Sesungguhnya Allah Ta’ala telah berfirman dalam al-Quran al-Karim, ayat 114 surah al-Baqarah yang berbunyi:
وَمَنْ
أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ
وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُوْلَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا
إِلاَّ خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ
عَذَابٌ عَظِيمٌ
“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalang daripada menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut / mengingati nama Allah di dalamnya, dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar.”
Para mufassirun atau ulama-ulama tafsir khilaf (berselisih pendapat)
dalam menyatakan sebab nuzulnya atau sebab turunnya ayat 114 surah
al-Baqarah di atas. Mengikut riwayat al-Kalbi daripada Ibnu Abbas
katanya, ayat ini bersempena dengan serangan Putlos iaitu seorang
Maharaja Rom ke atas Masjid al-Aqsa, masjid itu dirobohkan supaya
orang-orang Yahudi tidak dapat beribadat kepada Allah, malah kaum
lelakinya dibunuh, kaum perempuan dan kanak-kanak ditawan, manakala
kitab Taurat dibakar. Masjid yang dibinasakan itu diganti kepada tempat
pembuangan bangkai dan penyembelihan babi. Sejarah peleburan ini sangat
terkenal di dalam sejarah bangsa Yahudi, mereka mengenangnya sehingga ke
hari ini.
Mengikut satu riwayat yang lain daripada Qatadah, sebab turun ayat ini
bersempena dengan serangan Bukhtanasar (Nebuchadnezzar), orang-orang
Parsi dari Babylon ke atas Masjid al-Aqsa di mana rumah Allah itu
dibakar hangus. Yang demikian itu sebagai pembalasan di atas kekejaman
bangsa Yahudi membunuh Nabi Yahya bin Zakaria. Itulah sebabnya Allah
mengeji, tiada siapa yang lebih zalim dari mereka yang membinasakan
Masjid al-Aqsa ini.
Mengikut riwayat Ibnu Abbas dalam satu riwayat yang lain pula, ayat ini
bersempena dengan tindakan yang dilakukan oleh orang-orang kafir Makkah
yang menghalangi Nabi Muhammad ﷺ bersembahyang, berumrah dan mengajar
agama (berdakwah) di sana. Peristiwa ini berlaku pada tahun ke-6 selepas
hijrah. Sekatan ini akhirnya menghasilkan suatu perjanjian damai yang
terkenal dinamakan “Sulh al-Hudaibiyyah”.
Mengikut Ibnu Arbi di dalam kitabnya Ahkam al-Quran, yang dimaksudkan
masjid dalam ayat di atas ialah segala jenis masjid kerana lafaz dalam
ayat ini adalah umum, tidak dikhususkan kepada spesifikasi masjid yang
tertentu sahaja, dan tidak juga terbatas kepada sesuatu zaman. Walaupun
ayat ini sebab nuzulnya dijelaskan oleh ulama tafsir, tetapi mengikut
kaedah hukum yang berdasarkan kepada Usul Tafsir iaitu pengajaran
diambil daripada lafaznya yang umum, bukan daripada sebabnya yang
khusus.
Yang dimaksudkan dengan mengingati Allah di sini seperti yang dinyatakan
oleh al-Syawkani dalam Fathu al-Qadir dan beberapa mufassirun
(ahli-ahli tafsir), termasuk di dalamnya bersembahyang, membaca
al-Quran, berzikir, beriktikaf, mengajar dan belajar agama di dalam
masjid termasuk di dalam ayat ini. Justeru, meruntuhkan masjid itu bukan
dengan makna merobohkan fizikal bangunannya sahaja, tetapi juga
mengandungi erti perbuatan meruntuhkan tujuan-tujuan masjid itu dibina
kerananya, umpamanya menghalang manusia melakukan ketaatan kepada Allah.
Hal ini berdasarkan kepada apa yang dilakukan oleh Abu Jahal kepada
Nabi Muhammad ﷺ, di mana Abu Jahal menghalang Nabi ﷺ beribadat di
masjid, menghalang Baginda mengajar dan menerangkan hukum agama di dalam
masjid.
Oleh kerana itu, menjadi amalan kepada Nabi ﷺ dan para sahabatnya, tidak
melarang orang mengajar agama di dalam masjid. Apabila dilihat
seseorang yang diragui mengajar agama di dalam masjid dan bimbang kalau
mengajar perkara yang tidak benar, dia perlu dipanggil dan disoal siasat
tentang apa yang diajarkannya. Kalau apa yang diajar itu perkara yang
benar, dia tidak boleh dihalang dan dicegah. Barang siapa yang mencegah
orang yang mengajar adalah hukuman yang termasuk dalam meruntuhkan
masjid dan mencegah manusia daripada mengingati Allah di dalamnya.
Termasuk juga dalam mencegah manusia mengingati Allah dalam masjid ialah
mereka yang mengunci masjid kononnya untuk menjaga keselamatan masjid.
Jaga keselamatan masjid bukan cara menutupnya dari kunjungan manusia.
Jaga keselamatan masjid ialah dengan menghidupkan masjid itu dengan
zikrullah serta melakukan kerja-kerja kebajikan yang ada hubung kaitnya
dengan kegiatan masjid. Boleh jadi ada orang yang berkata, sekiranya
masjid itu tidak dikunci nanti ia akan dimasuki penagih dadah, pencuri
dan seumpamanya. Sebab berlaku begitu kerana kita merasakan Islam itu
hanya di masjid sahaja.
Satu kekeliruan apabila umat berfikir Islam hanya di dalam masjid.
Antara sebab lain kekeliruan ini ialah kerana di luar masjid, Islam
tidak dilaksanakan, dengan sebab itu hubungan antara masjid
dengan luar masjid tidak dapat diselaraskan. Mengapa orang yang
melakukan kejahatan suka masuk ke dalam masjid untuk melakukan
kejahatan? Ini kerana di luar masjid berjalan undang-undang jahat yang
tidak berlandaskan kepada hukum Allah, sebab itulah huru-hara boleh
berlaku dalam masjid dan di mana-mana sahaja.
Kita mestilah mengetahui bahawa hukum agama Allah ini bukan sahaja
dilaksanakan dalam masjid, tetapi juga di luar masjid. Yang menjadi
kacau-bilau hari ini kerana kita bimbang kalau-kalau masjid diganggu
kerana kita tidak melaksanakan Islam di luar masjid. Apabila Islam tidak
dilaksanakan di luar masjid, maka berlakulah perkara yang tidak selaras
dalam masalah keselamatan masjid sehingga kita membuat undang-undang
sendiri dan undang-undang yang bercanggah dengan al-Quran dan Hadis Nabi
Muhammad ﷺ.
Kita hendaklah memhami bahawa yang dikatakan memakmurkan masjid itu ialah seperti yang disebut oleh Allah di dalam firman-Nya:
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ...
Bukan dalam makna yang tidak sebenar iaitu beriman dengan sebahagian
sahaja daripada ajaran Allah dan yang sebahagian lagi tidak beriman.
Orang yang beriman sebahagian sahaja daripada ajaran Allah tidak layak
untuk memakmurkan masjid. Disebut ayat berikutnya iaitu mereka yang
beriman dengan hari akhirat {وَالْيَوْمِ الآخِرِ}.
Orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang percaya kepada hari
akhirat bukan sebaliknya, dan mereka yang mendirikan solat {وَأَقَامَ الصَّلاةَ}.
Iaitu orang yang mendirikan solat inilah orang yang memakmurkan masjid.
Orang itu mestilah mendirikan solat, kalau kerajaan, kerajaan itu
hendaklah mendirikan solat juga.
Apa makna kerajaan mendirikan solat? Makna memakmurkan masjid ialah
kerajaan yang jemaah menterinya dan ketua-ketua negaranya menunaikan
solat lima waktu, bukan solat sunat hari raya dan solat Jumaat sahaja.
Mereka juga hendaklah menjalankan undang-undang yang memerintah supaya
orang mengerjakan solat. Kalau dalam negara itu tidak ada undang-undang
demikian serta menghukum orang yang tidak solat, maka tidak dinamakan
pemerintah yang mendirikan solat. Kerajaan seperti itu tidak layak untuk
memakmurkan masjid.
Dan juga ciri terakhir ialah mengeluarkan zakat {وَآتَى الزَّكَاةَ}.
Orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang menunaikan zakat. Apa
kena mengena memakmurkan masjid dengan menunaikan zakat? Orang yang
menunaikan zakat ini ialah orang yang tahu tanggungjawab harta bendanya
dengan menunaikan zakat mengikut hukum-hukum agama yang ditetapkan Allah
dan Rasulullah ﷺ.
Mereka juga tidak takut dengan kuasa-kuasa lain selain daripada Allah {وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ}. Inilah hakikat sebenar erti memakmurkan masjid termasuklah memakmurkan negara.
Y.A.B Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang merupakan Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS).
Y.A.B Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang merupakan Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS).