Selasa, 2 Oktober 2018

KALAM BUKAN SEBARANG KALAM, KALAM ULAMAK BERPANDU HIKMAH

Sekalian juak PH seakan-akan dirasuk jin, terutama pentaksub Anwar Ibrahim.....melenting tak ketahuan, serata media sosial meratib wirid menghina TGHH apabila TGHH dengan tegas menyatakan pendiriannya tentang kedudukan Tun M sebagai Perdana Menteri ketika ini.

TGHH berpandangan sebarang usaha termasuk tindakan DSAi selaku Ketua Umum PKR mahu mengambil alih kerusi Perdana Menteri daripada Tun M tidak sepatutnya berlaku kerana ia jelas melanggar moral politik. Sewajarnya semua pihak harus menghormati suara rakyat yang telah diputuskan melalui PRU-14 yang lalu dan mengekalkan kepimpinan sedia ada sehingga habis penggal. Tambahan pula, Tun M sendiri pernah menyatakan bahawa beliau ingin kembali menjadi PM kerana ingin memperbetulkan semula kesilapan yang telah beliau lakukan dahulu. Analisis data dan statistik PRU-14 juga telah menunjukkan bahawa peratus undi popular kepada BN pada PRU-13 menurun sebanyak 12% dalam PRU-14 dan ini juga merupakan satu signal yang jelas bahawa peningkatan sokongan kepada pihak PH sebanyak lebih daripada 12% dalam PRU-14 yang lalu adalah kerana faktor sokongan rakyat terhadap Tun M untuk kembali menjadi PM. Maka, pandangan yang disuarakan oleh TGHH adalah sebenarnya selari dengan kehendak majoriti rakyat.

Barangkali juak-juak PKR dan PH pro anwar yang tidak senang dengan pandangan TGHH kerana masih dihantui igauan ngeri akan firasat daripada seorang alim. mereka mungkin gusar pandangan TGHH itu akan membawa kepada keruntuhan Pakatan harapan yang memang telah sedia berantakan sekian lama dari dalam, retak hanya menunggu belah.

Ini adalah bersandarkan kepada tindakan TGHH menolak pelawaan Tun M untuk bekerjasama menjatuhkan DSN pada tahun 2016 yang lalu (Rujuk : https://m.malaysiakini.com/news/345023 ). Dek kerana ketegasan TGHH inilah akhirnya UMNO berpecah dan melahirkan Bersatu, seterusnya mencetuskan gelombang penolakan rakyat terhadap BN dan ahli UMNO sendiri menolak DSN. Sehingga sekarang ini juga, kemelut dalaman UMNO belum pulih sepenuhnya, sementara sebahagian besar pimpinan UMNO yang ada palitan isu korupsi dan salah guna kuasa sedang menyucikan diri mereka dengan keluar dari UMNO untuk bersama PH.

Maka, apabila TGHH mengeluarkan kata-kata "Kekalkan Tun M sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal", juak-juak PH dan pentaksub anwar menjadi tidak keruan kerana bimbang sejarah kejatuhan UMNOBN akan berlaku kepada mereka pula. Mungkin benar kata orang-orang lama, firasat dan gerak hati orang alim ini bukan sebarangan. 

Firman ALLAH:

إن في ذلك لآيات للمتوسمين

“ Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat tanda- tanda bagi orang – orang yang “ Al Mutawassimin “
(Surah Al Hijr: 75).

Al Mutawasimin menurut pengertian ulama adalah orang-orang yang mempunyai firasat, yaitu mereka yang mampu mengetahui suatu hal dengan mempelajari tanda-tandanya.

Sebagaimana firman ALLAH:

ولو نشاء لأريناكهم فلعرفتهم بسيماهم
“Sekiranya Kami kehendaki, nescaya Kami tunjukkan mereka kepadamu, sehingga kamu benar- benar mengetahui mereka dengan tanda- tandanya.“
(Surah Muhammad: 30).

Dalam bidang keilmuan, keimanan seseorang mempunyai peranan yang sangat penting. Masalah keilmuan ini ada kaitannya dengan masalah firasat, yang merupakan renungan kita kali ini. ALLAH berfirman :

واتقوا الله ويعلمكم الله
“ Dan bertaqwalah kamu kepada ALLAH, dan ALLAH memberi tunjuk ajar kepadamu“
(Surah Al Baqarah: 282).

Ayat di atas menunjukan bahawa barang siapa yang bertaqwa kepada ALLAH, nescaya ALLAH akan mengajarinya (memberikan ilmu kepadanya ). Kalau orang – orang awam sekarang, mereka menyebutnya dengan nama “ Ilmu Laduni “, iaitu ilmu yang diberikan ALLAH kepada seseorang tanpa melalui proses belajar, yang wajar dilakukan kebiasaan orang.

Seorang sahabat Rasulullah s.a.w dikisahkan pernah berkata :

“ Seorang yang alim melihat fitnah (kerosakan, huru-hara dll) sebelum datang, sedang orang yang jahil melihat fitnah setelah terjadi “ .

Maksudnya, bahawa orang yang alim (disertai dengan keimanan dan ketaqwaan kepada ALLAH) mempunyai firasat atau pengetahuan akan sesuatu yang akan terjadi, sedang orang yang bodoh dan tidak bertaqwa kepada ALLAH, tidak mengetahuinya kecuali setelah peristiwa tersebut terjadi.

Wallahua'lam

Tinta Marhaen
Seremban, NSDK
2 Oktober 2018
#SejahteraBersamaIslam
#MAMPUCentre