Selasa, 12 Januari 2016

TEGURAN ABU SYAFIQ KEATAS DR ROZAIMI BAB BACAAN QUNUD DALAM SOLAT SUBUH



.
Posted by Ustaz Abu Syafiq on 11hb Januari 2016


1- Pertamanya saya mohon ribuan kemaafan seandainya tulisan ringkas teguran saya ini dianggap memperlekehkan ilmu Saudara Rozaimi Ramle. Terus terang saya katakana bahawa saya tidak mengenali secara peribadi dan tidak pernah bersemuka dengan insan bergelar Rozaimi Ramle ini kecuali hanya baru-baru ini sahaja saya mendapat tahu satu diskusi diadakan.

Semalam saya diberikan link video Youtube menyatakan beberapa hari lepas diadakan Diskusi berkaitan Bid’ah antara beliau dan seorang ustaz bergelar Ustaz Engku Ahmad Fadzil yang juga saya belum mengenalinya.

Hati kecil ini teringin mengenali para ilmuan untuk bersama berdiskusi berbincang demi maslahah ummah bukan berdebat atau bergaduh hujjah.

Saya sendiri tidak mendapat maklumat berkaitan diskusi tersebut kerana seandainya saya tahu awal pastinya saya akan hadir sebagai pemerhati bagi menilai segala isi.

Setakat ini saya hanya sempat mendengar video rumusan terakhir sahaja dari ustaz Rozaimi berkaitan Bid’ah yang dalam 6 minit itu. Insya Allah selainnya saya akan dengar kemudian jika saya ada masa dan berikan penilaian saya insya Allah.

2- Dalam video rumusan Dr Rozaimi 6 minit tersebut beliau ada menyebut lbh kurang begini: “Orang yang menghukum Qunut Subuh itu sebagai Bid’ah adalah mengikut pandangan Sahabat Nabi bernama Abu Malik Al-Ashja’ie kerana Abu Malik yang merupakan seorang Sahabat Nabi itu pernah menghukum Bid’ahnya Qunut Subuh ini”.

Saya mengatakan:

- Abu Malik Al-Ashja’ie tersebut BUKANlah seorang sahabat Nabi Muhammad seperti yang didakwa oleh Saudara Rozaimi. Nama sebenarnya adalah Sa’ad dan gelarannya adalah Abu Malik Al-Ashja’ie atau nama penuhnya adalah Sa’ad Bin Thoriq Bin Ashyam. Beliau merupakan seorang Tabi’in dan bukan seorang Sahabat. Rujuk At-Tarikh Al-Kabir, Tahzib, Al-Jarh.

Malangnya Saudara Rozaimi mendakwa Abu Malik Al-Ashja’ie iaitu Sa’ad tersebut adalah Sahabat Nabi yang menghukum Qunut Subuh itu sebagai Bid’ah. Ini tidak benar...

Sedangkan Abu Malik Ashja’ie itu merupakan Tabi’in dan anak kepada sahabat Nabi.

Ini menunjukkan bahawa Saudara Rozaimi tidak mahir dalam ilmu hadith jarh wa ta’dil sehingga melakukan kesalahan dalam hal perawi-perawi ini.

Saya memohon agar Dr Rozaimi memperbetulkan kesilapan dan kesalahan yang tidak kecil ini kerana terdapat perbezaan yang ketara antara Tabi’in dengan Sahabat.

- Benarkah Sahabat Nabi bernama Thoriq Bin Ashyam itu menghukum Qunut Subuh sebagai Bid’ah sesat?

Ada peristiwa yang mana anaknya Abu Malik Al- Ashja’ie meriwayatkan bahawa dia pernah bertanya kepada ayahnya itu di Kufah tentang adakah Nabi Muhammad melakukan Qunut? Maka sahabat Nabi itu menjawab; "Wahai anakku ia adalah Muhdath iaitu perkara baru".

Tiada riwayat yg mengatakan beliau menghukum Qunut Subuh itu Bid’ah Dholalah sesat masuk neraka seperti yg biasa dilakukan oleh beberapa golongan bergelar Wahhabi kini.

Lagipun Al-‘Uqailiy juga pernah menyatakan dengan nada kritikan keatas Abu Malik Ashja’ie pada periwayatannya berkaitan Qunut (Siyar A’lam Nubala).

Bahkan banyak riwayat lain yang mengsabitkan Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh dari ramai kalangan Para Sahabat yang lebih masyhur lagi alim dan sering bersama dengan baginda Nabi antaranya Anas bin Malik, Saidina Al-Hasan, Saidina Abu Hurairah, Saidina Ibnu ‘Abbas dan ramai lagi.

Seandainya benar seorang sahaja sahabat Nabi tadi (Thoriq Bin Ashyam) menafikan Qunut Subuh…Bagaimana kita mahu meninggalkan puluhan kata2 Sahabat Nabi yg masyhur menyebut Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh tiba2 kita hanya mahu mengambil kata2 seorang sahaja sahabat Nabi yg diriwayatkan menafikan Qunut Subuh... kemudian kita nak hukum ia Bid’ah sesat??!

Bahkan tidak didapati dalam mana2 riwayat bahawa Abu Malik Al-Ashja’ie itu menghukum Qunut Subuh sebagai Bid’ah sesat. Dia hanya dikatakan meriwayatkannya sahaja dari bapanya (Thoriq) yang mengatakan ia Muhdath dan Nabi tak buat Qunut Subuh.

Perkara ini telah dijawab oleh Ulama Hadith antaranya Imam Al-Baihaqi ada menyebut bahawa Thoriq Bin Ashyam hanya mengetahui atau menghafal apa yang dia nampak sahaja namun ramai lagi Para Sahabat yang lihat Nampak bahawa Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh. Itu dari segi ilmu hadith.

Manakala dari segi Ilmu Usul Fiqh kaedah Al-Musbit Muqaddamun ‘Alan Nafi digunapakai oleh ulama dalam hal ini iaitu Mengsabitkan Sesuatu Adalah Didahulukan/dipilih Berbanding Penafian.

Ini Disebut oleh ramai ulama termasuk At-Tibiy. (mengsabitkan Nabi buat Qunut Subuh adalah diguna pakai berbanding pandangan yang menafikannya).

3- Di akhir ini saya meminta semua agar tak perlulah kita nak susah2 hukum Qunut Subuh tu Bid’ah sesat masuk neraka. Berlapang dada dan ikutkan jumhur sahabat yang meriwayatkan pasal Qunut Subuh ini.

Benda ni benda lama.. diskas sampai kiamat pun dok ulang hok tu sahaja x habis2 bahkan kesilapan2 yg kita ada lebih layak untuk kita perbetulkan.

Ramai sahabat yang bertanya kepada saya adakah Ustaz sudi untuk berdiskusi dengan Dr Rozaimi. Saya jawab...setelah melihat kesalahan2nya dalam hal yg remeh2 begitu saya bimbang kelak saya ‘terr Tajrihkan atau meng’aibkan beliau dihadapan khalayak ramai. Lebih baik biarkan dan perbaiki diri serta betulkan kesalahan kita semua adalah lebih mulia. Tidak perlu menunjukkan diri hebat jika perkara asas akidah sahaja kita tak mantap inikan pula ilmu2 hadith sesimple itu kita banyak buat kesilapan.

Wassalam.

– Maafkan Hamba Al-Faqir IlaLLAH Abu Syafiq Al-Asy’airy. 0192713781

....................

* Video penuh boleh didapati di laman Youtube. Saya meletakkan sebahagian dari video tersebut disini adalah untuk fokus kepada isu yg saya nak tegur dan tidak mengedit atau mengubah apa yang asal.