Jumaat, 16 Februari 2018

MENJAWAB TULISAN SAMPAH HAMBALI MENGENAI PRESIDEN PAS DALAM ISU DIPLOMAT ISRAEL

Membaca tulisan Hambali Abdul Latif di Malaysiakini bertajuk "Hadi cuma nampak kuman di seberang Teluk Parsi?" membuat saya melihat sisi kebodohan penulis ini. Beliau yang juga Setiausaha PPBM Terengganu dan Ketua Penerangan PH Terengganu jelas seorang yang buta sejarah.

Beliau dengan selamba mencipta fitnah bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan PAS berdiam diri dalam isu kehadiran diplomat Israel yang dilapor berada di negara ini kerana menyertai persidangan Program Petempatan Manusia PBB (UN-Habitat).

Dia lupa, Perdana Menteri Malaysia sekarang Najib Razak, bukan Presiden PAS. Menteri Dalam Negeri sekarang Zahid Hamidi bukan Timbalan Presiden PAS. PAS tiada kuasa untuk menahan diplomat Israel ini sebab kuasa itu ditangan Menteri BN. Kenapa tetiba Hambali nak salahkan Presiden dan PAS dalam hal ini? Patut beliau salahkan Najib dan BN bukan PAS. Ini satu kebodohan dalam memanipulasi fakta yang nyata.

PAS konsisten membantah Israel dari dulu hingga kini. Sama ada secara demontrasi atau persidangan Antarabangsa, PAS tidak pernah lupa tunjuk bantahan kepada Israel. Kehadiran diplomat Israel baru-baru ini turut dibantah oleh pemimpin PAS seperti YB Ust Idris Ahmad dan lain-lain.

PAS juga pernah membantah kehadiran pasukan kriket Israel pada 1997, bantah pemain bola Chelsea dari Israel Yossi Benayoun pada 2011, bantah sokongan DAP ke atas kehadiran peluncur udara Israel Yoav Omer dan Noy Drihan pada 2015.

PAS tidak pernah berdiam seperti fitnah Hambali ini. Tanyalah Mahfuz dan Salahuddin, bagaimana PAS melayan Israel sebenarnya.

Sebaliknya sejarah  membuktikan bahawa Penasihat PPBM yang juga Pengerusi PH, Mahathir begitu akrab dengan beberapa Perdana Menteri Israel seperti Ehud Barak, Yitzak Rabin dan Benjamin Netanyahu. Beberapa siri surat peribadi dan ucapan tahniah beliau kepada PM Israel ini tersebar dan membuktikan sikap hipokrit Mahathir dalam isu kezaliman Israel. Malah surat-surat itu sekaligus membuktikan Mahathir mengiktiraf kewujudan kerajaan Israel.

Tidak cukup dengan itu, Anwar yang juga mantan calon PM PH juga pernah menyatakan bahawa beliau menyokong segala usaha untuk melindungi dan memberi keselamatan kepada Israel.

Inilah beza rupa PAS dan PH yang Hambali cuba sorokkan. Cubaan beliau memfitnah PAS nampak terlalu amatur dan beliau sepatutnya kembali ke sekolah penulisan untuk belajar lagi.

Kalau inilah standard pemimpin PPBM baik simpan sahaja dalam stor atau peti sejuk beku. Negara perlukan pemimpin yang jujur dan tidak suka memfitnah demi mencari populariti murahan sebegini.

Herman Samsudeen
Kuala Lumpur
16 Februari 2018