Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada semua pengunjung laman sesawang ini. Di hari yang mulia ini, apa salahnya jika kita sama-sama muhasabah diri dan seterusnya beramal demi menuju ke arah kebaikan.
Redha Allah adalah terletak pada redha ibu bapa kita. Kalau ibu bapa kita marah atau kecil hati dengan kita, maka jawabnya susahlah hidup kita. Bukan hanya di dunia jer tak selamat (tiada keberkatan), malah lebih teruk nasib kita di akhirat nanti.
Oleh yang demikian kami menyeru kepada anda semua agar taati dan jaga lah kedua ibu bapa anda sebaik mungkin. Sementara mereka masih hidup ini, cubalah berbakti kepada mereka seberapa banyak yang boleh.
Sebenarnya banyak bakti yang boleh dilakukan kepada ibu bapa. Bakti itu bukan sahaja berbentuk material semata-mata malah, ianya merangkumi elemen spiritual dan hubungan kasih sayang yang perlu ditunjukkan oleh setiap insan bernama ANAK. Apatah lagi jika ibu bapa anda semakin uzur dan memerlukan lebih perhatian.
Berikut ini dikongsikan 10 bakti @ kebaikan yang boleh anda lakukan untuk ibu bapa anda:
(1.) Menghulurkan bantuan kewangan @ material
Ada ibu bapa yang berdepan dengan masalah kewangan. Mereka tidak dapat lagi melakukan tugas seharian disebabkan faktor usia. Jika bekerja, tetapi tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat.Justeru menjadi tanggungjawab anak memberi nafkah atau bantuan kewangan kepada ibu bapa. Sumbangan itu tidak seberapa berbanding yang dibelanjakan ibu bapa untuk membesar dan mendidik anak.
(2.) Menyediakan tempat tinggal
Dalam kes ibu bapa yang hilang tempat tinggal atau tidak sesuai untuk didiami, menjadi tanggungjawab anak menyediakan tempat tinggal lebih sesuai kepada ibu bapa.Paling baik jika ibu bapa dibawa tinggal bersama agar dapat menjamin keselamatan dan keperluan harian mereka diuruskan dengan baik.
(3.) Memberi kasih sayang
Kasih sayang adalah sebagai membalas kasih sayang yang selama ini dicurahkan ibu bapa. Jadi, seharusnya kasih sayang itu dibalas sebaik-baiknya.Anak yang baik tidak melupakan jasa dan kasih sayang ibu bapa. Anak soleh sentiasa memohon kepada Allah agar ibu bapa mereka diberkati dan dicucuri rahmat.
Firman Allah bermaksud:
Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil. (Surah al-Isra, ayat 24)
(4.) Memberi perhatian
Ibu bapa yang diabaikan akan kesunyian. Mereka terasa disisih dan dan seperti tidak dipedulikan. Hal ini memberi tekanan perasaan dan menyebabkan kemurungan. Keadaan ini jika berterusan memberi kesan kepada kesihatan fizikal dan mental ibu bapa.Ramai ibu bapa yang disisihkan dan dihantar ke rumah penjagaan orang tua. Sukar diterima akal anak mendakwa tidak mampu menjaga ibu bapa, sedangkan mereka mampu menjaga dan membesarkan beberapa anak.
(5.) Memenuhi permintaan
Ibu bapa sering memerlukan bantuan anak untuk melaksanakan sesuatu keperluan. Permintaan itu mungkin dalam bentuk kewangan, tenaga dan masa. Memenuhi permintaan ibu bapa perlu diutamakan berbanding melakukan tugas lain. Sesungguhnya, memenuhi permintaan ibu bapa lebih baik berbanding melakukan ibadat sembahyang sunat, berpuasa sunat dan seumpamanya..
Malah, keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama daripada berjihad di medan perang. Diriwayatkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata:
Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad SAW: Apakah perbuatan disukai oleh Allah? Lalu Baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Kemudian apa?, tanya saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi? Jawab Baginda: Berjihad pada jalan Allah.
(6.) Melakukan apa yang disukai
Ibu bapa tentu mengharapkan anaknya melakukan sesuatu yang baik pada pandangan mereka. Melakukan perkara yang tidak sukai ibu bapa bermakna melakukan perbuatan derhaka.Anak derhaka kepada ibu bapa tidak mendapat keberkatan dalam kehidupannya. Sesiapa derhaka kepada ibu bapa disegerakan balasan di dunia dan tidak terlepas di akhirat.
Sabda Rasulullah bermaksud ;
Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa. (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud:
Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa. Maka, sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati.
(7.) Bercakap dengan lemah lembut
Satu cara menjaga perasaan ibu bapa adalah bercakap lemah lembut dengan mereka. Suara hendak direndahkan dan jangan membantah permintaan mereka..
Firman Allah bermaksud:
Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua-dua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi, berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut. (Surah al-Israk, ayat 23).
Sesungguhnya, anak ditegah membantah kata-kata ibu bapa dengan suara tinggi atau bermaksud merendahkan kedudukan ibu bapa. Lebih baik berdiam diri daripada berkata-kata yang mungkin menyinggung perasaan ibu bapa. Kemudian jika ada kesempatan, gunakan cara yang lembut untuk menjelaskan keadaan sebenar.
(8.) Menghadiahkan kejayaan
Jadi, jika memperoleh kejayaan dalam pelajaran, mendapat pekerjaan, dinaikkan pangkat dan seumpamanya, seharusnya dimaklumkan kepada ibu bapa. Ibu bapa dibawa bersama-sama dalam majlis untuk meraikan kejayaan itu..
(9.) Meluangkan masa bersama-sama
Anak yang tinggal berasingan dengan ibu bapa perlu kerap meluangkan masa mengunjungi mereka. Ibu bapa berasa senang menerima kunjungan dan menatap wajah anaknya.
(10.) Mendoakan kebaikan untuk ibu bapa
Anak perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk ibu bapanya. Amalan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa perlu diteruskan walaupun mereka meninggal dunia.
Sabda Rasulullah bermaksud:
Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya. (Hadis riwayat Muslim).
Kebaikan dilakukan anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil. Anak tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun dia berbakti sepanjang hayatnya..
Gunakan kesempatan yang ada untuk melakukan bakti terhadap ibu bapa sebaik mungkin. Masa untuk anak berbakti kepada ibu bapa sebenarnya semakin suntuk. Lambat laun ibu bapa akan meninggal dunia. Bertindaklah sebelum terlambat, selagi ibu bapa atau salah seorangnya masih hidup.Jangan menyesal di kemudian hari.
Isnin, 8 Disember 2014
Selasa, 2 Disember 2014
Larangan memakan binatang yang hanya memakan najis dan melarang pula dari mengambil susunya.
Haiwan yang memakan najis, bangkai dan benda-benda kotor yang lain disebut sebagai haiwan jallalah (الجلالة) iaitu penamaan bagi haiwan yang menjadikan najis atau benda-benda kotor sebagai makanannya yang utama atau itulah makanan yang dijamukan kepadanya oleh orang yang memeliharanya.
Di dalam hadis Ibn Umar ra, ada menyebut bahawa rasulullah SAW melarang umat Islam dari memakan binatang yang hanya memakan najis dan melarang pula dari mengambil susunya. (hadis riwayat Hakim dan Tirmidzi)
Para ulama berselisih pendapat dalam soal memakan haiwan yang berada dalam kategori jallalah ini. Ada yang mengharuskan memakannya seperti mazhab Maliki, ada yang menganggap perbuatan itu makruh seperti mazhab Syafi’ie dan Hanafi serta ada pula yang mengharamkan perbuatan memakannya seperti sebahagian ulama mazhab Hanabilah.
Syeikh Soleh Al-Utsaimin di dalam Syarh Al-Mumti’ menyebutkan bahawa apabila sesuatu binatang itu memakan kotoran maka ianya turut menjadi najis dan tidak boleh dimakan sehingga haiwan itu berubah memakan sesuatu yang bukan najis atau kotoran.
Syeikhul Islam Ibn taimiyyah ra menyebut : " Rasulullah SAW melarang meminum susu dari haiwan yang dijamu dengan benda najis atau kotoran tetapi jika haiwan itu ditahan buat beberapa waktu sehingga ia kembali memakan makanan bersih maka ianya akan menjadi halal dimakan kembali secara ijmak ulama Islam. (Lihat Majmuk Fatawa)
Oleh yang demikian, Ikan keli yang memakan babi sekalipun jika ianya telah ditukar menu makanan dan dijamu dengan makanan yang halal kembali maka hukumnya turut akan bertukar dan menjadi halal serta diperbolehkan untuk dimakan. Disini kita harus menyedari bahawa ikan keli itu sendiri secara asalnya ialah harus dan halal dimakan.
Hal ini berdasarkan kaedah fiqh yang disebut “ " الأصل في الأشياء الإباحةyang bermaksud asal sesuatu perkara itu ialah harus sehingga datang dalil yang mengharamkannya. Keharaman ikan keli atau haiwan yang memakan najis ini hanyalah terletak kepada perbuatannya yang memakan najis atau perkara-perkara kotor itu sehingga jika ianya diberhentikan maka keharamannya juga turut dicabut dan ditarik kembali.
Oleh itu tidak wajar ikan keli yang halal dan harus dimakan itu terus diharamkan dan dilarang kepada umat Islam sedangkan ianya dapat dibersihkan kembali dengan sekadar memberikannya makan makanan yang bersih dan baik.
Kemudiannya jika ikan keli itu telah bercampur dalam pasaran dan sukar untuk dikenal pasti oleh orang ramai akan yang mana satu yang halal dan yang mana pula yang haram maka hukum memakannya kembali menjadi halal dan dikekalkan berdasarkan hukum asalnya iaitu harus berdasarkan kaedah fiqh yang lain yang menyebut :” الأصل بقاء ماكان على ماكان” “Sesuatu yang asal itu kekal sebagaimana ia pada waktu asalnya.”
Ini disebabkan ikan keli pada asalnya ialah harus dan halal maka apabila kita tidak dapat memastikan yang mana satu ikan keli yang haram secara pasti dan yakin maka ianya akan kembali kepada hukum asalnya iaitu harus dan boleh dimakan tanpa ragu.
Bahkan di dalam sebuah hadis dari Abi Darda ra bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud : “ Apa yang dihalalkan oleh Allah maka ianya halal dan apa yang diharamkan maka ianya haram dan apa-apa yang didiamkan tentangnya maka ianya dimaafkan. Maka terimalah apa yang dimaafkan oleh Allah kerana sesungguhnya Allah tidak pernah lupa akan sesuatu.”(Hadis diriwayatkan oleh Bazzar dan Tabarani)
Sesungguhnya Islam itu mudah dan tiadalah orang yang menyusahkannya melainkan mereka akan terperangkap dalam fitnah dan menyebabkan diri mereka dimurkai oleh Allah SWT dan jauh daripada mendapat rahmatNya.
Firman Allah SWT : “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” (Al-Baqarah : 185)
Di dalam hadis Ibn Umar ra, ada menyebut bahawa rasulullah SAW melarang umat Islam dari memakan binatang yang hanya memakan najis dan melarang pula dari mengambil susunya. (hadis riwayat Hakim dan Tirmidzi)
Para ulama berselisih pendapat dalam soal memakan haiwan yang berada dalam kategori jallalah ini. Ada yang mengharuskan memakannya seperti mazhab Maliki, ada yang menganggap perbuatan itu makruh seperti mazhab Syafi’ie dan Hanafi serta ada pula yang mengharamkan perbuatan memakannya seperti sebahagian ulama mazhab Hanabilah.
Syeikh Soleh Al-Utsaimin di dalam Syarh Al-Mumti’ menyebutkan bahawa apabila sesuatu binatang itu memakan kotoran maka ianya turut menjadi najis dan tidak boleh dimakan sehingga haiwan itu berubah memakan sesuatu yang bukan najis atau kotoran.
Syeikhul Islam Ibn taimiyyah ra menyebut : " Rasulullah SAW melarang meminum susu dari haiwan yang dijamu dengan benda najis atau kotoran tetapi jika haiwan itu ditahan buat beberapa waktu sehingga ia kembali memakan makanan bersih maka ianya akan menjadi halal dimakan kembali secara ijmak ulama Islam. (Lihat Majmuk Fatawa)
Oleh yang demikian, Ikan keli yang memakan babi sekalipun jika ianya telah ditukar menu makanan dan dijamu dengan makanan yang halal kembali maka hukumnya turut akan bertukar dan menjadi halal serta diperbolehkan untuk dimakan. Disini kita harus menyedari bahawa ikan keli itu sendiri secara asalnya ialah harus dan halal dimakan.
Hal ini berdasarkan kaedah fiqh yang disebut “ " الأصل في الأشياء الإباحةyang bermaksud asal sesuatu perkara itu ialah harus sehingga datang dalil yang mengharamkannya. Keharaman ikan keli atau haiwan yang memakan najis ini hanyalah terletak kepada perbuatannya yang memakan najis atau perkara-perkara kotor itu sehingga jika ianya diberhentikan maka keharamannya juga turut dicabut dan ditarik kembali.
Oleh itu tidak wajar ikan keli yang halal dan harus dimakan itu terus diharamkan dan dilarang kepada umat Islam sedangkan ianya dapat dibersihkan kembali dengan sekadar memberikannya makan makanan yang bersih dan baik.
Kemudiannya jika ikan keli itu telah bercampur dalam pasaran dan sukar untuk dikenal pasti oleh orang ramai akan yang mana satu yang halal dan yang mana pula yang haram maka hukum memakannya kembali menjadi halal dan dikekalkan berdasarkan hukum asalnya iaitu harus berdasarkan kaedah fiqh yang lain yang menyebut :” الأصل بقاء ماكان على ماكان” “Sesuatu yang asal itu kekal sebagaimana ia pada waktu asalnya.”
Ini disebabkan ikan keli pada asalnya ialah harus dan halal maka apabila kita tidak dapat memastikan yang mana satu ikan keli yang haram secara pasti dan yakin maka ianya akan kembali kepada hukum asalnya iaitu harus dan boleh dimakan tanpa ragu.
Bahkan di dalam sebuah hadis dari Abi Darda ra bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud : “ Apa yang dihalalkan oleh Allah maka ianya halal dan apa yang diharamkan maka ianya haram dan apa-apa yang didiamkan tentangnya maka ianya dimaafkan. Maka terimalah apa yang dimaafkan oleh Allah kerana sesungguhnya Allah tidak pernah lupa akan sesuatu.”(Hadis diriwayatkan oleh Bazzar dan Tabarani)
Sesungguhnya Islam itu mudah dan tiadalah orang yang menyusahkannya melainkan mereka akan terperangkap dalam fitnah dan menyebabkan diri mereka dimurkai oleh Allah SWT dan jauh daripada mendapat rahmatNya.
Firman Allah SWT : “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” (Al-Baqarah : 185)
- Penyakit Hati dan Cara Rawatan
- HUKUM TAWASSUL MENURUT AJARAN ISLAM
- Kejahatan Yahudi Yang Tercatat Dalam Al-Quran