Isnin, 19 Februari 2018

Pihak ROYALTI (R) mendesak Tun Dr Mahathir memberikan penjelasan

*Kenyataan media: ROYALTI mendesak Mahathir memberikan penjelasan, meminta maaf dan bersama mendesak Perdana Menteri mematuhi perjanjian petroliam Kelantan-Petronas.*

Pihak ROYALTI (R) mendesak Tun Dr Mahathir memberikan penjelasan berkenaan beberapa perkara berbangkit dalam perihal royalti dinafikan dan hasil bumi Kelantan yang dilarikan.

*1.* Ketika Barisan Nasional di bawah Tun Dr Mahathir Muhammad (Tun) memerintah Kelantan, bermula 1983 lagi, kerajaan Kelantan telah mendedahkan pertemuan minyak di kawasan periaran  Kelantan.

*Soalan pertama,* mengapa kerajaan di bawah pimpinan Tun menggadaikan semua ini dengan mendaratkan hasil petroliam milik Kelantan itu ke Songkla, Thailand, sebelum disalurkan ke Kedah melalui saluran paip? Bagaimana bentuk perjanjian dengan Thailand? Adakah kerana menghukum keputusan demokrasi rakyat Kelantan yang tidak memilih BN ketika itu (pertengahan tahun 1990)? Mengkhianati seluruh rakyat Kelantan pelbagai kaum di mana 99% adalah Melayu? Kami mendesak Tun Dr Mahathir menjawab persoalan ini.

*Fakta:* Projek pendaratan minyak ke Songkla siap sebelum 1996. Projek sambungan paip Thai ke Malaysia ditangguhkan pada 1997. Kemudian disambung semula April 2002. Jika pendaratan dibuat di Bachok, Kelantan, ianya lebih menjimatkan kos. Juga meningkatkan ekonomi Kelantan. Ini merupakan pengkhianatan yg jelas kpd kami rakyat Kelantan... ianya berlaku jelas semasa pemerintahan Tun.

Pihak Kerajaan Kelantan sebelum jatuh kpd Kerajaan Pas & Semangat 46 telahpun membuat persiapan awal untuk menjadikan Pantai Senok, Bachok sebagai hub perindustrian petrokimia dengan mengezetkan kawasan seluas lebih 4000 ekar utk tujuan tsb.

KDYMM Sultan Muhammad iv telah bertitah semasa perasmian Sidang DUN ke 5, penggal ke-12.

"Beta berharap gas ini dapat didaratkan di negeri ini kerana Kelantan telah menyediakan zon industri petroliam di Bachok seluas 4000 ekar sejak tahun 1990-an lagi.”

Pihak Perbadanan Kemujuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) pd Ogos 1996 melalui Anak Syarikat Keloil Sdn Bhd menjalinkan usahasama dgn KUB Holding Bhd bagi membangunkan industri gas & minyak utk Negeri Kelantan.

Namun, projek tersebut gagal diteruskan kerana gas dr periaran Kelantan "dicuri" & hantarkan ke Songkhla.

Bayangkan sekiranya Kelantan tidak dinafikan hak utk membangunkan industri tersebut, berapa ramai rakyat mendapat menafaat & limpahan ekonomi daripadanya??

*2.* Maklumat daripada laporan akhbar The Star yang bertarikh 2 November 2012, Jumaat adalah dirujuk. Syarikat di mana anak kepada Tun Dr Mahathir yang juga Penasihat Petronas, Sapura Kencana dilaporkan, membuat dua makluman kepada bursa saham pada 1 November 2012, yakni, pertamanya, mengenai anak syarikat milik penuhnya, Allied Marine & Equipment Sdn Bhd telah dianugerahkan kontrak perkhidmatan dalam laut selama tiga setengah tahun.

Pemakluman yang difailkan pada hari yang sama, mengatakan bahawa satu lagi anak syarikat milik penuhnya, Kencana HL Sdn Bhd memperoleh kontrak RM135.8 juta daripada HESS Exploration and Production Malaysia BV untuk projek gas di medan Kamelia, yang dikatakan 150 kilometer timur laut di luar pantai Kota Bharu.

*Soalan keduanya,* bagaimana anak Tun boleh mendapat tender ini dari Pihak Petronas yg bapanya adalah penasihat?

Jarak medan Kamelia hanya 150km dari pantai Kelantan, bukan berada di kawasan tindihan Thailand, milik Kelantan sepenuhnya, siapakah dalang sebenar yang menghalang Petronas dari mematuhi perjanjian royalti, yang ditandatangani oleh Petronas dan Kelantan pada 9 Mei 1975?

Kemanakah hasil bumi Kelantan itu (petroliam) akan disalurkan? Adakah Kerteh atau Kemaman, Terengganu? Medan Kamelia adalah dalam Blok PM301. Blok PM301 adalah tidak bertindih sama ada Thailand atau Vietnam atau Terengganu. Adakah ianya menggunakan pelaburan RM15.6B@US5.2B PETRONAS untuk membina paip gas sejauh 300km dalam Lembangan Melayu Utara (North Malay Basin) ke Kerteh. Sedangkan ke Kota Bharu (Bachok) jaraknya hanya 150km.

"Melayu Mudah Lupa" Tun Mahadir
"Ore Kelate Tak Akan Lupa apa Yang Tun Mahadir lakukan kpd Ore Kelate" Nazri Deraman

#BangkitPertahan
#TuntutRoyalti
13 February 2018