Sabda Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam:
Ketahuilah bahawa orang-orang
sebelum kamu daripada Ahli Kitab telah berpecah kepada tujuh puluh dua
kumpulan, dan sesungguhnya kumpulan ini (umat Islam) akan berpecah kepada
tujuh puluh tiga (kumpulan), tujuh puluh dua daripadanya akan masuk neraka
dan hanya satu daripadanya akan masuk syurga, iaitu al-Jamaah.
Kemusykilan:
Apakah maksud sebenar hadis ini ?
Ia seolah-olah meramalkan bahawa banyak umat Islam yang akhirnya akan masuk
neraka. Bagaimanakah kita hendak meletakkan diri kita dalam kumpulan
al-Jamaah ?
Penjelasannya:
Hadis ini adalah antara yang paling
disalah-fahami dan disalah-gunakan. Dengan hadis ini ramai pihak yang
memisahkan dirinya daripada kesatuan umat atas alasan kononnya Rasulullah
telah meramalkannya. Dan banyak kumpulan yang membenarkan kumpulan sendiri
sebagai hanya yang satu-satunya layak masuk syurga manakala lain-lain
kumpulan semuanya akan masuk neraka.
Sementara itu sebahagian lain pula
menolak hadis ini kerana bagi mereka adalah mustahil kebanyakan umat Islam
akan masuk neraka. Telah sabit dalam pelbagai hadis yang sahih bahawa
umat Islam, yakni mereka yang mengucap dua kalimah syahadah akan masuk
syurga secara pasti. Mereka mungkin akan masuk ke neraka untuk sementara
waktu bergantung kepada dosa-dosa besar yang dilakukan masing-masing tetapi
akhirnya akan tetap masuk ke syurga.
Oleh itu
apakah maksud hadis di atas ?
Marilah
kita mengkaji maksud kalimahnya satu persatu.
Sabda baginda: …
dan sesungguhnya kumpulan ini (umat Islam) akan berpecah kepada tujuh puluh
tiga (kumpulan)… bukanlah merupakan satu ramalan yang menetapkan
tetapi adalah satu peringatan kepada apa yang mungkin akan terjadi.
Jumlah 73 yang baginda
sebut mengisyaratkan kepada jumlah yang banyak sebagaimana kebiasaan
penggunaan angka 7 atau 70 oleh masyarakat Arab untuk mengisyaratkan sesuatu
yang besar jumlahnya. Ini seperti yang telah diterangkan ketika menjelaskan
hadis orang kafir ada tujuh usus. Angka 2 dan 3 bagi jumlah 72 dan 73
pula mengisyaratkan bahawa umat Islam berkemungkinan akan berpecah menjadi
kumpulan-kumpulan yang lebih banyak jumlahnya daripada perpecahan Ahli
Kitab.
Daripada
kumpulan-kumpulan ini hanya al-Jamaah yang akan masuk syurga. Apa dan
siapakah al-Jamaah ?
Dari sudut bahasa al-Jamaah
adalah persatuan di mana lawannya adalah perpecahan. Dari
sudut istilah, al-Jamaah adalah persatuan umat Islam di atas
kebenaran dan usaha mereka untuk menjauhkan perpecahan, pengasingan dan
pemulauan sesama umat sama ada dalam bentuk yang kecil atau besar.
Justeru Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam menyampaikan hadis di atas dalam rangka memberi amaran
keras kepada umatnya untuk tidak berpecah-belah menjadi kumpulan dan
kelompok yang saling berselisih antara satu sama lain. Hendaklah umat Islam
semuanya bersatu sebagai satu jamaah.
Amaran Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam dalam hadis ini adalah selari dengan ayat al-Qur’an berikut
ini:
Dan kalaulah Tuhanmu
(wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Ia menjadikan umat manusia semuanya
menurut agama yang satu.
(Tetapi Ia
tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan..kecuali
orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam
agama Allah); dan untuk itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang
demikian sempurnalah janji Tuhanmu: “Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka
jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)”
[Hud
11:118-119]
Dalam ayat ini Allah
Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan tabiat manusia yang suka berpecah-belah dan
ini termasuklah umat Islam sendiri. Semuanya akan memenuhi neraka kecuali
mereka yang bersatu atas kebenaran, iaitu jamaah umat Islam.
Dalam sebuah ayat lain
Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:
Dan
janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik - Iaitu
orang-orang yang menjadikan fahaman agama mereka berselisihan mengikut
kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak;
tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya (dari fahaman dan
amalan yang terpesong itu).
[al-Rum
30:31-32]Sikap berjamaah yang menjauhi perpecahan juga sangat ditekankan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dalam hadis-hadis baginda. Antaranya:
Tiga orang, jangan engkau bertanya
tentang mereka:
(1) seseorang yang memisahkan dirinya dari jamaah dan
menderhakai imamnya dan mati dalam keadaan menderhaka,(2) Seorang budak
perempuan atau budak lelaki yang melarikan diri dari tuannya lalu dia (budak
tersebut) mati dan
(3) seorang isteri yang suaminya pergi lalu ditinggalkan bekalan (nafkah) duniawi yang mencukupi namun kemudian dia (si-isteri) mengkhianati (suaminya).[3]
Sabda Rasulullah: Tiga orang, jangan
engkau bertanya tentang mereka bermaksud tiga orang yang akan
menghadapi kemusnahan di Hari Akhirat nanti.[4](3) seorang isteri yang suaminya pergi lalu ditinggalkan bekalan (nafkah) duniawi yang mencukupi namun kemudian dia (si-isteri) mengkhianati (suaminya).[3]
Berjamaah adalah rahmat dan
berpecah adalah azab.
Sesungguhnya Allah tidak akan
menghimpun umatku (atau umat Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam) atas
kesesatan. Dan tangan Allah atas al-Jamaah dan sesiapa yang mengasingkan
diri, maka dia mengasing ke neraka.
Sepertimana yang
telah diterangkan, dari sudut bahasa al-Jamaah adalah persatuan
di mana lawannya adalah perpecahan. Dari sudut istilah, al-Jamaah
adalah persatuan umat Islam di atas kebenaran dan usaha mereka untuk
menjauhkan perpecahan, pengasingan dan pemulauan sesama umat sama ada dalam
bentuk yang kecil atau besar. Untuk memperincikan konsep al-Jamaah
memerlukan sebuah buku yang berasingan kerana ini adalah satu subjek yang
luas dan penting.
Justeru
berikut ini hanya digariskan perkara-perkara penting tentang konsep
berjamaah dalam Islam:
Pertama:
Berjamaah adalah atas
kebenaran iaitu umat Islam bersatu atas kebenaran yang berasal dari
al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Tidak boleh bersatu di atas
sesuatu yang batil atau terkeluar dari batas-batas Islam. Ini adalah dasar
pertama yang terpenting sehingga Abdullah ibnu Mas‘ud radiallahu ‘anhu
pernah berkata: al-Jamaah adalah apa yang menepati kebenaran sekalipun
engkau bersendirian.[9]
Namun perlu diingatkan
bahawa kebenaran itu sendiri adalah sesuatu yang sangat luas, justeru
hendaklah ia ditentukan oleh seseorang mujtahid atau sekumpulan ilmuan yang
jujur dan adil. Jika didapati seseorang atau sesebuah kumpulan itu jelas
menyalahi kebenaran, maka tidak perlu berjamaah dengannya seperti orang yang
menyindir Rasulullah atau kumpulan tariqat yang meletakkan syari‘at Islam di
tangga kedua selepas shaikh mereka.
Kedua:Berjamaah adalah kepada
satu pemimpin yakni seorang khalifah Islam. Dalam suasana tidak ada khalifah
pada masa kini, berjamaah adalah kepada pimpinan al-Qur’an dan al-Sunnah dan
para ahlinya. Dalam ertikata lain, para ilmuan Islam yang berdiri di atas
al-Qur’an dan al-Sunnah bertindak sebagai pemimpin umat Islam masa kini
sehinggalah lahir sistem khalifah yang berwibawa.
Kelima: Berjamaah adalah saling
menghormati antara satu sama lain. Namun di waktu yang sama gerakan dakwah
dan ‘amar ma‘aruf nahi mungkar wajib berjalan sesama ahli termasuk
pemimpinnya supaya kebenaran sentiasa berada bersama jamaah. Seandainya
pemimpin memerintahkan sesuatu yang bercanggah dengan al-Qur’an dan
al-Sunnah maka tidak ada ketaatan kepada perintah tersebut melainkan
kewajipan membetulkannya. Seandainya pemimpin tetap berdegil maka hendaklah
diusahakan perlantikan atau penggantian pemimpin yang baru secara
bermesyuarat sesama jamaah (Majlis Syura). Semua ini tetap dijalankan
dalam jamaah, tidak di luarnya.