagi Allah.

5.Presiden ingatkan supaya kita terus berjuang dengan meletakkan keyakinan kepada pertolongan Allah.

6. Amalkan budaya politik matang dan sejahtera. Dalam sejarah, Nabi SAW diperlakukan dengan pelbagai ujian. 

7. Pilihanraya kali ini akan penuh dengan fitnah. Kita jangan terjebak dengan fitnah. Biarkan parti lain hidup dengan fitnah. PAS mesti hadapi segala fitnah ini.

8. Jangan ada khianat terhadap calon apabila diisytiharkan nanti. Khianat bukan sahaja bila keluar parti, tapi bila tak bantu parti kerana tak setuju calonnya.

9. Zaman ICT, gunakan semaksimum mungkin alat ini untuk beritahu tentang parti: WINS, Dokumen Hijau dan lain-lain.

10. Mereka anggap apabila peruntukan ditarik dari ADUN PAS Selangor, kita tidak boleh jinakkan hati orang lain. 3 Exco PAS dihina dengan ditarik peruntukan.

11. Saya ingat zaman Khir Toyo, bila dia beri penyapu kepada seorang pegawai, akhirnya Umno, BN jatuh. PKR hinakan 3 Exco PAS, insyaAllah mereka juga akan jatuh.

12. Siapa yang mulakan pertandingan 3 penjuru? Dalam PRaya Sg Besar, siapa yang bertanding sedangkan itu kerusi asal PAS?

13.  PAS berjiwa besar, walaupun kita menang besar di Selangor, kita bersedia namakan MB Selangor dari PKR iaitu DS Khalid, hinggalah dibuat Langkah Kajang. Sekarang kita disepak dari kerajaan Selangor.

14. Kita mahu tukar sistem. Sistem yang ada sekarang hanya melahirkan pemimpin yang korup. PH hanya nak turunkan Najib. Bahkan dalam PH ada golongan Evangelist, juga golongan liberal yang perjuangkan LGBT dan lain-lain.

15. Dari satu kajian, kecenderungan anak muda sangat baik terhadap PAS.

16  Arahan Presiden:

1. Taat kepada Allah
2.Tinggalkan dosa dan maksiat
3. Akhlak mesti mulia
4. Ikhlas dalam perjuangan
5. Laksanakan tugas yang diamanahkan
6. Taat kepada arahan pimpinan
7. Infaq harta kepada jalan Allah

Catatan:
Ustaz Nik Muhammad Nasri bin Nik Malek,
Timbalan YDP PAS Kemaman,
Dewan Mujamma' Taman Islam, Kemaman
Sabtu 17 Mac 2018