Jumaat, 26 Januari 2018

PEMIMPIN DAP SENDIRI AKUI DAP AKAN KUASAI PERAK!

Baru terbaca tulisan sahabat saya Naib Pengerusi AMANAH Perak, Dr Muhaimin Sulam, yang disiarkan oleh portal berita Malaysia Date Line pagi tadi bertajuk “Yang Corot Dan Yang Dominan Dalam Pakatan Harapan Perak”.

Tulisan Dr Muhaimin ini adalah maklum balas beliau kepada komentar Facebook saya pada 22 Januari 2018 bertajuk “Agihan Kerusi Dewan Undangan Negeri Perak: DAP Mendominasi Pakatan Harapan Perak, AMANAH Pula Di Tempat Tercorot.

Kata Dr Muhaimin, komentar Facebook saya ini: “Sudah beratus-ratus di’likes’, di’share’ dan kemudian disiarkan oleh akhbar politik di talian. Selanjutnya merebak menjadi bualan yang langsung tidak membina negara. Orang kampung kata ‘buang beras’.”

Kata Dr Muhaimin lagi: “Tajuk itu sudah ada unsur propaganda dan provokasi. Pemilihan terma ‘dominasi’ dan ‘corot’ bukan kebetulan tetapi adalah usaha pembenihan doktrin kepada pembaca. Manakala DAP dan AMANAH menjadi objek utama untuk ‘dikerjakan’ sebaik-baik yang mungkin demi kepentingan tertentu.”

Saya hairan dengan Dr Muhaimin ini yang banyak mengkritik saya dari sudut emosi kosong semata-mata dengan menyebut kononnya “‘maklumat’ yang dihuraikan itu adalah mentah dan lebih bersifat imaginasi” atau bahawa “politik tidak semudah itu untuk difahami dan difikirkan, kawan”,

Disebutkan juga “posting sebegitu hanyalah suatu gerakan mendodoi orang Melayu agar terus tidur nyenyak” dan “tulisan seharusnya membina dan membangkitkan martabat akal dan mengelakkan diri diperhamba dengan kebodohan diri sendiri dan kejahatan sang cerdik pandai”.

Masa sama, tiada sebarang penafian diberikan oleh Dr Muhaimin ke atas maklumat yang saya berikan di dalam komentar saya itu, malah beliau sendiri mengakui “hujah (AMANAH dikatakan tercorot dalam pengagihan kerusi di Perak) kelihatan agak munasabah untuk AMANAH kecewa...”.

Hanya yang beliau sebutkan adalah:
(1) Kononnya AMANAH akan kuat walaupun dapat kerusi sedikit: “Ada eloknya difikirkan tentang kewajaran analogi ‘kecil-kecil cili api’. Begitulah juga dalam politik yang serba memungkinkan. Perlu berfikir secara ‘kuih lapis’, jangan berfikir lurus bendul.”
(2) Kononnya pengagihan kerusi ini masih boleh berubah: “Tarikh penamaan calon masih jauh lagi. Ada seribu satu kemungkinan yang akan berlaku.”

Saya harap Dr Muhaimin dan para pemimpin AMANAH lain, mahupun sesetengah penganalisis politik lain, tidak terus dibuai mimpi yang keterlaluan dengan mengharapkan DAP tidak akan mendominasi Pakatan Harapan Perak.

Usahlah para pemimpin AMANAH terus berimaginasi bahawa AMANAH akan kuat walaupun dapat kerusi sedikit dan usahlah para pemimpin AMANAH terus mengharap para pemimpin DAP Perak akan memberikan kerusi mereka kepada AMANAH.

Baru semalam, 25 Januari 2018, akhbar Sinar Harian melaporkan kenyataan Ketua Pemuda DAP Perak merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri N25 Canning, Wong Kah Woh, selepas pelancaran Pemuda Pakatan Harapan Perak di Ipoh bahawa Pakatan Harapan akan membentuk kerajaan di Perak dengan 32 kerusi secara keseluruhannya.

Ini kerana, kata Wong Kah Woh, DAP yakin Pakatan Harapan dapat mengekalkan 24 kerusi Dewan Undangan Negeri yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sekarang selain dapat merampas lapan kerusi lain pada Pilihan Raya Umum Ke-14.

Baik, mari kita sama-sama lihat komposisi 24 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sekarang.

Daripada 24 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sekarang, 18 adalah dimiliki oleh DAP, iaitu melalui:
(1) Teh Kok Lim di N17 Pokok Assam
(2) Leow Thye Yih di N18 Aulong
(3) Loh Sze Yee di N22 Jalong
(4) Wong Kah Woh di N25 Canning
(5) Ong Boon Piow di N26 Tebing Tinggi
(6) Lee Chuan How di N27 Pasir Pinji
(7) Cheong Chee Khing di N28 Bercham
(8) Nga Kor Ming di N29 Kepayang
(9) Sivasubramaniam A/L Athinarayanan di N30 Buntong
(10) Teh Hock Ke di N31 Jelapang
(11) Lim Pek Har di N32 Menglembu
(12) Yong Choo Kiong di N33 Tronoh
(13) Wong May Ing di N37 Pantai Remis
(14) Leong Cheok Keng di N40 Malim Nawar
(15) Chen Fook Chye di N41 Keranji
(16) Datuk Ngeh Koo Ham di N50 Sitiawan
(17) Terence Naidu A/L V.Raja @ Raja Naidu di N55 Pasir Bedamar
(18) Sivanesan A/L Achalingam di N57 Sungkai

Daripada 24 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sekarang, 5 adalah dimiliki oleh PKR, iaitu melalui:
(1) Abdul Yunus Jamahri di N9 Kuala Kurau
(2) Chua Yee Ling di N13 Kuala Sapetang
(3) Tan Kar Hing di N44 Simpang Pulai
(4) Chang Lih Kang di N45 Teja
(5) Kesavan A/L Subramaniam di N54 Hutan Melintang

Daripada 24 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sekarang, 1 adalah dimiliki oleh AMANAH, iaitu melalui:
(1) Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin di N14 Changkat Jering

Sekarang mari kita sama-sama lihat pula komposisi lapan kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang DAP sasarkan untuk dirampas oleh Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 bagi membolehkan Pakatan Harapan membentuk kerajaan di Perak.

Daripada lapan kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang DAP sasarkan untuk dirampas oleh Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14, lima adalah dimiliki oleh AMANAH, iaitu:
(1) N6 Kubu Gajah
(2) N16 Kamunting
(3) N20 Lubok Merbau
(4) N23 Manjoi
(5) N35 Manong

Daripada lapan kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang DAP sasarkan untuk dirampas oleh Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14, tiga adalah dimiliki oleh PPBM, iaitu:
(1) N51 Pasir Panjang
(2) N53 Rungkup
(3) N56 Changkat Jong

Akhirnya, mari kita sama-sama lihat pula komposisi bangsa dan agama pemegang 32 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak yang DAP sasarkan untuk Pakatan Harapan menangi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 bagi membolehkan Pakatan Harapan membentuk kerajaan di Perak ini.

22 bukan Melayu bukan Islam, iaitu melalui:
(1) 18 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari DAP.
(2) 4 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari PKR.

10 Melayu Islam, iaitu melalui:
(1) 6 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari AMANAH.
(2) 3 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari PPBM.
(3) 1 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari PKR.

Tidak jelaskah lagi pihak mana yang akan berkuasa dalam Kerajaan Pakatan Harapan Negeri Perak jika Pakatan Harapan menguasai Dewan Undangan Negeri Perak pada Pilihan Raya Umum Ke-14?

Bila begini sasarannya, apakah ada lagi makna kata-kata bahawa gabungan kerusi yang diberi kepada PPBM (14) dan kerusi yang diberi kepada AMANAH (13) adalah lebih tinggi daripada kerusi yang diberi kepada DAP?

Dr Muhaimin, bila menulis asaskanlah tulisan anda kepada fakta. Tidak baik anda meremehkan komentar saya yang berasaskan kepada fakta sebagai “ada unsur propaganda dan provokasi” dan “usaha pembenihan doktrin”.