Khamis, 14 September 2017

PAS DAN PERJUANGAN

Dari Kacamata Ezam mat nor
(Bekas Senator umno dan Bekas Majlis Presiden PKR)

1.Kenyataan beberapa pemimpin utama HARAPAN terhadap PAS beberapa hari ini amat dikesali.

2.Hakikatnya PAS adalah sebuah parti yang paling kaya dengan pengalaman perjuangan.Ianya masih merupakan parti yang paling kuat sentuhan akar umbinya dan mempunyai pasukan kader yang paling mantap dari segi kemampuan berjuang dan berkorban.

3.Saya sempat berjuang bersama parti ini di era reformasi ketika itu dan tiada siapa dikalangan kami yang berjuang dikala itu dapat menafikan hakikat ini.Malah gegak gempita perjuangan era reformasi itu tidak akan menjadi tanpa PAS.

4.Tentunya semua parti mengaku mereka parti perjuangan.UMNO juga tidak berhenti berkokok mereka parti perjuangan.walaupun hakikatnya UMNO berjuang bukan berkorban.mereka berjuang dengan mengorbankan orang lain.PAS berjuang dan berkorban.itu bezanya dan itulah hakikatnya.

5.Justeru berbalah dengan sebuah parti perjuangan seperti PAS dan berbalah dengan sebuah parti yang mengorbankan orang seperti UMNO mestilah berbeza.Kalau kita benar-benar orang perjuangan.Lainlah kalau kita juga sama seperti perangai orang-orang UMNO.Mengaku berjuang dan berkorban tetapi sebenarnya hanya memperalat dan mengorbankan orang lain.

6.Pakatan Harapan sebuah koalisi yang dibentuk atas nama perjuangan seharusnya mengambil kaedah berbeza terhadap PAS sebagai sebuah parti yang lama berjuang dan berkorban.

7.Kalau kita benar-benar orang perjuangan tentulah tidak sama cara kita berbalah dengan sebuah parti perjuangan seperti PAS dengan cara kita berbalah dengan sebuah parti perjuangan ala penyamun seperti UMNO.

8.Apakah benar orang perjuangan mengkritik sebuah parti perjuangan dengan cara menghina mereka?Apakah terlalu besar dosa-dosa mereka dalam perjuangan sehingga mereka dihina begitu rupa?

9.Saya pernah dekat dengan PAS dan pernah sertai UMNO.Dan saya juga orang yang cukup dekat dengan perjuangan melawan rasuah.Setahu saya yang besar dosanya dan besar rasuah dan salahguna kuasanya adalah pemimpin-pemimpin UMNO.Dan mereka yang menghina PAS hari ini juga tidak lepas dari kisah mereka dahulu yang memperkayakan anak menantu dan kaum kerabat berbilion ringgit!

10.Makanya carilah kaedah yang lebih baik didalam berbeza pendekatan sesama pejuang.Janganlah terperangkap agenda UMNO yang mahu sesama pejuang berbalah sakan sesama sendiri.Dan janganlah juga terikut-ikut rentak bodoh dan biadap sebahagian mereka yang didalam Harapan sendiri yang juga mempunyai agenda puluhan tahun mahu menghapuskan PAS.

11.Kerana samada kita suka atau tidak hakikatnya PAS adalah sebuah parti perjuangan.PAS juga bukan sekadar sebuah parti tetapi sebuah gerakan Islam.Mereka tidak akan mampu untuk menghapuskan PAS.

Mohamad Ezam Mohd Nor
13 September 2017/ 22 Zulhijjah 1438H