Rabu, 16 Mei 2018

Aku, PAS dan Malaysia 1

"Assalamualaikum Ustz, saya nak tanya tentang orang PAS yang claim mereka bawa Islam. Apa maksudnya Ustaz? Sebab PH pun orang Islam, BN pun orang Islam." Malam tadi saya ditanya oleh rakan muka buku melalui messanger.

Biasanya bila saya dapat soalan, saya takkan terus jawab.  Yang tak tahu saya cakap tak tahu, yang kesamaran saya minta tangguh. Tapi soalan ni agak menarik untuk dihuraikan secara lebih detail.

Saya jawab, "zaman Rasulullah dan zaman dulu, orang Islam membawa Islam dan dan ditentang oleh musyrikin mekah asalnya." Begitulah sifat perjuangan zaman tu. Mereka tidak pernah mendengar dan memahami apa itu Islam. Mereka telah menghadam dan bulat2 mempercayai agama mereka. Hati yang telah mempercayai sesuatu amat sukar untuk menidakkannya. Jadi apabila Islam datang, sangat susah bagi mereka untuk menerima.

"Sekarang orang Islam bawa Islam, tetapi secara tidak sedar ditolak oleh umat Islam sendiri." Saya cuba menarik perhatiannya bagi memahami situasi semasa.

"Eh, mana boleh cakap macam tu ustaz. Kat negara kita ada masjid, dibenarkan kuliah, kebebasan untuk beramal. Tu kan tanda mereka juga menegakkan Islam." Disinilah point utama untuk saya memberikan kefahaman mudah kepada saudara yang bertanya ni.

"Agenda Islam bukan hanya surau masjid, jalan raya, boleh berkuliah dan amalan2 individu. Bahkan ia lebih luas." Islam adalah sistem. Sistem pemerintahan, sistem kehakiman, sistem ekonomi, dan segala macam sistem yang melibatkan cara hidup manusia.

Kita berhadapan dengan orang Islam yang tidak bersedia kembali kepada sistem Islam secara menyeluruh. Sedangkan kita meyakini acuan Allah adalah acuan terbaik. Apa yang kita yakini tidak sama dengan apa yang kita buat.

"PH takkan mampu menerapkan sistem Islam yang merupakan jalan penyelesaian terhadap segala kemelut yang berlaku di malaysia." Saya tambah lagi. Sebab lihat sahaja watak2 penting dalam parti tu, tepuk dada tanya iman.

"Adakah masalah negara boleh selesai jika meruntuhkan 1 jahiliyah tetapi menaikkan satu lagi jahiliyah?" Saya melontarkan soalan kepadanya. Menduga mengharapkan dia faham.

"Maknanya ustaz, dulu kita menentang orang bukan Islam. Sekarang kita menentang orang Islam yang membawa sistem bukan Islam. Macam tu ke?" Orang cerdik, mudah memahami. Itulah keistimewaan manusia. Kerana itu pentingnya perbincangan.

"Ya, keadaan jadi amat sukar sebab kita terpaksa berhadapan dengan orang Islam tetapi membawa sistem yang bukan datang daripada Islam." Itulah hakikatnya. Kesukaran yang perlu dilalui oleh pejuang Islam.

Islam bukan sekadar manusia, tetapi ia merupakan satu sistem lengkap yang menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat. Naiklah seribu orang Islam sebagai pemerintah pun, jika mereka terus menerus tidak kembali kepada sistem Islam, pi mai pi mai tang tu.

Islam adalah sistem yang memberi jaminan kebaikan kepada semua manusia. Kita telah melihat kegagalan segala ism. Sosialis, metarialis, komunis, dan sebagainya. Tetapi kita tetap cuba untuk menambah baik dan terus beramal dengan sistem itu. Sedangkan Islam menawarkan penyelesaian jauh lebih baik dari semua jenis ism yang telah diamalkan termasuk dinegara2 umat Islam. Penyelesaian yang bakal memberi faedah. Berilah Islam itu peluang, sebagaimana kita telah memberi peluang 14 kali dalm pru kepada ism yang memang telah seringkali gagal.

"Tapi tanpa sokongan non muslim, boleh ke kita menang?" Tanya dia lagi.

Saya jawab, "kemenangan datang daripada Allah. Bekerjalah untuk kemenangan, Allah akan menunaikan janjinya." Bukan sesukar mana untuk difahami. Tetapi kebenaran sentiasa tenggelam dek kerana fitnah yang tak berkesudahan.

مُّذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا

Mereka berkeadaan "muzabzab" (tidak mempunyai pendirian yang tetap) antara (iman dan kufur) itu; mereka tidak berpihak terus kepada golongan (yang membawa sistem kafir) dan tidak pula berpihak kepada golongan (yang membawa sistem orang yang beriman). Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka engkau (wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan mendapat jalan untuk menyelamatkannya

Ustaz Aireroshairi bin Roslan - N28 Kerdau
Kp DPPK kuala krau.
13 mei 2018.
0800 hrs.

#UAR
#BUKANSEKADARGAMBARHIASAN